شناسهٔ خبر: 98930 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

ایرانی ها بیشتر به کدام کشور سفر می کنند؟

هواپیما43 داده‌ها نشان می‌دهد در ماه آوریل و سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی بیشترین عامل افت در کاهش سفر گردشگران خارجی به ترکیه، کاهش ۳۰ درصدی سفر گردشگران روسیه به ترکیه بوده است.

 به گزارش نماینده به نقل از خبرآنلاین، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در آخرین گزارش خود اعلام کرد: «در ماه آوریل سال‌جاری دو میلیون و ۴۳۷ هزار و ۲۶۳ گردشگر خارجی وارد ترکیه شدند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۰.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد» آماری که نشان دهنده رکورد گردشگری در این کشور در مقایسه با سال های گذشته دارد.

اما نکته ای که این آمار را برای ما متفاوت تر می کند، سهم ایرانی ها از گردشگری ترکیه است؛ براساس آمار ترک ها، در سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۶ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۷ گردشگر خارجی به ترکیه سفر کردند که سهم گردشگران ایرانی در این رقم برابر ۵۸.۷ درصد شد.

بررسی ها  از آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه که در تارنمای رسمی این وزارتخانه منتشر شد، نشان می‌دهد فقط در ماه آوریل سال‌جاری دو میلیون و ۴۳۷ هزار و ۲۶۳ گردشگر خارجی وارد ترکیه شدند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۰.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.  

داده‌ها نشان می‌دهد در ماه آوریل و سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی بیشترین عامل افت در کاهش سفر گردشگران خارجی به ترکیه، کاهش ۳۰ درصدی سفر گردشگران روسیه به ترکیه بوده است.

این در حالی است که سفر گردشگران ایرانی به ترکیه به ترتیب ۷۳.۱۴ و ۹۸.۴ درصد رشد کرده است. این اتفاق در شرایطی است که بر اساس اعلام "باسران اویسوی" مدیر اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه [TURSAB] شهرهای جنوب ترکیه همانند آنتالیا، موگلا، بودروم، آیدین و کوش اداسی و همچنین آثار تاریخی و مناظر ترکیه مرکزی واقع در قونیه و آنکارا هم از مقصدهای بسیار محبوب ایرانیان درترکیه هستند. اما استانبول به تنهایی حدود ۳۸۷۰۰۰ ایرانی را در سال ۲۰۱۳ به خود جذب کرده است.

در آوریل ۲۰۱۳ میلادی هم ۶۷ هزار و ۹۸۸ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند که این رقم در آوریل گذشته به ۸۰ هزار و ۴۶۰ نفر و در آوریل سال‌جاری به ۹۲ هزار و ۳۱۰ نفر رسید. به همین ترتیب در سه ماه اول سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۳۱ هزار و ۴۷۸ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند که این رقم در سه ماهه اول سال گذشته به ۵۰۲ هزار و ۷۷۶ نفر و در سه ماه امسال به ۵۲۷ هزار و ۸۲۶ نفر رسید. ورود گردشگران ایرانی به ترکیه در حالی به ارقام قابل توجهی رسیده است که هنوز نمی‌توان از افزایشی ملموس در سفر گردشگران ترکیه به ایران خبر داد. در این زمینه تلاش‌ها و گفت‌و‌گوهایی بین دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران و ترکیه صورت گرفته و قرار است در قالب همکاری‌های دو کشور ضمن تشویق سفر گردشگران ترکیه‌ای به ایران، با همکاری آژانس‌های سیاسی، بخشی از گردشگران خارجی که به ترکیه سفر می‌کنند، به ایران نیز هدایت شوند.

پرطرفدار ترین مقاصد سفر ایرانیان کجاست؟

جدید ترین آماری که از مقاصد سفرهای ایرانی ها به کشور های دنیا وجود دارد مربوط به سال ۲.۱۳ است.   به طوریکه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با استناد به سالنامه آماری سازمان جهانی جهانگردی، وضعیت گردشگری خروجی ایران را در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بررسی و مقاصد پربازدید مسافران ایرانی را مشخص کرد. براساس این گزارش پس از کشور ترکیه که در سال ۲۰۱۳، یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۴۸۲ ایرانی به آن سفر کردند، عراق دومین مقصد پربازدید ایرانی‌ها بوده است.

در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۸۷ هزار و ۱۹۵ ایرانی به عراق سفر کردند که به طور قطع اشتیاق ایرانی‌ها برای سفر به عتبات عالیات عراق در اربعین و عاشورا و تاسوعا در تعیین این جایگاه نقش موثری داشته است. البته روند آماری سفر ایرانی‌ها به عراق در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، منفی و با کاهش همراه بوده و یقینا شرایط امنیتی عراق در شکل‌گیری این روند بی‌تاثیر نبوده است. سال ۲۰۱۲ حدود ۹۸۹ هزار و ۷۸۷ نفر به این کشور سفر کردند، درحالیکه یک سال قبل از آن (۲۰۱۱) یک میلیون و ۴۳۰ هزار و ۹۰۸ نفر از ایران به عراق رفته بودند.

با آن‌که مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش نتیجه‌گیری نمایه آماری گردشگری ایران، کشور عربستان را سومین مقصد برتر گردشگران ایرانی‌ها اعلام کرده است، اما اطلاعات سالنامه آماری سازمان جهانی جهانگردی خلاف این موضوع است. بر اساس این گزارش، سهم بازار عربستان از گردشگران ایرانی در سال ۲۰۱۳ تنها ۰.۰۱ درصد تعیین شده است.

گزارش سازمان جهانی جهانگردی نشان می‌دهد ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از ترکیه و عراق، مقاصد پرطرفدار ایرانی‌ها برای سفر بوده‌اند. در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۴۶ هزار و ۱۸۴ ایرانی به ارمنستان و ۱۴۳ هزار و ۵۷۹ ایرانی به جمهوری آذربایجان سفر کردند.

نظر شما