شناسهٔ خبر: 97947 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

وزارت خارجه سوریه:

نامه کشورهای اروپای هجمه تبلیغاتی برای انحراف افکار عمومی است؛ اشک تمساح نریزید

وزارت خارجه سوریه وزارت خارجه سوریه در واکنش به نامه برخی کشورهای اروپایی بر ضد سوریه با ارسال دو نامه برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، آن را هجمه تبلیغاتی برای انحراف افکار عمومی و سرپوش گذاشتن بر مبارزه دولت سوریه با تروریست‌ها دانست.

به گزارش  نماینده به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه برای دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت به مسایل مطرح شده در نامه هیئت‌ های هلند و لوکزامبورگ و بلژیک در سازمان ملل در مورد استفاده از بشکه ‌های انفجاری از سوی دولت دمشق پاسخ داد و تأکید کرد که دولت‌ هایی که الان  برای شهروندان سوری اشک تمساح می ‌ریزند، همان دولت ‌هایی هستند که از زمان آغاز بحران سوریه به دنبال تشکیل گروه‌ های کاری در داخل و خارج سازمان ملل و ارائه طرح های تحریک آمیز برای پوشش دادن به جنایت های تروریست ها بودند و حق دولت این کشور در مبارزه با تروریسم در اراضی آن را به رسمیت نمی شناختند.  

در این نامه‌ ها آمده است که دولت سوریه پس از گذشت چهار سال از بحران این کشور درستی مواضع و دیدگاه‌ های خود در مورد تحولات سوریه را ثابت کرده، چرا که از همان ابتدا مداخله خارجی در امور داخلی کشور را مردود دانسته و بر حق خود در جلوگیری از انواع بحران‌ های بی ‌سابقه در مناسبات بین ‌المللی و اقدام آشکار و پنهان برخی دولت ‌ها در تجهیز و آموزش و تأمین مالی گروه‌های تروریستی از تابعیت‌ های مختلف و وارد کردن آنها به سوریه تأکید کرد.

در این نامه آمده است این کشورها همان‌ هایی بودند که با عناوین مختلف به دنبال برهم زدن برگه‌ ها و تغییر اوضاع سوریه بوده و درگیری ‌های ژئو پلتیک در دنیا به بهانه ‌های متعدد نظیر "حمایت از غیر نظامیان" و "اوضاع انسانی" یا "استفاده از سلاح ‌های شیمیایی" یا "گاز کلر" را مطرح می ‌کردند تا اینکه اخیراً موضوع "بشکه‌های انفجاری" را پیش کشیده اند.

این نامه‌ها به مصوبات شورای امنیت از آغاز بحران سوریه شامل قطعنامه های ۲۰۴۲ و ۲۰۴۳ و ۲۱۱۸ و ۲۱۳۹ و ۲۱۶۵ و ۲۱۹۱ اشاره کرد و نوشت که این قطعنامه ها بر ضرورت تعهد قوی دولت ‌ها به تمامیت ارضی و استقلال و سلامت اراضی سوریه تأکید دارد، اما دولت‌ هایی که این دو نامه را نوشته و کسانی که آن را امضا کرده‌ اند کاملاً این تعهدات را نادیده گرفتند و از سیاست‌ ها و مداخلات برخی رژیم‌ ها و دولت‌ هایی که آغاز گر بحران بودند نظیر عربستان سعودی، قطر، اردن، ترکیه و اسرائیل چشم‌پوشی کردند. آنها همچنین اقدامات آمریکا در آموزش گروه‌ های تروریستی که نام معارضان معتدل مسلح بر آنها گذاشته بودند، در پادگان ‌ها این کشورها را نادیده گرفتند. عناصر تروریستی که با هدف آموزش برای ریختن خون مردم سوریه از مرزهای این کشور عبور می ‌کنند. آنها مناسبات اسرائیل با گروه‌های تروریستی فعال در جولان اشغالی نظیر جبهه النصره و دیگر گروه‌ های تروریستی را نادیده گرفتند و به موضوع مداوای حدود ۲۰۰۰ نفر از عناصر این گروه‌ های تروریستی در بیمارستان‌ های اسرائیل توجهی نکردند.

