شناسهٔ خبر: 97914 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

اسراییل بان کی مون را کنترل می کند

بان کی مون/431 ویکی لیکس در سندی از اعمال نفوذ نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل در تحت الشعاع قرار دادن گزارش های کمیته تحقیق این سازمان به نفع رژیم صهیونیستی و اذعان بان کی مون بر همکاری دستیارانش با هیات نمایندگی رژیم صهیونیستی در نگارش گزارش حمله این رژیم به غزه پرده برداشت.

به گزارش  نماینده به نقل از ایرنا، سوزان رایس نماینده وقت ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، در سال ۲۰۰۹ در چهار مورد تماس با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواستار اعمال نفوذ و حذف بندهایی از متن نهایی نامه برگرفته از گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل به شورای امنیت در رسیدگی به جنایات جنگ غزه و حملات به دفاتر، پرسنل و عملیات انسان دوستانه سازمان ملل شده است.

کمیته تحقیق سازمان ملل قرار بود درباره ۹ مورد از حملات انجام شده به مراکز و پرسنل سازمان ملل و مدارس تحت پوشش این سازمان در فلسطین اشغالی که منجر به کشته شدن برخی پرسنل مجروح سازمان ملل در جریان حملات رژیم صهیونیستی شده بود تحقیق و ارائه گزارش کند.

طبق این سند، سوزان رایس در تماس با بان کی مون، ضمن ابراز نگرانی از ابعاد تحت پوشش قرار گرفته در گزارش کمیته تحقیق، اظهار داشته برخی از بندهای این گزارش خارج از وظایف محول شده و خارج از حیطه اختیارات آن ها بوده است.

وی در این تماس ها، بان کی مون را از تبعات بد ناشی از انتشار این گزارش ها در صورت فراتر رفتن کمیته تحقیق از حیطه اختیاراتش بر حذر داشته و خاطر نشان کرد دو بند ۱۱ و ۱۲ پیشنهادها در گزارش کمینه تحقیق می بایست از نامه نهایی ارسالی به اعضای شورای امنیت حذف شود.

بان کی مون در این رابطه ضمن اذعان به اینکه به دلیل مستقل بودن کمیته تحقیق سازمان ملل و مجزا بودن گزارش آن ها از این دفتر، توان وی در اعمال نفوذ در این گزارش محدود است ولی در نگارش متن نهایی نامه این دفتر که قرار است به شورای امنیت ارسال شود دستیاران وی با هیاتی از رژیم صهیونیستی در حال همکاری هستند.

لازم به ذکر است بند ۱۰ پیشنهادی این گزارش در رابطه با هماهنگی دبیرکل سازمان ملل با کمیسر عالی نجات و کار سازمان ملل در امور فلسطین در تنظیم برنامه زمانی تحقیقات تکمیلی درمورد خسارات وارد آمده به پرسنل و امکانات سازمان ملل و بند ۱۱ آن در مورد محدودیت های ایجاد شده در دسترسی لازم برای تحقیق از ۹ حادثه تعیین شده در حیطه اختیارات، بالاخص دبستان جبل سازمان ملل که در آن بیشترین شمار قربانیان و مجروحین گزارش شده می باشند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه از بان کی مون خواسته است، در نامه نهایی به شورای امنیت، شفاف بیان کند بندهای پیشنهادی مذکور خارج از حیطه اختیارات کمیته تحقیق است و اقدامات بعدی از طرف شورای امنیت در این مورد لازم نیست.

بان کی مون اذعان داشته است، دستیاران وی و هیات رژیم صهیونیستی برنحوه نگارش متن نامه همکاری می کنند و سوزان رایس از بان کی مون می خواهد در این رابطه قبل از ارسال نامه به شورای امنیت، با او مجددا تماس بگیرد و هماهنگی داشته باشد.

ویکی لیکس افشا کرده است، دبیرکل سازمان ملل دو تماس دیگر نیز با سوزان رایس در این رابطه داشته است و در تماس دوم، سوزان رایس بر اهمیت قاطع و روشن بودن این موضوع که نیازی به پیگیری بیشتر از سوی شورای امنیت در این ارتباط نیست تأکید مجدد داشته است و بان کی مون نیز پس از پایان نگارش نامه برای گزارش کار با سوزان رایس تماس گرفته و اظهار می کند، فکر می کنم آن ها (دستیاران دبیرکل و هیات رژیم صهیونیستی) به نتیجه مطلوب رسیده اند.

سوزان رایس هم در پایان از دبیرکل بخاطر تلاش بی نظریش درچنین موضوع حساسی تشکر می کند.

نظر شما