شناسهٔ خبر: 97114 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

جان کری: موضوع "دسترسی" برای رسیدن به توافق حیاتی است

جان کری/2 وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار اتهام وجود فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت: قبل از تسهیل تحریم‌‌ها باید از طریق "راه‌های صحیح" اطمینان پیدا کنیم که فعالیت‌های نظامی متوقف شده است

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، "جان کری"، وزیر امور خارجه ایالات متحده در نشست خبری روز گذشته خود اظهار داشت: طی چند روز آیند به وین می روم تا رهبری آنچه امیدواریم اخرین دور از مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران باشد بر عهده گیرم. موضع ما تغییری نکرده است. طی چند روز گذشته عقبگرد و پیشروی هایی داشته ایم اما حتی یک ذره از انچه هر دو طرف در توافق نامه موقت اعلام کردیم و آنچه در مصاحبه ها و مذاکراتمان طی ماه های اخیر گفته ایم تخطی نکرده ایم. مذاکرات همچنان دشوار است و همانطور که گفته ام، برای رسیدن به صرفا یک توافق عجله نمی کنیم و توافق را امضا نمی کنیم مگر آنکه بدانیم انچه می خواستیم محقق شده و کار انجام شده است.

کری در پاسخ به این سوال که آیا موضع آمریکا در قبال موضوعات حیاتی مانند تحریم ها، ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران و راه حل این موضوعات تغییر کرده است، گفت:‌ در هر مذاکره ای بده بستان صورت می گیرد اما در لوزان پارامترهای اساسی همانند انچه در برنامه اقدام متشرک (توافق موقت ژنو) آمده، تعیین شده است که چه کارهایی باید انجام شود. برای مثال، در خصوص ابعاد احتمالی نظامی که در برنامه اقدام متشرک بدان اشاره و تاکید شده که این موضوع باید در توافق نهایی درج شود. ما باید همه سوالاتمان را با شفافیت پاسخ دهیم. دسترسی مقوله بسیار بسیار مهمی است، این موضوع از روز نخست حائز اهمیت بوده است و همچنان مهم است.

وی افزود: در این چارچوب همیشه راه گریزی هست که موضوعات مشخص توضیح داده شوند و البته در کنفرانس خبری لوزان هم گفتم که برخی موضوعات هنوز حل نشده اند. از این رو این (پرونده) موضوعات حل نشده همچنان باز است.  اما موضوعات اساسی وجود دارد که برای رسیدن به تعریف مشترک از یک توافق خوب باید حل شوند. این موضوعات بر اساس انچه در بیانیه لوزان آمده است حل خواهد شد.

جان کری در پاسخ به سوال روزنامه نیویورک تایمز درباره حل ابهامات پیش از لغو و یا تعلیق تحریم ها اظهار داشت: به صراحت می گویم که مساله نظامی بودن برنامه هسته ای در برخی اوقات  منحرف شده است زیرا که تمرکز ما این مساله نیست که ایران در یک برهه زمانی به طور خاص چه اقداماتی انجام داده است، ما میدانیم ایران  چه کرده و شکی نداریم و اطلاعات کاملی داریم که فعالیت های نظامی مشخصی صورت گرفته است.

وی افزود: اما دغدغه ما پیشروی به جلوست، حیاتی است که بدانیم این فعالیت ها متوقف شده است و این اطمینان از "راه های صحیح" حاصل می شود. این موضوع یکی از ملزومات برای تحقق توافق است. برای این که توافق به تسهیل قابل توجهی در تحریم ها بیانجامد، باید پاسخ به این سوالات و دغدغه هایمان را داشته باشیم.

نظر شما