شناسهٔ خبر: 98747 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

تمدید ۳ تا ۶ ماهه مذاکرات«معقول» است/ ایران را باید مقصر جلوه داد

مذاکرات مشاور سابق باراک اوباما در امور خاورمیانه می‌گوید در صورتی که ایران و ۱+۵ نتوانند در مهلت مقرر به توافق دست یابند، تمدید ۳ تا ۶ ماهه مذاکرات می‌تواند «معقول» باشد.

به گزارش  نماینده به نقل از فارس، «دنیس راس» از مشاوران برجسته دولت آمریکا در دوره اول ریاست‌جمهوری باراک اوباما روز یکشنبه از تمدید چند ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ حمایت کرد.

راس که مشاور ارشد اوباما در امور خاورمیانه بود و حالا به یکی از تحلیلگران پرکار مسائل ایران تبدیل شده، در پایان دومین روز از مذاکرات وزرای خارجه در وین، به روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» گفته است که اگر طرفین نتوانند تا روز سه‌شنبه به توافق جامع دست یابند، که به نظر محتمل هم می‌رسد، ۳ تا ۶ ماه تمدید می‌تواند زمانی «معقول» باشد.

این در حالی است که مقامات دو طرف اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه به دنبال تمدید چند ماهه مذاکرات نبوده و گفت‌وگوها را تنها برای چند روز فراتر از ضرب‌الاجل ۳۰ژوئن/۹ تیر ادامه می‌دهند.

راس در این مصاحبه همچنین عدم توافق در ضرب‌الاجل مقرر را از یک جهت حاوی پیامی بد دانسته چراکه این امر نشان می‌دهد «ایرانی‌ها موضعشان را تغییر نداده‌اند، یا اگر هم تغییر داده‌اند، در جهتی نادرست بوده است.»

وی افزود: «پیام خوب هم این است که دولت به ایرانی‌ها نشان می‌دهد که تحت فشار ضرب‌الاجل ساختگی نیست تا مجبور شود در موضع خود تغییراتی دهد که می‌داند نباید صورت گیرند.»

راس در مورد احتمال تمدید دوباره مذاکراتی که تاکنون دو بار تمدید شده هم گفت: «از نظر من ایرادی ندارد که مذاکرات برای مدتی تمدید شود تا برای ایرانی‌ها روشن شود که ما عقب نمی‌نشینیم.»

او گفت هرچند باید نهایتا تکلیف مذاکرات مشخص شود، اما تصریح کرد که اگر این مشخص شدن مدتی هم زمان ببرد، مسئله‌ای ندارد.

وی ادامه داد: «روش مذاکره ایرانی‌ها اینطور است که همه‌چیز را تا دقایق آخر نگه می‌دارند تا از فشار ضرب‌الاجل علیه خودمان استفاده کنند تا ما مجبور شویم راهکارهای خلاقانه ارائه کنیم.»

راس افزود: «خوب، پاسخ به این امر باید این باشد که اگر شما حاضر نیستید حداقل‌های ما را بپذیرید، توافق نمی‌شود.»

وی تأکید کرد باید تلاش شود که «روایتی شکل گیرد» از اینکه ایران چه پیشنهاداتی را رد کرده است، تا در صورت نیاز بتوان ایران را مقصر خوانده و ساده‌تر تحریم‌های شدید علیه ایران را ادامه داد.

او ادامه داد: «اگر به نظر برسد که ایرانی‌ها شانسی برای توافق داشته‌اند، اما تصمیم گرفته‌اند این کار را نکنند، ادامه رژیم تحریم‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود.»

نظر شما