شناسهٔ خبر: 97797 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی:

واعظی زیان‌ده بودن مخابرات را تکذیب کرد/همراه اول خریدار بانکها

اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان گفت: حقوق و هزینه‌های بالای شرکت مخابرات ثابت می‌کند که این شرکت زیان‌ده نیست.

به گزارش نماینده اسماعیل جلیلی در خصوص جلسه امروز کمیسیون ویژه اصل ۴۴ گفت: در ابتدای جلسه گزارش کارگروه رسیدگی به طرح اصلاح ماده ۳ قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم مسجدسلیمان افزود: سازمان های توسعه ای علی رغم اینکه به لحاظ قانونی محدودیتی ندارند، اما در ایجاد زیرساخت در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم اقدام جدی انجام ندادند.

وی با اشاره به اختیارات جدیدی که به سازمان های توسعه ای در قالب این طرح داده می شود، اظهار داشت: در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس شورای اسلامی شرایط برای سرمایه گذاری در مناطق محروم بهتر خواهد شد.

جلیلی با انتقاد از سابقه عملکرد ضعیف سازمان های توسعه ای ادامه داد: به نظر نمی‌رسد حتی با اعطای تسهیلات و آزادی عمل بیشتر عملکرد بهتری از سوی این سازمان ها در مناطق توسعه نیافته را شاهد باشیم.

سخنگوی کمیسیون ویژه اصل ۴۴ با اشاره به حضور واعظی، وزیرارتباطات در کمیسیون ویژه برای ارائه گزارش و عملکرد اجرای سیاست های اصل ۴۴ خاطرنشان کرد: واعظی گزارشی از عملکرد دولت یازدهم در زیرساخت های فیبر نوری، شبکه انتقال نوری، شبکه IP داخلی، بین المللی و ترافیک خارجی ارائه داد که نشان‌دهنده روند روبه رشد این فناوری ها در دولت یازدهم است.

نماینده مردم مسجدسلیمان تصریح کرد: به گفته وزیر ارتباطات، پروژه توانا به عنوان یک پروژه ملی که تبادل داده های ملی را مدیریت می کند، در حال اجرا است. این پروژه مبتنی بر توانمندی های ملی است و محیط امن و پایدار در سطح ملی ایجاد می‌کند و در پدافند غیرعامل کمک شایانی به کشور خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس اظهارات واعظی در اجرای بند ب سیاست های کلی اصل ۴۴، ۲۵ درصد پست بانک و ۲۰ درصد از مخابرات به سهام عدالت اختصاص یافته است و در اجرای بند ج سیاست های کلی نیز ۴۹ درصد پست بانک به بخش خصوصی و ۸۰ درصد مخابرات به بخش غیردولتی واگذار گردیده است.

جلیلی ادامه داد: واعظی معتقد بود در اجرای بند د سیاست های اصل ۴۴ نظارت های وزارتخانه بر فعالیت بنگاه ها، خدمات، درآمدها و سرمایه گذاری ها و همچنین واگذاری ها به سهام عدالت اجرا شده است.

سخنگوی کمیسیون ویژه اصل ۴۴ افزود: در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود که ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش وزارت ارتباطات صورت گیرد که از سهم ۷ هزار میلیاردی دولت ۳.۳ هزار میلیارد تومان محقق شده و سهم ۱۵.۴ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی ۵.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد نمایندگان از توسعه زیرساخت های تلفن ثابت، همراه و اینترنت در مناطق کمتر توسعه یافته گفت: وزارتخانه علی رغم تکالیف قانونی که دارد به صورت متوازن در همه مناطق در راستای توسعه زیرساخت ها سرمایه گذاری نکرده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، نمایندگان معتقد بودند در راستای خلق ثروت در وزارت ارتباطات کاری صورت نگرفته است و شرکت مخابرات در ارائه خدمات و قیمت خدمات روش نامناسبی را در پیش گرفته است.

جلیلی با بیان اینکه بحث فروش شرکت مخابرات نشان از تعارض بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات است، اظهار کرد: شرکت مخابرات با این توجیه که تلفن ثابت زیان‌ده بوده و همراه اول سودده بوده است، به توسعه تلفن های ثابت نمی پردازد.

سخنگوی کمیسیون ویژه اصل ۴۴ تصریح کرد: به گفته واعظی، سود همراه اول آنقدر بالا است که انواع و اقسام شرکت ها و بانک ها را خریداری کرده، بنابراین ادعای شرکت مخابرات مبنی بر زیان‌دهی مورد تایید نیست. مخابرات باید سود دولت، سود سهام عدالت و بدهی های خود را به دولت پرداخت کند.

نماینده مردم مسجدسلیمان ادامه داد: واعظی معتقد بود شرکت مخابرات باید خصوصی بماند، اما اقدامات توسعه ای انجام دهد. متاسفانه تا امروز اقدامات توسعه ای بسیار ناچیز بوه است.

جلیلی با بیان اینکه وزیر ارتباطات اعلام کرد شرکت مخابرات با استناد به مصوبه شورای رقابت اقدام به افزایش تعرفه ها کرده است، توضیح داد: به گفته واعظی، اشکال اصلی در واگذاری مخابرات این بوده که همه تجهیزات، تاسیسات و ایستگاه ها واگذار شده است و از انحصار دولت درآمده و انحصار جدیدی ایجاد شده است.

وی افزود: واعظی معتقد بود در شرکت مخابرات مالکیت واگذار شده، اما حاکمیت واگذار نشده است چون این بخش قابل واگذاری نیست.

سخنگوی کمیسیون ویژه اصل ۴۴ گفت: شرکت مخابرات به دنبال این بوده که با درآمدهای مخابرات بدهی های خود را به دولت پرداخت کند، حقوق بالا و هزینه های بالای شرکت مخابرات نشان می دهد که این شرکت زیان‌ده نیست و با فشار بر روی افزایش تعرفه ها هزینه های خود را از جیب مردم پرداخت می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرکت مخابرات بجای افزایش تعرفه ها باید ساختارها را اصلاح کرده و هزینه ها را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: واعظی اعلام کرد به شرکت مخابرات کمک می‌کنیم مشروط به اینکه مدیریت و ساختار شرکت مخابرات برای کاهش هزینه ها اصلاح شود.

منبع: مهر

نظر شما