شناسهٔ خبر: 97102 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

گزارش ویژه رادیو بین‌المللی فرانسه

فابیوس نماینده نتانیاهو در مذاکرات هسته‌ای است/ دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به نتیجه قطعی رسیدند که ایران برنامه نظامی هسته‌ای ندارد

مذاکرات// رادیو بین‌المللی فرانسه در گزارشی از قول یک استاد حقوق بین‌الملل نوشت: این‌ اصرار که ایران باید روشن کند قبل از سال ۲۰۰۳ فعالیت هسته‌ای نظامی داشته است یا خیر، تنها جنبه تاریخی داشته و تاثیری بر وضعیت فعلی صلح جهانی ندارد.

به گزارش نماینده، «رادیو بین‌المللی فرانسه» در گزارشی پیرامون «آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ » نوشت: به نظر می‌رسد گام بزرگی در این مسیر برداشته شده و با توجه به گزارش روز جمعه خبرگزاری آسوشیتدپرس امضا توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ بدون در نظر گرفتن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس جمعه گذشته از قول مقامات غربی گزارش داد که موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته که تا کنون برای قدرت‌های بزرگ وهمچنین آژانس بین‌المللی هسته‌ای در جهت اعتماد سازی متقابل مشکل ساز بوده است، از چارچوب گفت‌وگوهای کنونی ایران و قدرت‌های بزرگ جهت رسیدن به توافق احتمالی هسته‌ای برداشته شده است.

رادیو بین‌المللی فرانسه در همین راستا با دکتر «سعید محمودی» استاد حقوق بین‌الملل ساکن سوئد گفت‌و گویی انجام داد.

دکتر محمودی در این زمینه به رسانه فوق گفت: «اگر این موضوع صحیح باشد به نظرم خبری مهم است زیرا نشان می‌دهد توافق همانطور که قرار بوده تا پایان ماه ژوئن صورت بگیرد، انجام خواهد شد. »

وی درباره نسبت «نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران» گفت: «در زمان تصدی البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی هسته‌ای از لفظ «برنامه نظامی ادعایی» استفاده می‌شد که درست بود اما در زمان فعلی آژانس بین‌المللی هسته‌ای این لفظ به «برنامه‌های احتمالی نظامی، هسته‌ای ایران» تغییر یافت و بار سنگین‌تر حقوقی به این مسئله داد بدون این که دلیل تازه‌ای پیش آمده باشد.»

دکتر محمودی افزود: «قبلا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به نتیجه قطعی رسیدند که ایران هیچ برنامه نظامی حداقل از سال ۲۰۰۳ به این سو نداشته است. پس تنها باید به قبل از سال ۲۰۰۳ در این مسئله نظر کرد. این‌که ایران نیز این مسئله را روشن کند که قبل از سال ۲۰۰۳ فعالیت هسته‌ای نظامی داشته است یا خیر تنها جنبه تاریخی دارد و هیچ تاثیری در آینده ندارد برای این که به طور قطع آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات می‌دانند که برنامه‌‌های  هسته‌ای ایران تحت کنترل شدید بوده و امکان فعالیت نظامی ایران در این مسیر وجود نداشته است.»

این کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل به رادیو بین‌المللی فرانسه گفت: «اصرار بر این مسئله و جواب ایران تنها مسئله تاریخی دارد. به فرض هم شما اثبات کنید ایران قبل از سال ۲۰۰۳ قصد نظامی داشته است. خب با توجه به کنار گذاشتن آن چه سودی برای غرب دارد جز این که بگوییم انگشت اتهام  متوجه ایران است و بعدا بگوییم ایران این موضع را نگفته است. شاید این مسئله مهم باشد ولی تاثیری بر وضعیت فعلی صلح جهانی ندارد. در مقطع زمانی فعلی که حل این پرونده خیلی اهمیت دارد معقول است که ۶ کشور طرف مقابل ایران بپذیرند که به این جنبه تحقیقاتی تاریخی این مسئله بعدا بپردازند و تمرکز خود را بر زمان حاضر بگذارند.»

دکتر سعید محمودی در خاتمه درباره موضع گیری‌های سخت فرانسه در قبال تنش هسته‌ای ایران گفت: «خواسته فرانسه خواسته‌ای سیاسی است. همانطور که این مذاکرات سیاسی و نه حقوقی است. این کشورها حقی ندارند ایران را به دادرسی بکشند و ایران را موظف به جواب‌گویی بنمایند. این که چرا شخص «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه تنها موضع سرسختانه می‌گیرد و دیگر وزرای خارجه کشورهایی چون آلمان و انگلیس و آمریکا این موضع گیری را ندارند این است که به نظر من عملکرد فابیوس در ماه‌های اخیر این شبهه را ایجاد می‌کند که او به عنوان نماینده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای حاضر می‌‌شود و این شخص نماینده کشور فرانسه نیست. از سویی فرانسه و بقیه کشورهای حاضر البته می‌خواهند به اعراب ثروتمند حاشیه خلیج فارس نشان دهند کدام طرف بوده که توانسته با فشار این توافق را حاصل کند تا موجودیت این کشورهای عرب نیز حفظ شود.»

نظر شما