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که کشورهای امضا کننده این دو نامه چطور می ‌توانند با این واقعیت رو به‌ رو شوند که سرویس جاسوسی مرکزی آمریکا سالیانه یک میلیارد دلار برای آموزش گروه‌ های تروریستی جهت تشکیل ارتشی متشکل از ۱۰ هزار تروریست برای ریختن خون مردم سوریه و تخریب زیرساخت‌ های این کشور هزینه می ‌کند؟ این کشورها چگونه می‌ توانند تجهیز تروریست ‌ها به موشک ‌ها و خمپاره‌ ها که به صورت روزانه بر سر غیرنظامیان دمشق و حلب و دیگر شهرهای سوریه ریخته می ‌شود را توجیه کنند؟ آنها چطور می توانند اقدامات دولت ترکیه در پشتیبانی از تروریست‌ها برای قاچاق نفت و گاز و آثار باستانی و حمایت از حملات گروه‌های تروریستی در مناطق مرزی سوریه و تأمین گذرگاه‌‌های مرزی آنها و تجهیز آنها به تسلیحات مختلف را تفسیر نمایند؟

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که در نامه کشورهای اروپایی به جنایت گروه‌ های تروریستی مسلح انجام کشتارهای متعدد و قطع سر مردان و مثله کردن جنازه های آنها و تخریب آثار باستانی و غارت و تجارت با آنها برای دستیابی به سلاح و تخریب زیر ساخت ‌های دولت سوریه نظیر مراکز بهداشتی و آموزشی و خدماتی و دارایی‌ های عمومی و خصوصی توجهی ندارند. این نامه ‌ها به صورت سیاسی و جانبدارانه و منافقانه نقش ویرانگر برخی دولت‌ های عربی و منطقه ‌ای و بین ‌المللی برای سوء استفاده از اوضاع سوریه در راستای خدمت به پروژه‌ های ویرانگر و منافع تنگ و تاریک خود اشاره ‌ای نکرده و چیزی از اقدامات آنها در افزایش خشونت و جذب گروه‌ های بیشتر تروریستی و افراطی به سوریه از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا جهت ناامنی و بی ثباتی  و تجزیه دولت های منطقه چیزی نمی‌‌گویند. این در حالی است که این موارد همگی در گزارش‌ های منتشره از سوی سازمان ملل مورد تأکید و اثبات قرار گرفته است.

وزارت خارجه سوریه حملات انجام شده بر ضد این کشور را با هدف تحریف واقعیت‌‌ها و تخریب چهره آن و سرپوش گذاشتن بر مبارزه دمشق با گروه ‌های تروریستی و همچنین مجازات مردم سوریه برای حضور در کنار دولت این کشور دانست و تأکید کرد که دولت به صورت کامل به نقش خود بر اساس تکالیف قانونی در حمایت از ملت در برابر جنایت ‌های گروه‌‌های تروریستی مسلح عمل می‌‌کند.

در این دو نامه تاکید شده است که ارتش سوریه نیز به قوانین بین‌ المللی پایبند است و در چارچوب مبارزه با تروریسم تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کشته شدن شهروندان در مبارزات به کار می ‌گیرد، این در حالی است که گروه‌ های تروریستی به عمد از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌ کنند و همین موضوع عامل اساسی برای طولانی شدن بحران و بازدارندگی ارتش سوریه برای ریشه ‌کن کردن تروریسم در برخی مناطق فعالیت آنها شده است.

این نامه در پایان تأکید کرد که دولت جمهوری عربی سوریه بر عزم و تصمیم خود در ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه و دفاع از ملت بر اساس  مسئولیت ‌های قانونی خود ادامه می‌‌دهد و از شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد می‌‌خواهد سیاست ‌های دوگانه در زمینه مبارزه با تروریسم را محکوم کرده و تدابیر بازدارنده‌ ای در برابر گروه‌ های تروریستی مسلح و دولت ‌های حامی و پشتیبان آنها اتخاذ کنند.

نظر شما