شناسهٔ خبر: 97287 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

بدون دسترسی به مراکز هسته ای ایران، توافق نمی کنیم

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:در صورت نبود دسترسی لازم به اماکن هسته ای ایران ، توافقی در کار نخواهد بود.

به گزارش نماینده به نقل از صداوسیما، جان کربی دراین باره مذاکره کنندگان آمریکایی با در دسترس نبود برخی از سایت های ایران برای بازرسی  موافقت کرده اند ، گفت : بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی لازم است که دسترسی مطلوب داشته باشند و این موضوعی است که مذاکره کنندگان در تلاشند که مطمئن شوند که این دسترسی وجود داشته باشد.  ما گفته ایم که اگر نتوانیم اینگونه دسترسی برای راستی آزمایی را داشته باشیم آنگاه توافقی درکار نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که حیدر العبادی نخست وزیر عراق در سفر اخیرش به تهران به دنبال متقاعد کردن مقامات ایران برای ایجاد نوعی سازو کار همکاری بین مستشاران نظامی ارتش ایران با شبه نظامیان عراقی و مستشاران آمریکایی در عراق بوده است،آیا شما از وی خواسته بودید که این سازو کار را از ایرانی های درخواست کند،گفت : من از این که ما اینچنین درخواستی داده باشیم،آگاه نیستم.نخست وزیر عبادی باید خودش درباره مسافرت هایش به کشورهای دیگر و مذاکراتش با مقامات خارجی  صحبت کند.

وی در این باره که واکنش شما به این  سفر چیست ، افزود : عبادی فردی مستقل است .او رهبر یک کشور مستقل است.ایران یک همسایه مهم است که از مرزهایی طولانی با عراق دارد.آنها طولانی ترین مرز را با ایران دارند.ایران معتقد است که منافعی در عراق بر ضد داعش دارد.آنها در رابطه با این منافع به روش خود عمل کرده اند.

کربی ادامه داد ، ما دو موضوع را در این رابطه به طور شفاف اعلام کرده ایم.اول اینکه هرکاری که آنها انجام می دهند،ما نمی خواهیم که این اقدامات آنها سبب شعله ور شدن تنش های فرقه ای شود و دوم اینکه ما نمی خواهیم که به طور مستقیم با ایرانی ها وارد همکاری های نظامی شویم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  در پاسخ به این سوال که کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از جان کری وزیر خارجه خواسته است که اگر مذاکرات بیشتر، می تواند به توافق بهتر منجر شود، ضرب الاجل سی ام ژوئن را مورد بازنگری قرار دهد،گفت:من دقیقا همان چیزی را امروز به شما میگویم که دیروز گفتم و آن است که ما هنوز بر روی سی ام ژوئن تمرکز کرده ایم.جان کری هیچ تغییری در این موضوع نداده است و او هنوز خود را متعهد می داند که این توافق تا ضرب الاجل سی ام ژوئن حاصل شود و هیچ تغییری در این موضوع مشاهده نمی شود.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید سناتور کروز از وزارت خارجه به خاطر تاخیر در انتشار گزارش حقوق بشر ایران انتقاد کرده است،گفت:تاخیر در انتشار این گزارش ربطی به مذاکرات با ایران ندارد.ما تاخیر در انتشار چندماهه این گزارش را قبول داریم.ما با تمام قوا بر روی این گزارش کار خواهیم کرد و شما شاهد خواهید بود که این گزارش در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.یکی از دلایل تاخیر در انتشار این گزارش به برنامه فشرده جان کری وزیر خارجه مربوط می شود.

وی در ادامه درباره تمدید تحریم های روسیه از طرف اتحادیه اروپا برای شش ماه دیگر گفت:ما از این موضوع استقبال می کنیم.ما بارها درباره تاثیر تحریمها بر اقتصاد روسیه صحبت کرده ایم.این وضعیت می تواند ادامه پیدا کند و ما می توانیم درباره ادامه این وضعیت در آینده وضعیت موجود را بررسی کنیم.روسیه همچنان به خاطر نقض قوانین بین المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین بهای لازم را پرداخت خواهد کرد.

نظر شما