شناسهٔ خبر: 97201 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سهام عدالت در کلاف سردرگم خصوصی‌سازی

یک کارشناس گفت: در حالی هنوز رقم مشخصی از مشمولان سهام عدالت وجود ندارد که قیمت‌گذاری یک سوم پرتفوی این سهام هنوز مشخص نیست.

به گزارش نماینده،  مهدی جوادی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آخرین وضعیت سهام عدالت عنوان کرد: در حال حاضر پرتفوی (سبد دارایی‌ها)، سهام عدالت از ۶۰ شرکت مختلف برخوردار است که عمده آنها شرکت‌های پتروشیمی، ذوب آهن، فولادی و پالایشی بورس را شامل می‌شود.

وی افزود: از بین این ۶۰ شرکت، تعداد ۳۴ شرکت بورسی و ۲۶ شرکت غیر بورسی حضور دارند که هنوز کار قیمت‌گذاری بر روی ۳۰ هزار میلیارد تومان از این دارایی‌ها صورت نگرفته است.

این کارشناس خصوصی‌سازی با اشاره به ارزش ۹۰ هزار میلیارد تومانی پرتفوی سهام عدالت عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از افرادی که مطابق با شرایط واگذاری‌ از جمله مشمولان سهام عدالت به شمار می‌رفتند، هنوز از این دارایی‌ برخوردار نیستند و این در حالی است که در لایحه اصلاحی دولت برای سهام عدالت شنیده می‌شود که تعداد مشمولان سهام عدالت اضافه شده است.

جوادی با بیان اینکه طی ۱۸ مرحله به ۶ گروه از دهک‌های درآمدی پایین جامعه سهام عدالت تخصیص یافته، عنوان کرد: با احتساب سهام اقشار کارگری و ساختمانی جامعه در حال حاضر تعداد ۴۸ میلیون نفر ایرانی از سهام عدالت برخوردارند.

به گفته وی پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی سهام عدالت در سال ۸۵؛ با هدف توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه و با هدف فقرزدایی از سوی دولت وقت مصوب و عملیاتی شد که به نظر می‌رسد با توجه به تجربه ناموفق آن در دنیا که با نام «کوپن سهام» دنبال می‌شد، بیشتر از آنکه به هدف اصلی خود دست یابد به دنبال برخی اهداف سیاسی و یا جلب اعتماد عمومی بود.

این کارشناس ادامه داد: قرار بود مطابق با اهداف سهام عدالت به هر یک از مشمولان به ارزش یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های پرسود تحت سهام عدالت به شرطی تخصیص یابد که اقساط آن طی ۱۰سال پرداخت شود.

این در حالی است که نیمی از این مبلغ به طور رایگان و مابقی باید از طریق تسویه اقساط پرداختی به دولت از محل سود دریافتی سهام عدالت تسویه شود. با وجود تحقق این موضوع اما هنوز از آزادسازی سهام عدالت به مشمولان خبری نیست.

وی گفت: آنچه که به دولت به منظور آزادسازی سهام عدالت مجوز می‌دهد لایحه‌ای است که از یک سال پیش تا کنون در راهروهای مجلس و دولت دست به دست می‌شود و این در حالی است که آزاد شدن سهام عدالت تا شهریور ماه سال ۱۳۹۵ پایان می‌یابد.

این کارشناس با بیان اینکه نباید برای آزادسازی سهام عدالت عجله کرد افزود:  در حال حاضر  رفع مشکلاتی همچون موضوع تعداد مشمولان سهام عدالت، ارزش‌گذاری‌های دارایی‌های پرتفوی سهام عدالت و تعیین تکلیف آن قبل از آزادسازی آن سهام عدالت از اهمیت بیشتری برخوردار است در حال حاضر تخصیص سهام عدالت به مشمولان به لحاظ تقسیط اقساط و زمان واگذاری با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: در بحث ارزش گذاری سهام عدالت تا کنون ۴۲ هزار میلیارد تومان سهام از سبد دارایی‌های آن تخصیص یافته که از این رقم تا کنون ۱۲ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های آن ارزش گذاری نشده است.

در عین حال در بحث سرمایه‌گذاری‌های استانی نیز هنوز به لحاظ کارکرد این شرکت‌ها و نقش دولت مجادله وجود داشته و معلوم نیست که ترکیب سهامداری این شرکت‌ها پس از آزادسازی سهام عدالت به چه شکلی وجود خواهد داشت.

جوادی تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ سهام عدالت موضوع فرهنگ‌سازی است و معلوم نیست، در صورت آزادسازی آن رفتار دارندگان این دارایی‌ها در بازار سرمایه چگونه خواهد بود.

به نظر می‌رسد آنچه که قبل از آزادسازی سهام عدالت باید صورت گیرد، نخست فرهنگ سازی و سپس آزادسازی مرحله‌ای و تدریجی این دارایی‌ها به مشمولان است.

نظر شما