شناسهٔ خبر: 98555 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کنگره بعد از ۳ سال تحریم‌ ایران را برای شرکت‌های آمریکایی لغو می‌کند

نفت 43 در کنفرانس بانک کردیت سوئیس که اخیرا با تمرکز بر اقتصاد ایرن برگزار شد، کارشناسان از احتمال ورود نفت ایران در ماه اکتبر به بازار جهانی در صورت توافق کشور با گروه ۵+۱ خبر دادند. این کارشناسان همچنین اعلام کردند شرکت های خارجی در حال آماده کردن خود برای ورود به ایران هستند.

به گزارش نماینده به نقل از اویل اند گس ۳۶۰، تعدادی از کارشناسان بازار نفت از جمله دکتر فریدون فشارکی در کنفرانس بانک کردیت سوئیس پیش بینی کردند که طی هفته اول جولای، توافق بین ایران و گروه ۵+۱ صورت گیرد.

بر همین اساس این کارشناسان پیش بینی کرده اند که نفت ایران در ماه اکتبر به بازار جهانی باز گردد.

دکتر فریدون فشارکی که سوابق داخلی و خارجی گوناگونی در حوزه های نفتی و انرژی دارد و در حال حاضر یکی از اعضای فعلی شورای ملی نفت است، یکی از شرکت کنندگان اصلی در این کنفرانس بود که نظرات گوناگونی را در حوزه های انرژی مرتبط با ایران ارائه کرده است.

این کنفرانس توسط بانک کردیت سوئیس با موضوع تمرکز بر تأثیرات ورود نفت ایران به بازار جهانی و با شرکت برخی کارشناسان بازار انرژی جهانی از توماس آدولف و دیگر کارشناسان این بانک برگزار شده است.

بر اساس پیش بینی دکتر فشارکی، تولید نفت ایران تا پایان سال جاری میلادی ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

بر اساس انتظار ایران، افزایش بیشتر تولید نفت کشور سه تا چهار ماه طول خواهد کشید اما این میزان از نظر آمریکا چهار تا شش ماه به طول خواهد انجامید.

به گفته دکتر فشارکی، ایران با حقایق کنونی بازار جهانی نفت کاملا آشنا بوده و به هیچ وجه خود را درگیر جنگ قیمت نفت نخواهد کرد. بر اساس تحقیقات کردیت سوئیس، ایران انتظار فروش بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه از نفت خود را ندارد و حتی برای کمتر از این قیمت نیز آمادگی دارد.

بنا به تحقیقات آدولف کارشناس اقتصادی، حجم نفت تولیدی ایران تا اواسط سال ۲۰۱۶ به میزان آن در قبل از اعمال تحریم ها خواهد رسید. از سوی دیگر دکتر فشارکی معتقد است که تا زمانی که نفت لیبی به بازار جهانی باز نگشته است بازگشت نفت ایران تأثیر زیادی بر قیمت نفت نخواهد داشت و تأثیر ورود نفت ایران را ۳ تا ۶ دلار در هر بشکه تخمین زده است.

ایران امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ تولید خود را به ۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که به اعتقاد آدولف، این هدف گذاری خوش بینانه است.

بنا به گزارش کردیت سوئیس، در صورتی که عربستان با ایران در زمان افزایش صادرات همکاری نکند، بازاریابی نفت افزوده شده ایران در بازار جهانی مشکل خواهد بود.

کشورهای ترکیه، کره، هند، چین و برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله خریداران اولیه نفت ایران هستند.

یکی دیگر از نگرانی های کارشناسان، ورود یکباره ذخایر انبار شده نفت ایران به بازار جهانی است که بنا به اعتقاد آدولف با در نظر گرفتن ذخایر نفتی گازی ایران در حدود ۳۷ میلیون بشکه، و از سوی دیگر سیاست های گازی این کشور در زمینه خود کفایی در این زمینه، ذخایر نفت کشور حدود ۵ میلیون بشکه بوده و نگرانی خاصی را ایجاد نمی کنند.

ایران در حال حاضر سیاست عدم صادرات میعانات گازی و از سوی دیگر افزایش ذخایر بنزین خود به عنوان گام اول و تبدیل شدن به یک صادر کننده بنزین طی سال های آینده به عنوان گام دوم را در نظر دارد.

بنا به اعتقاد آدولف، در صورت نتیجه بخش بودن توافق هسته ای، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از قدرت خود برای لغو تمام تحریم های علیه کشور برای شرکت های غیر آمریکایی استفاده خواهد کرد و بر همین اساس بسیاری از شرکت های بزرگ غیر آمریکایی در حال آماده سازی خود برای حضور در ایران هستند.

لغو تحریم ها برای شرکت های آمریکایی، تنها با موافقت کنگره این کشور میسر می‌شود که بر اساس پیش بینی ها، ۳ تا پنج سال طول خواهد کشید تا کنگره تحریم های مرتبط با فعالیت شرکت های آمریکایی در ایران را نیز لغو کند.

بنا به تحقیقات بانک کردیت سوئیس، یکی از هدف های ایران، تبدیل شدن به یکی از نقش آفرینان گازی در منطقه طی چند سال آینده است که همین امر واردات گاز مایع شده را به خاورمیانه کاهش خواهد داد.

نظر شما