شناسهٔ خبر: 98154 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

پاریس: جاسوسی میان متحدان اقدامی «غیرقابل قبول» است

اولاند به دنبال انتشار خبر جاسوسی آمریکا از سه رئیس جمهور اخیر فرانسه، پاریس اقدام به جاسوسی بین متحدان را اقدامی غیرقابل قبول دانست و اعلام کرد که فرانسه قطعا در این خصوص از واشنگتن توضیح خواهد خواست.

به گزارش نماینده، در پی انتشار خبر جاسوسی آمریکا از سه رئیس جمهور اخیر فرانسه توسط سایت «ویکی‌لیکس»، دولت فرانسه با غیر قابل قبول خواندن جاسوسی میان متحدان اعلام کرد که در این خصوص قطعا از آمریکا توضیح خواهد خواست.

بنابر اعلام شبکه تلویزیونی BFMTV، «استفان لوفول» سخنگوی دولت فرانسه امروز چهارشنبه در ارتباط با این خبر اعلام کرد: «جاسوسی از سه رئیس‌جمهور فرانسه که ویکی‌لیکس شب گذشته اسناد مربوط به آن را منتشر کرده، اقدامی غیرقابل قبول میان هم‌پیمانان است.»

وی در پایان جلسه شورای دفاعی این کشور که بنا به درخواست «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه برای ارزیابی ماهیت اطلاعات منتشره تشکیل شده بود، افزود: «فرانسه قطعا در این خصوص از آمریکا توضیح خواهد خواست.»

شورای دفاعی فرانسه امروز چهاشنبه بمنظور ارزیابی و بررسی ماهیت اطلاعات منتشره در خصوص جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از دولت‌های متوالی فرانسه تشکیل جلسه داد.

سایت افشاگر ویکی لیکس بامداد روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از جاسوسی آمریکا از دستکم سه رئیس جمهور اخیر فرانسه خبر داد.

بنا بر اعلام این سایت، آژانس امنیت ملی آمریکا طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ میلادی از ژاک شیراک، نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند روسای جمهور اسبق، سابق و کنونی فرانسه جاسوسی کرده و به شنود مکالمات دولتی و رصد مکاتبات آنها پرداخته است.

ویکی لیکس همزمان با انتشار این خبر، هزاران سند که برخی از آنها «فوق سری» هستند، از ارتباطات دولتی فرانسه در مجموعه ای تحت عنوان «جاسوسی از الیزه» منتشر کرده است.

آمریکا در این مدت علاوه بر روسای جمهور، از وزرا، مقامات ارشد دولتی و همچنین سفیر فرانسه در واشنگتن نیز جاسوسی کرده است.

منبع: فارس

نظر شما