شناسهٔ خبر: 98324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

آسانژ: افشاگری‌های بیشتری در خصوص جاسوسی‌های آمریکا در راه است

ویکی لیکس// پایه‌گذار وب‌سایت ویکی‌لیکس تأکید کرد که افشاگری‌های بیشتری در خصوص فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در خارج از این کشور به‌خصوص اروپا منتشر خواهد شد.

به گزارش نماینده، وب‌سایت ویکی‌لیکس به‌تازگی از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از ۳ رئیس جمهور فرانسه پرده برداشته و این مسئله موجب تنش در روابط پاریس و واشنگتن شده است.

جولیان آسانژ پایه‌گذار ویکی‌لیکس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "تی‌اف‌وان" فرانسه تأکید کرد که افشاگری‌های بیشتری در خصوص فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در کشورهای خارجی به‌خصوص اروپا در پیش خواهد بود.

ویکی‌لیکس روز سه‌شنبه اسنادی را منتشر کرد که نشانگر جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از ۳ رئیس جمهور فرانسه بوده است. این اسناد از سوی ادوارد اسنودن فاش شده است.

آسانژ در این باره گفت: این تازه آغاز یک روند سریالی است. اسناد بیشتری از سوی ویکی‌لیکس در آینده منتشر خواهد شد.

آسانژ تصریح کرد: اسنادی که ویکی‌لیکس در اختیار دارد هیچ شکی را در خصوص جاسوسی و شنود آمریکا از فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و ۲ رئیس جمهور سابق این کشور یعنی نیکولای سارکوزی و ژاک شیراک باقی نمی‌گذارد.

پایه‌گذار ویکی‌لیکس گفت: طی روزهای آینده اطلاعاتی که از نظر سیاسی اهمیت زیادی دارد منتشر خواهد شد و این اسناد نشان خواهد داد که جاسوسی آمریکا تنها منحصر به فرانسه نبوده و مربوط به جاسوسی از کل اروپا بوده است.

آسانژ اظهار داشت: جاسوسی آمریکا یک تهدید برای حاکمیت اروپا است. وی از فرانسه خواست تا علیه جاسوسی آمریکا، اقدام حقوقی انجام دهد.

وی در ادامه ضمن اشاره به جاسوسی اقتصادی و صنعتی آمریکا، گفت: آمریکا در حال انجام بازی کثیفی است و با این بازی کثیف قدرت رقابت فرانسه و شرکت‌های اروپایی را به‌شدت محدود کرده است.

افشاگری‌های جدید ویکی‌لیکس حاکی است که آژانس امنیت ملی آمریکا حداقل از سال ۲۰۰۶ تا ماه می ۲۰۱۲ میلادی از ۳ رئیس جمهور فرانسه جاسوسی می‌کرده است.

اسناد ویکی‌لیکس فاش می‌کند که آژانس امنیت ملی آمریکا به‌طور مستقیم اولاند، سارکوزی و شیراک و همین‌طور وزرای کابینه و سفیران فرانسه در آمریکا را هدف برنامه‌های جاسوسی قرار داده است.

 آسانژ در این باره تأکید کرد که مردم فرانسه این حق را دارند که بدانند دولت منتخب آنها هدف برنامه‌های جاسوسی خصمانه یک متحد فرضی قرار گرفته است.

اسناد ویکی‌لیکس شامل خلاصه مذاکرات بین مقام‌های دولت فرانسه در خصوص بحران مالی جهان، آینده اتحادیه اروپا، روابط دولت اولاند و دولت مرکل و اختلاف بین دولت‌های فرانسه و آمریکا بر سر جاسوسی آمریکا از فرانسه است. این اسناد همچنین شامل شماره تلفن‌های مقام‌های کاخ الیزه و شماره تلفن مستقیم رئیس جمهور فرانسه است.

نظر شما