شناسهٔ خبر: 97356 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اتصال ایران به شبکه بزرگراهی آسیا

جاده43 عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر جنوبی تهران به عنوان یکی از حلقه‌های ارتباطی ایران با کریدورهای شرق - غرب و شمال - جنوب که موجب کاهش بار ترافیکی آزادراه‌های کرج و قزوین می شود، به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش نماینده از مهر، استان تهران بیشترین تردد را در کل کشور به خود اختصاص داده است و روزانه هزاران ورودی و خروجی از شهر تهران به ثبت می‌رسد. به همین دلیل، ساخت آزادراه کمربندی جنوبی تهران برای حل مشکل ترافیک و تکمیل کریدورهای بین المللی از مدت‌ها قبل در دستور کار دولت قرار گرفته است.

براساس نقشه طرح، این آزادراه در چهار استان‌ قزوين، البرز، تهران و مركزي قرارگرفته و از شهر آبيك در ۵۰ كيلومتري قزوين واقع در آزادراه قزوين – كرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر ادامه دارد.

مسير اين آزادراه از غرب شهر آبيك شروع شده و پس از حدود ۴۵ كيلومتر از طريق تقاطع غير همسطح از راه اصلي اشتهارد - ماهدشت عبور كرده و در كيلومتر ۹۰ با راه اصلي و آزادراه تهران - ساوه تقاطع دارد.

پس از آن در كيلومتر ۱۲۰ با راه اصلي و آزادراه تهران - قم تقاطع داشته و در نهايت دركيلومتر ۱۵۸ به مسير آزادراه قم- چرمشهر- گرمسار در محدوده شهر چرمشهر متصل مي‌شود.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در شبکه بزرگراهی آسیایی

اما از مزایای مهمی که این آزادراه ۱۵۸ کیلومتری خواهد داشت، توسعه کریدورهای بین المللی آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است بطوریکه این شبکه های آزادراهی را تکمیل کرده و موجب رونق ترانزیت در کشور می‌شود. براین اساس، اين آزادراه تكميل كننده آزادراه شماره ۲ كه از مرز بازرگان در غرب كشور شروع و تا مرز سرخس در شرق كشور تعريف شده است به شمار می رود.

همچنین آزادراه کنار گذر جنوبی تهران در کریدورهای بین المللی حمل و نقل  شرق-غرب (جاده ابریشم)، شمال - جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی قرار گرفته و اتصال این آزادراه به شبکه آزادراهی داخل کشور از طریق مرند - بازرگان به ترکیه و راه‌های بین المللی انجام می گیرد.

بنابراین با ساخت آزادراه کمربندی جنوبی تهران یکی از حلقه‌های ارتباطی اتصال ایران به کریدورهای بین المللی تکمیل شده و ایران در مسیر جاده ابریشم موقعیت گذشته خود را به دست می آورد.

براساس این گزارش، این آزادراه علاوه بر اینکه مسیر را کوتاه می‌کند موجب کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران - کرج و قزوین - کرج که از پرترددترین محورهای کشور بوده، خواهند شد و مصرف سوخت را به شدت کاهش می‌دهد.

مطابق با آمارها پس از تکمیل آزادراه کمربندی جنوبی تهران زمان سفر برای وسایل نقليه سبك ۹۰ دقيقه و نيمه سنگين ۱۱۰ دقيقه کاهش پیدا می کند. همچنین كاهش مصرف سوخت، كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي و گازهاي گلخانه‌اي به ويژه در محدوده شهر تهران، افزايش ايمني و كاهش سوانح رانندگي از دیگر مزایایی خواهد بود که اجرای این طرح به دنبال خواهد داشت.

کلنگ زنی پروژه در هفته‌های آینده

گزارش ها حاکی از آن است که به زودی ساخت این آزادراه از سوی دولت و با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کلید می‌خورد.

در این طرح دولت به عنوان کارفرما سهم ۳۰ درصدی در بخش مالی خواهد داشت و پیمانکار با سهم ۷۰ درصدی وارد این پروژه می شود. دوران مشارکت پروژه ۲۴ سال شامل ۴ سال مطالعه و ساخت ۲۰ سال بهره برداری است.

در گزارشات اولیه آمده که این آزادراه در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری می رسد و هزینه ساخت آن ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود. پیش بینی می شود در سال ۱۳۹۸ تردد روزانه از این آزادراه ۲۵ هزار و ۴۱۶، در سال ۱۴۰۸، ۴۳ هزار و ۶۳۶ و در سال ۱۴۱۸ به ۷۵ هزار و ۲۵۹ وسیله نقلیه برسد.

نظر شما