شناسهٔ خبر: 98364 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

آتشی که دامن عاملانش را گرفت/ جمعه خونین در کویت، تونس و فرانسه

کویت جهان در حالی روز جمعه ۲۶ ژوئن را پشت سر می گذارد که انجام سه حمله تروریستی در کشورهای فرانسه، کویت و تونس موجب رقم خوردن روزی خونین برای سال ۲۰۱۵ در تاریخ شده است.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، اولین حادثه تروریستی امروز در شهر لیون فرانسه و دریک کارخانه گاز انجام شد جائیکه که چند فرد افراطی در حالی که با خود پرچم داعش را حمل می کردند به داخل این کارخانه یورش بردند و پس از آن صدای انفجار از این محل به گوش رشید.  

در نزدیکی محل حادثه نیز جنازه یک مرد بی‌سر پیدا شد و کنار جنازه این مرد پرچم داعش قرار داشته است.  تا کنون دست‌کم یک نفر در پی این حادثه بازداشت شده و فرد بازداشت‌شده به نقل از رسانه‌های محلی فرانسه یک مرد حدوداً ۳۰ ساله است که خود را عضو گروه تروریستی داعش معرفی کرده است.  

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه جمعه ۲۶ ژوئن، پس از انتشار خبر یک حمله تروریستی در این کشور به فرانسه بازگشت.  وی پیش از ترک بروکسل در جمع خبرنگاران تأیید کرده بود که اخیر در جنوب شرقی لیون یک حمله تروریستی رخ داده است. اولاند تصریح کرد مردی که به عنوان تروریست در کارخانه گاز بازداشت شده برای سرویس‌‌های اطلاعاتی فرانسه شناخته‌شده بوده است.

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین احتمال حضور یک فرد دیگر در این حادثه را مطرح کرد که احتمالأ همراه راننده خودرو بوده است. به نقل از رسانه‌های محلی برخورد خودرو با یک مخزن گاز دلیل انفجار در این کارخانه بوده است.

پس از این حمله نخست‌وزیر بریتانیا، دیوید کامرون ضمن ابزار همدردی خود، شرایط را بسیار نگران‌کننده خوانده است. ‌

شیعیان قربانی افراطی گری در کویت 

در کویت چند روز پس از انکه یکی از نمایندگان شیعه پارلمان این کشور به دلیل اهانت نمایندگان سنی، از سمت خود در مجلس استعفا داد انفجاری انتحاری در مسجد امام صادق (ع) این کشور موجب شهادت دست کم ۲۴ نفر از شیعیان شد.  

داعش، مسووليت حمله به مسجد شيعيان در کويت را برعهده گرفته و فرماندار کويت اعلام کرده که هشت نفر هم در اين حادثه زخمی شدند و در شرايط وخيمی قرار دارند.

يک شاهد عينی به خبرگزاری رويترز گفته که بمب‌گذاری زمانی رخ داد که اين مسجد پر از نمازگزارانی بود که برای برگزاری نمازجمعه به آنجا آمده بودند.

وضعیت در محل حادثه به حدی وخیم بوده که امیر کویت شخصا در محل حاضر شده است.

تونس اسیر افراط گری 

و اما در تونس افراد مسلح با حمله به یک هتل به سوی حاضرین آتش گشودند که در نتیجه آن دست کم ۲۷ نفر کشته شدند.  

وزارت کشور تونس روز جمعه، اعلام کرد که در جريان حمله‌ای تروريستی به يک هتل در شهر سوسه در تونس دست‌کم ۲۷ نفر که در بين آنها تعدادی گردشگر خارجی نیز بودند کشته شده‌اند.

بعدازظهر جمعه حداقل دو مرد مسلح با حمله به هتلی در شهر توريستی سوسه، به سوی حاضران در هتل آتش گشودند.  آمار اوليه کشته‌شدگان ۱۹ نفر اعلام شده بود که ساعاتی پس از حادثه به ۲۷ نفر افزايش يافت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.  خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی محلی می‌گوید که هتل ایمپریال مرحبا در شهر سوسه هدف این حمله بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سخنگوی وزارت کشور تونس گفت که نيروهای امنيتی بلافاصله خود را به محل رساندند و يکی از مهاجمان را کشتند.

مظنون دوم از محل گريخته است.

شهر سوسه در شمال شرق تونس و در حاشيه دريای مديترانه، از مقاصد گردشگری پرطرفدار مردم اين کشور و مسافران خارجی به خصوص در فصل تابستان است.

هنوز مليت قربانیان این حمله اعلام نشده است.

حمله روز جمعه کمتر از چهار ماه پس از آن اتفاق می‌افتد که در یک حمله تروریستی به موزه باردو در شهر تونس، پایتخت، تعدادی گردشگر خارجی جان خود را از دست دادند.

مسئولیت این حمله را که جان ۲۰ گردشگر خارجی را گرفت گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت.  

آتشی که دامن عاملانش را گرفت 

کشورهای غربی و عربی که با هدف براندازی نظام قانونی سوریه از تشکیل و رشد گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره حمایت می کردند و حتی مسیر انتقال افراطیون کشور خود به سوریه را جهت کمک به گروه های شورشی برای براندازی بشار اسد هموار می کردند اکنون خود قربانی این آتش خودافروخته هستند.  

فرانسه در سال جاری دست کم سه بار شاهد اقدامات تروریستی جدی بوده که در هر سه مورد عاملین به داعش مرتبط بوده اند.  

وضعیت در سایر کشورهای اروپایی و حتی آمریکا نیز به همین شکل است و کشورهای غربی برای درامان ماندن از اقدامات داعش تدابیر امنیتی ویژه ای را اتخاذ کرده اند.  

بر اساس آمار رسمی، فرانسه یکی از بیشترین افراطیون را به سوریه گسیل کرده و اکنون این افراد با تفکرات افراطی تر در حال بازگشت به غزب هستند از همین رو کشورهای غربی همچنان شاهد افراطی گری و اقدامات تروریستی خواهند بود.  

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۵ ۱۹:۱۴ 0 0

    حقشونه
                                

نظر شما