شناسهٔ خبر: 99142 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

پنج کشور طرف مذاکره کننده با ایران، ناقض ان.پی.تی هستند

حسین موسویان مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران تصریح کرد: پنج قدرتی که امروز با ایران مذاکره می کنند حدود ۵۰ سال است که معاهده ان.پی.تی را نقض کرده اند و هنوز آمریکا و انگلیس حدود ۲۰ هزار بمب اتم دارند.

به گزارش  نماینده به نقل از ایرنا، موسویان که در میزگرد شبکه «الجزیره» در آمریکا، درباره برنامه هسته ای ایران حضور داشت، در پاسخ به پرسش مجری این شبکه مبنی براینکه «چرا ایران نباید بمب اتم داشته باشد؟» گفت: به دو دلیل، نخست به دلیل فتوای رهبر عالی ایران در مورد حرام بودن همه سلاح های اتمی و کشتار جمعی؛ باید در نظر داشت که هیچ کشور اسلامی در این سطح و با این جدیت چنین فتوای مذهبی را ارائه نکرده است.

وی افزود: دلیل دیگر عضویت ایران در معاهده ان. پی. تی است؛ ایران از اولین کشورهای امضاء کننده این معاهده بوده و نخستین کشور ارائه کننده پیشنهاد عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای است.

او ادامه داد: بنابراین براساس اعتقادات دینی و همچنین تعهدات بین المللی، ایران مخالف سلاح هسته ای است و معتقد است که هیچ کشوری حق داشتن این سلاح ها را ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «پس به نظر شما چرا این همه شبهه در مورد ایران وجود دارد؟» گفت: این شبهات بخاطر ۳۵ سال خصومت آمریکا با ایران است.

موسویان افزود: بی اعتمادی نیز محدود به مساله هسته ای نیست زیرا آمریکا و ایران در مورد سلاح های کشتار جمعی، هسته ای و تروریسم و بحران های منطقه اختلافات اساسی دارند.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که ایران برای رفع هرگونه شبهه احتمالی درخصوص برنامه های اتمی خود، ۱۱ سال است که بیش از هفت هزار نفر- ساعت اجازه بازرسی از مراکز خود را داده و آژانس انرژی اتمی هم مکررا تایید کرده که هیچ نشانه ای به سمت ساخت سلاح هسته ای مشاهده نشده است.

مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران گفت: ایران و قدرت های جهانی قبلا توافق کرده اند که «معیار و سنجش» در این خصوص، معاهده ان. پی. تی است و جمهوری اسلامی ایران نیز با تعهدات حداکثری در چهارچوب این معاهده موافقت کرده است.

وی ادامه داد: ایران با تمام اقدامات اعتمادساز در تاسیسات غنی سازی و آب سنگین در مورد عدم انحراف برنامه هسته ای خود به سمت ساخت بمب اتم موافقت کرده هر چند که برخی از این موارد فراتر از معاهده ان. پی. تی است.

** مسایل علیه ایران تحریف شده و درست درک نشده است

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا شما معتقدید که مسایل در مورد ایران تحریف شده یا درست درک نشده است؟» گفت: هر دو؛ هم مسایل علیه ایران تحریف شده و هم درست درک نشده است؛ حتی گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا در ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ صراحت دارد که ایران نه بمب هسته ای دارد و نه تصمیم به ساخت بمب هسته ای دارد.

وی افزود: اما اجازه دهید که به بحث اصلی برویم، هدف اول ان. پی. تی خلع سلاح هسته ای است اما پنج قدرتی که امروز با ایران مذاکره می کنند حدود ۵۰ سال است که معاهده ان. پی. تی را نقض کرده اند و هنوز آمریکا و انگلیس حدود ۲۰ هزار بمب اتم دارند.

وی بیان اینکه دومین هدف ان. پی. تی عدم اشاعه سلاح هسته ای است، خاطرنشان کرد: هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی بمب هسته ای ساختند و شما می بینید که همین پنج قدرت جهانی با آنها رابطه استراتژیک هم برقرار کرده اند.

«گرک تیلمن» دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا که یکی دیگر از شرکت کنندگان در این میزگرد بود نیز در پاسخ به این پرسش که «نظر شما در مورد این بحث چیست؟» گفت: معاهده ان. پی. تی قدرت های جهانی را موظف کرده سلاح های خود را نابود کنند.

وی افزود: ایران برخلاف پاکستان، رژیم صهیونیستی و هند عضو ان. پی. تی است و بمب هسته ای نیز ندارد؛ همچنین این کشور از نظر مذهبی هم مخالف بمب است.

نظر شما