شناسهٔ خبر: 97118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

هشدار نخست وزیر ترکیه به مخالفان اردوغان

 داود اوغلو نخست وزیر ترکیه که مسؤول تشکیل دولت آتی این کشور شده به گروه‎های مخالف هشدار داد که تاب تحمل مخالفت آنها با رئیس جمهوری ترکیه را ندارد.

به گزارش نماینده به نقل از رویترز، «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که در جریان رایزنی برای تشکیل دولت ائتلافی آتی به هیچکس اجازه نخواهد داد که  قدرت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور را زیر سؤال ببرد.

داوود اوغلو که حزب متبوعش – عدالت و توسعه- در انتخابات پارلمانی ۱۰ روز پیش ترکیه برای نخستین بار طی ۱۳ سال گذشته از کسب اکثریت مطلق آراء باز ماند، تاکید کرد که تنها زمانی به انتخابات زود هنگام بها خواهد داد که تمامی گزینه های موجود برای تشکیل دولت ائتلافی را آزموده باشد.   

با این حال وی تصریح کرد رایزنی های وی برای تشکیل ائتلاف، مذاکره درباره نقش ریاست جمهوری ترکیه را شامل نخواهد شد تا به این ترتیب به گروه های مخالفی که نسبت به دایره نفوذ سیاسی اردوغان معترض هستند مجال جولان بدهد.

داوود اوغلو افزود: هرچه که رئیس جمهوری را هدف قرار دهد ما را هدف قرار داده است. اجازه نخواهیم داد که مشروعیت و اعتبار رئیس جمهور زیر سؤال برود.  

طی سال گذشته اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه نقش بسیار پررنگی را در تصمیم گیری‎های دولت ایفا کرده است که این از نظر گروه‎های مخالف به منزله نقض قوانین اساسی ترکیه محسوب می شود.

گفته می شود که عدم توفیق حزب حاکم عدالت و توسعه به کسب دو سوم آراء پارلمانی در انتخابات ۷ ژوئن مانع از تغییر قانون اساسی و بسط نفوذ سیاسی اردوغان شده است. با این حال، احزاب مخالف دولت هشدار داده اند که به هیچ وجه دخالت وی را در تشکیل دولت ائتلافی برنمی تابند.

بعلاوه، داوود اوغلو از احزاب جمهوری خواه خلق (CHP) و جنبش ملی ترکیه (MHP) خواست تا به نتایج انتخاباتی از دریچه چشم مردم ترکیه نگاه کنند.

انتظار می رود که حزب جنبش ملی ترکیه نقش تعیین کننده ای را در دولت ائتلافی آتی ایفا کند.

 

نظر شما