شناسهٔ خبر: 97649 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آغاز مذاکرات گازی ایران و افغانستان

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات گازی ایران و افغانستان پس از گرجستان، ارمنستان و تاجیکستان، جمهوری نخجوان هم در صف واردات گازوئیل از ایران ایستاد.

به گزارش نماینده از مهر، با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز در سال گذشته و احتمال افزایش دوباره تولید گاز در سال جاری، مذاکرات با کشورهای مختلف با اولویت صادرات گاز طبیعی، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع آغاز شده است.

بر این اساس با افزایش تحویل گاز طبیعی به صنایع و نیروگاه‌های برق در مصرف سوخت مایع به ویژه گازوئیل واحدهای صنعتی صرفه جویی شده است که قرار است ظرفیت مازاد گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی به کشورهای مختلف صادر شود.

آمارهای منتشر شده توسط مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که هم اکنون حدود ۷۰ میلیون لیتر ظرفیت مازاد انواع فرآورده‌های نفتی وجود دارد و از این رو مذاکرات برای فروش محموله‌های سوخت مایع با اولویت کشورهای همسایه آغاز شده است.

از این رو تاکنون قراردادهایی به منظور صادرات تک محموله و یا بلند مدت فرآورده های نفتی به ویژه گازوئیل با کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، تاجیکستان و گرجستان امضا شده است.

منصور ریاحی معاون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر در سال جاری صادرات نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید در سبد صادراتی ایران قرار گرفته است، تصریح کرد: هم اکنون به کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، ارمنستان و گرجستان از طریق بورس یا شرکت‌های خصوصی محصولات نفتی صادر می شود.

این مقام مسئول همچنین از صادرات گازوئیل به کشورهای افغانسان، عراق و جمهوری نخجوان خبر داد و افزود: عملیاتی شدن صادرات این فرآورده نفتی در بازارهای جدیدی چون تاجیکستان و ارمنستان نیز در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

آغاز مذاکرات گازی ایران و افغانستان

همزمان با آغاز مذاکرات صادرات سوخت مایع، دور جدید مذاکرات ایران و افغانستان هم به منظور امضای قرارداد صادرات گاز طبیعی آغاز شده است.

عزیز الله رمضانی مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز با بیان با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی تا چهار سال آینده علاوه بر پوشش ١٠٠ درصدی شبکه داخلی کشور، امکان صادرات روزانه ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم می شود، گفت: هم اکنون در حال مذاکره و برنامه ریزی برای این افزایش تولید و صادرات هستیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه از سال گذشته مذاکراتی را با افغانستان آغاز کرده ایم که این مذاکرات امسال نیز ادامه دارد و امیدواریم بزودی به نتیجه برسیم، بیان کرد: به دلیل این که بازار افغانستان برای واردات گاز آماده نیست و برای نخستین بار وارد این عرصه می شوند برای آنها ابهام وجود دارد.

نظر شما