شناسهٔ خبر: 98346 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

۸۰درصد ذخایر معدنی کشور هنوز دست نخورده است

آل اسحاق کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: درحال حاضر فقط از ۲۰ درصد ظرفیت معادن کشوراستفاده و ۸۰ درصد ذخایر معدنی هنوز دست نخورده است

به گزارش نماینده یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با تسنیم، درباه اینکه چگونه می‌توان طبق فرمایشات اخیرمقام معظم رهبری اقتصاد ایران را از جایگاه کنونی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی به رتبه دوازدهم اقتصاد دنیا رساند، اظهار داشت: برای بررسی بیشتر فرمایشات امام خامنه‌ای باید یک نگاه اجمالی به وضعیت و امکانات کشور جهت تحقق این هدف پرداخت.  

وی با بیان اینکه ایران از نظر منابع طبیعی یکی از کشورهای حائز اهمیت در منطقه و دنیا به شمار می‌آید، افزود: ما از لحاظ منابع طبیعی نفت و گاز و انرژی در جایگاه دوم جهان قرار داریم و از نظر ذخایر معدنی با توجه به تنوع و مقدار در خاورمیانه و حتی در دنیا کشور قابل توجهی هستیم. کنار این موضوع موقعیت ژئوپولیتیک ایران نیز کاملاً قابل اهمیت است.  

*ایران دروازه طلایی ورود به ۱۵ کشور

آل‌اسحاق با اعلام اینکه ایران در حال حاضر هاب منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید، تصریح کرد: ایران دروازه طلایی ورود به ۱۵ کشور همسایه است و حتی یک منطقه بزرگ اقتصادی برای کریدور شمال به جنوب به شمار می‌آید به‌نحوی که ایران می‌تواند از طریق ترانزیت کالا موقعیت استثنایی در خاورمیانه داشته باشد و امکان جابه‌جایی کالاهای کشورها را فراهم آورد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران، اضافه کرد: خاورمیانه قلب دنیا محسوب می‌شود و ایران "قلب" قلب دنیا است و نقش مهمی در بالانس منطقه دارد، حتی این کشور از نظر نیروی انسانی نیز بنا بر اعلام سازمان‌های بین‌المللی در جایگاه مناسبی قرار دارد. برهمین اساس می‌توان گفت ایران از نظر توسعه نیروی انسانی مقام اول را در منطقه به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون ۱۰ میلیون نیروی فارغ‌التحصیل و ۵ میلیون دانشجو آن هم با ضریب سنی کم دارد، اظهار داشت: بازار ۷۸ میلیونی داخلی به‌همراه بازار ۳۷۰ میلیونی منطقه می‌تواند امکان توسعه همکاری ایران را با کشورهای منطقه بیش از پیش فراهم کند.  

* ۵۰۰ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز داریم

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایران در حوزه نفت و گاز ۵۰۰ میلیارد دلار پروژه تأیید شده دارد، تصریح کرد: اگر فقط بازار عراق را در نظر بگیریم ایران به‌عنوان یک همکار تجاری مناسب می‌تواند با آن همکاری بیشتری در توسعه و سرمایه‌گذاری برقرار کند. حتی ایران در شرایط رکود نیز می‌تواند بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری با شرکت‌های خارجی باشد.

به‌اعتقاد آل‌اسحاق در حال حاضر شرکت‌های خارجی به‌دنبال بازارهایی برای سرمایه‌گذاری و فروش کالاهای خود هستند که در این شرایط ایران می‌تواند برای آنها همکار تجاری مناسبی به شمار آید.  

