شناسهٔ خبر: 96938 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اجرایی شدن قرارداد نفت در برابر کالای ایران و روسیه زمان می‌برد

روسیه43 یک پایگاه خبری در مورد تهاتر نفت در برابر کالای ایران و روسیه نوشت، اتحاد اقتصادی میان ایران و روسیه بر پایه نفت، احتمالا با آن سرعتی که از ابتدا انتظار می‌رفت، به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

به گزارش نماینده، پایگاه خبری اینترنشنال بیزینس تایمز طی گزارشی نوشت، بر اساس یک گزارش جدید، اتحاد اقتصادی میان ایران و روسیه بر پایه نفت، احتمالا با آن سرعتی که از ابتدا انتظار می‌رفت، به واقعیت تبدیل  نخواهد شد.

این دو کشور که با تحریم‌های غرب مواجه‌اند، در نظر داشتند تا در زمینه انرژی برای یک بازه زمانی نامشخص و طولانی با یکدیگر مشارکت داشته باشند اما مشخص نیست که دقیقا این شراکت چه زمانی آغاز خواهد شد.

الکساندر نوآک وزیر انرژی روسیه در این‌باره گفت، برای جزئیات بیشتر این همکاری باید صبر کرد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز گفته بود، «ما خواستار روابط اقتصادی بلندمدت با روس‌ها هستیم... برنامه ما این است که روابط اقتصادی و فنی با روسیه را به صورت جدی گسترش دهیم... من فکر می کنم توسعه روابط اقتصادی ایران با روسیه، چین، هند و اقتصادهای نوظهور کار خوبی است.»

به نوشته بلومبرگ، به نظر می‌رسد ایران در مورد قرارداد نفت در برابر کالا که قرار بود تاکنون شروع شده باشد، خوش‌بین بود.

زنگنه پس از نشست اوپک در وین گفته بود، ما با الکساندر نوآک (وزیر انرژی روسیه) در وین توافق کردیم که روسیه روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران در عوض پول نقد خریداری کند و ایران این پول را برای خرید کالاهای روسی نظیر فولاد، گندم و محصولات نفتی مورد استفاده قرار دهد. بیشتر پول به صورت نقدی دریافت خواهد شد و ما این پول را برای خرید کالا از روس‌ها استفاده خواهیم کرد.

این نخستین باری نیست که ایران و روسیه تصمیم به انعقاد یک قرارداد تجاری می‌گیرند. در ماه آوریل روسیه اعلام کرد که سامانه دفاعی با فناوری بالا به ایران خواهد فروخت.

گئورگی میرسکی کارشناس روس در مسائل خاورمیانه در این‌باره به واشنگتن پست گفت، «چند سال پیش، من از یکی از دیپلمات‌های خودمان شنیدم که یک آمریکای طرفدار ایران از یک ایران هسته‌ای برای ما خطرناک‌تر است.»

نظر شما