شناسهٔ خبر: 97123 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

رئیس جمهوری اسبق ترکیه درگذشت

رئیس جمهور اسبق ترکیه نخست وزیر و رئیس جمهور اسبق ترکیه در سن ۹۰ سالگی در بیمارستانی در آنکارا از دنیا رفت.

به گزارش نماینده به نقل از نیویورک تایمز،  سلیمان دمیرل، نخست وزیر و رئیس جمهوری اسبق ترکیه که در طول هفت دوره نخست وزیری خود دو بار حکومتش توسط ارتش ساقط شد، در سن ۹۰ سالگی در بیمارستان درگذشت.

وی عضو حزب دموکرات ترکیه بود. وی هفت بار نخست‌وزیر ترکیه شد. سلیمان دمیرل از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ رئیس‌جمهور ترکیه بود. وی در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده بود و یک دانشگاه در ترکیه به نام او است.

دمیرل یکی از منتقدان سرسخت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور فعلی ترکیه، و سیاست های وی به شمار می رفت.  دمیرل در اول نوامبر سال ۱۹۳۴ در اسپارتا متولد شد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۹۴۹ برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی شهرسازی وارد دانشگاه فنی استانبول شد. وی در سال ۱۹۴۹ برای ادامه تحصیل در رشته آبیاری و فن آوری های الكتریكی و ساخت سد راهی ایالات متحده آمریكا شد و در سال ۱۹۵۵ فارغ التحصیل شد. دمیرل مهندس ناظر پروژه ساخت سد سیحان بود و در سال ۱۹۵۵ به ریاست «اداره دولتی امور آب» تركیه رسید. او در سال های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ مهندس آزاد و مشاور بود و طی این سال ها تدریس در رشته مهندسی در دانشگاه فنی «اودتو» در آنكارا را آغاز كرد.

پس از كودتای نظامی ۱۹۶۰ به رهبری ژنرال جمال گورسل كه حزب عدالت جایگزین حزب دموكرات شد، دمیرل به عضویت كمیته اجرایی این حزب درآمد و فعالیت های سیاسی خود را آغاز كرد. او در سال ۱۹۶۴ به ریاست حزب عدالت انتخاب شد. در زمان نخست وزیری، «سوآت هایری اورگوت پلو»، دمیرل معاون نخست وزیر بود پس از پیروزی غیرمترقبه حزب عدالت در سال ۱۹۶۵ دمیرل نخست وزیر تركیه شد و برای مدت چهار سال قدرت را در دست گرفت. در انتخابات بعدی در سال ۱۹۶۹، حزب عدالت به عنوان تنها حزب برنده شناخته شد و برای بار دوم دمیرل به نخست وزیری رسید. او در سال ۱۹۷۱ با فشار نظامی ها از مقام خود استعفا داد ولی بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰ طی سه دوره دیگر نخست وزیر تركیه بود. در پی كودتای نظامی سال ۱۹۸۰ به رهبری «كنعان اورن» او به مدت ۱۰ سال از فعالیت های سیاسی محروم شد. دمیرل در سال ۱۹۸۶ با یك رفراندوم ملی توانست ممنوعیت فعالیت سیاسی خود و سایر رهبران سیاسی را لغو و مبارزات ملی خود را آغاز كند.

در این فاصله حزب عدالت منحل شد و حزب راه راست شكل گرفت و دمیرل موفق شد به ریاست این حزب برسد. او در این زمان به عنوان نماینده اسپارتا در انتخابات ۱۹۸۷ برگزیده شد و در انتخابات ۱۹۹۱ در ائتلاف با حزب سوسیال دموكرات خلق به مقام نخست وزیری رسید.

مجلس ملی تركیه در سال ۱۹۹۳ پس از مرگ ناگهانی «تورگوت اوزال» رییس جمهور وقت، دمیرل را به عنوان نهمین رییس جمهور تركیه برگزید.

دمیرل تا سال ۲۰۰۰ به مدت هفت سال رییس جمهور قانونی تركیه بود. دمیرل كه در سن ۳۰ سالگی دبیركل و در ۴۰ سالگی نخست وزیر و رییس حزب بود و مقام جوان ترین نخست وزیر تركیه را به خود اختصاص داده در توسعه و صنعتی شدن تركیه نقش بسزایی ایفا كرده بود.

نظر شما