*صداقت ایران در اجرای تعهدات بین‌المللی زبانزد است

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در ادامه به یکی از بزرگترین مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران که همان صداقت در اجرای تعهدات است، اشاره کرد و گفت: ایران در همکاری‌های تجاری حتی در شرایط بحران تعهدات خود را انجام داده است، این موضوع برای کشورهای خارجی ثابت شده است، به‌عنوان نمونه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط برای عدم اجرای تعهدات در ایران فراهم بود و حتی اگر کشورهایی در این شرایط قرار داشتند به هیچ یک از تعهدات خود نسبت به شرکای بین‌المللی خود عمل نمی‌کردند اما ایران با توجه به هویت و صداقت خود تا ریال آخر تعهدات خود را نسبت به شرکای خارجی پرداخت نمود.

وی اضافه کرد: در آن مقطع حتی یک سازمان زیر نظر سازمان سرمایه‌گذاری در وزارت اقتصاد تشکیل شد و تمام مطالبات شرکت‌ها را بررسی و پرداخت کرد که این موضوع در سطح بین‌المللی زبانزد شده است.

آل‌اسحاق با اشاره به اینکه اجرای تعهدات به‌عنوان یک سابقه بسیار خوب برای ایران در افزایش سطح تعاملات با شرکت‌های خارجی به شمار می‌آید، تصریح کرد: در شرایط فعلی شرکت‌های اروپایی و ایتالیایی کنار سایر شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران روزشماری می‌کنند، حتی برخی قراردادهای ابتدایی را منعقد کرده‌اند تا با لغو تحریم‌های بین‌المللی نفر اول همکاران تجاری با ایران باشند.  

*ایران الگوی توسعه با اجرای اقتصاد مقاومتی را به دنیا معرفی کرده است

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ایران بعد از ۳۰ سال تجربه و گذراندن شرایط سخت هم‌اکنون به یک الگوی توسعه‌ای دست پیدا کرده است، گفت: ایران در این الگو چگونگی توسعه اقتصادی را به محوریت اقتصاد مقاومتی تدوین کرده است که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

به‌اعتقاد این کارشناس اقتصادی این یک مدل و الگوی عملیاتی است که ایران آن را با توجه به امکانات داخلی و با نگاه به تعامل با دنیا تعریف نموده است.  

وی با اشاره به اینکه ایران در شرایط فعلی ضمن توجه به پتانسیل داخلی نگاهی برون‌نگر در سطح بین‌المللی دارد، تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران گسترش پیدا کرده است. امروز به هر شهر و استانی که سر بزنید در آن شهرک‌های صنعتی زیادی را مشاهده می‌کنید که مملو از ماشین‌آلات صنعتی جدید است. بعضاً برخی از این ماشین‌ها از تولیدات آلمانی که قبلاً مورد استفاده واحدهای تولیدی قرار می‌گرفت بهتر است، این موضوع نشان از آن دارد که کشور از لحاظ صنعتی با ظرفیت بسیار بالایی روبه‌رو است.

*امروز ۵۰ درصد ظرفیت کشور علی‌رغم توانایی بدون استفاده است

آل‌اسحاق با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۰ درصد ظرفیت کشور علی‌رغم تمام پتانسیل‌ها خالی است، اظهار داشت: اگر یک خیزش و یک عزم ملی در دولت و ملت اتفاق بیفتد، فرمایشات رهبری در حوزه اقتصاد و رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی و مقام اول اقتصادی در منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه رسیدن به رتبه دوازدهم اقتصاد دنیا یک شعار نیست، گفت: ما جنگ اقتصادی سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و با تکیه بر توانمندی مقاومت خود را در مقابل تمام هجمه‌ها افزایش داده‌ایم. این موضوع نشان از آن دارد که ایران می‌تواند با یک خیزش جدید وضعیت خود را در منطقه و دنیا بهبود بخشد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: بیش از ۱۰۲ میلیارد دلار از ذخایر مالی کشور در جهان به‌خاطر تحریم‌ها بلوکه شده و اجازه استفاده از آن داده نمی‌شود که اگر این موضوع برطرف شده و منابع در اختیار ایران قرار بگیرد، با تکیه بر پتانسیل داخلی می‌توانیم رشد قابل توجهی را انجام دهیم.

