شناسهٔ خبر: 98343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

خبر «ریابکوف» از مذاکرات هسته ای: تدوین ۹۰ درصد متن توافق جامع

ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه از پایان تدوین ۹۰ درصد از متن توافق جامع هسته ای خبر داد.

به گزارش نماینده به نقل از ایتارتاس، «سرگئی ریابکوف» با اعلام این مطلب گفت: «این۹۰ درصد مربوط به حجم کل سند توافق جامع است نه اهمیت مطالب».

این در حالی است که یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، از پرانتزهای باقی‌مانده‌ ای در متن توافق جامع خبر داد که حاوی موضوعاتی «مهم و اساسی» است.

این وضعیت در حالی است که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، بصورت تلفنی درباره روند مذاکرات هسته ای ایران گفتگو کرد.  

بر اساس اعلام کاخ سفید رهبران دو کشور بر اهمیت ادامه اتحاد میان اعضای کشورهای گروه موسوم به ۵+۱ در مذاکرات جاری با ایران،  تاکید کرده‌اند.

روسیه از اعضای صاحب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد است. شورای امنیت سازمان ملل تا کنون چند قطعنامه تحریمی علیه تهران تصویب کرده است. در کنار این تحریم‌ها، اتحادیه اروپا و آمریکا جداگانه علیه ایرات تحریم‌هایی وضع کرده‌اند که می‌توانند در مورد برداشتن و بازگرداندن آنها، راسا تصمیم بگیرند.

گزارش‌ ها حاکی‌ است که کشورهای غربی طرف مذاکراه با ایران نگران آن هستند که در صورت «تخطی» ایران از اجرای تعهدات اتمی خود، روسیه ممکن است برای جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها، از حق وتو استفاده کند.  

در گزارشی که چند روز پیش نشریه «فارین پالیسی» منتشر کرده، از قول دیپلمات‌ها و تحلیلگران آمده است که طرف‌های غربی می‌خواهند پیشنهادی را به تصویب برسانند که کار روسیه برای استفاده از وتو و جلوگیری از بازگشت احتمالی تحریم‌ها را سخت خواهد کرد.

نظر شما