شناسهٔ خبر: 97715 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

دولت ائتلافی باید در اسرع وقت تشکیل شود

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به بی ثباتی در کشورهای همسایه از احزاب سیاسی این کشور تسریع در روند تشکیل دولت ائتلافی را خواستار شد.

به گزارش نماینده به نقل از روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان در گردهمایی فعالان حوزه صادرات ترکیه گفت: در سایه محاصره در داخل حلقه واقعی آتش، ترکیه باید از هر گونه آسیب در امان باشد و به برادران خود کمک کند، از این رو شایسته است مرحله بعد از انتخابات را به سرعت تکمیل کنیم.

بر این اساس حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه نتوانست اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورد از این رو باید برای تشکیل دولت با احزاب دیگر ائتلاف کند.

برخی از مسئولان این حزب می گویند، شاید اردوغان به امید کسب اکثریت آراء و برآورده شدن آرزوی خود در زمینه تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی به انتخابات زود هنگام چشم دوخته باشد.

نمایندگان پارلمان ترکیه روز سه شنبه سوگند یاد خواهند کرد و پس از آن اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه را مأمور خواهد کرد تا طی ۴۵ روز کابینه ائتلافی تشکیل دهد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به مهلت تعیین شده برای تشکیل کابینه ائتلافی گفت: امکان دارد روند تشکیل دولت تا اواسط آگوست ادامه داشته باشد، به اعتقاد من ترکیه ظرفیت از دست دادن این زمان را ندارد از این رو من خواهان تشکیل دولت ائتلافی در اسرع وقت ممکن هستم.

وی با اشاره به احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در صورت شکست رایزنی ها برای تشکیل دولت ائتلافی، گفت: اگر سیاستمداران نتوانند این مسئله را حل کنند بار دیگر ملت برای حل مسئله وارد صحنه خواهد شد.

اردوغان از طرف منتقدانش به مداخله در رایزنی ها برای تشکیل دولت ائتلافی متهم است و این نقض تعهد وی به قانون اساسی در زمینه بی طرف بودن رئیس جمهور است. با این حال اردوغان می گوید همچنان در چارچوب اختیاراتش فعالیت می کند.

نظر شما