آل‌اسحاق با ابراز اینکه ایران یک سابقه ۳ هزارساله در حوزه مدنیت و مدیریت دارد، گفت: در طول تاریخ مدون جهان شما ۲۴ ساعتی را نمی‌بینید که نام کشور ایران برده نشده باشد. ما از بدو زمان نگارش تاریخ حضور داشته‌ایم و این نشان می‌دهد که توانمندی و پتانسیل کشور ایران بر هیچ کس پوشیده نیست و حتی مذاکرات اخیر کشورهای اروپایی با ایران نیز نشان از همین توان ملی ایران دارد.

وی با تأکید بر اینکه ایران در تمام حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، تجارت، ترانزیت و دانش و فناوری دارای توانمندی بسیاری است که باید با اولویت ‌بخشی به آنها مسیر را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم آورد، تصریح کرد: در اولویت‌بندی‌ها نخست باید به توسعه صنایع وابسته به نفت، گاز و انرژی توجه کنیم حتی با سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی و به کارگیری تکنولوژی روز می‌توانیم امکان تبدیل مواد پتروشیمی به محصولات کاربردی برای تکمیل زنجیره تولید داخل را هم به وجود آوریم تا در آینده از افزایش حجم واردات به کشور جلوگیری کنیم.  

*۸۰ درصد ذخایر معدنی کشور هنوز دست نخورده است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳ دسته کالای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌گذاری به کشور وارد می‌شود، گفت: بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد واردات کالا به کشور در بخش مواد اولیه و ماشین‌آلات است و ۲۰ درصد واردات به کالاهای مصرفی اختصاص دارد. در این شرایط می‌توانیم منابع را به‌سمت بهینه‌سازی ماشین‌آلات هدایت و مواد اولیه را خود تأمین کنیم تا از وابسته شدن خود به واردات جلوگیری نماییم.

آل‌اسحاق اولویت بعدی را توجه به حوزه برق و گاز دانست و کنار آن بخش معدن را نیز یکی از بخش‌های با پتانسیل در کشور عنوان کرد و افزود: درحال حاضر فقط از ۲۰ درصد ظرفیت معادن کشوراستفاده و ۸۰ درصد ذخایر معدنی هنوز دست نخورده است، این موضوع نشان از آن دارد می‌توانیم در این حوزه‌ها با همکاری و جذب سرمایه‌گذاری از ظرفیت‌ها به‌نحو مناسبی استفاده کنیم.

 وی با گلایه از اینکه سالانه ۱۱ میلیارد دلار از کالاهای اساسی کشور از محل واردات تأمین می‌شود، اظهار داشت: از نظر امنیتی وابستگی کشور در کالاهای اساسی به واردات مشکل‌ساز است که کشور باید در این رابطه به‌سمت خودکفایی حرکت کند.

این کارشناس اقتصادی دیگر موضوع قابل اهمیت را توجه به توسعه ترانزیت در کشور برای افزایش همکاری با کشورهای منطقه دانست و افزود:  ایران دروازه طلایی برای ۱۵ کشور همسایه خود است و باید در توسعه راه‌آهن و وسایل حمل و نقل اقدامات مؤثری را انجام دهد.

*باید استراتژی تجارت ایران با شرکای خارجی تدوین شود

آل‌اسحاق تصریح کرد: کنار این اقدامات باید استراتژی تجاری ایران با شرکای خارجی هم تدوین شود تا در چارچوب آن چگونگی تعامل با کشورهای منطقه ضمن حفظ منافع کشور تعریف گردد.

وی با تأکید بر اینکه نباید اهداف فقط درحد شعار باقی بمانند، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور واقعیت نگر آرمان گرا است که باید با تکیه بر عزم و انسجام ملی و نگاه مدیریتی اهداف خود را عملیاتی سازد چراکه کشور از لحاظ توانمندی داخلی به هیچ عنوان کمبودی نداشته و فقط باید با تدوین سیاست‌های اجرایی بستر لازم را برای توسعه بیشتر خود فراهم سازد.

نظر شما