شناسهٔ خبر: 96911 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

«نمایندگان کنگره نمی‌خواهند شورای امنیت قبل از آنها نظر بدهد»

رویترز: سازمان ملل رفع تحریم‌های ایران را به بعد از نظر کنگره درباره توافق موکول می‌کند

رویترز/2 منابع آگاه می‌گویند شورای امنیت سازمان ملل متحد رفع تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل علیه ایران را احتمالاً دست‌کم یک ماه و تا بعد از بررسی کنگره آمریکا معوق خواهد کرد.

به گزارش نماینده، در صورتی که ایران و گروه ۱+۵ به توافق هسته‌ای برسند، شورای امنیت سازمان ملل احتمال دارد اقدام در زمینه رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را دست‌کم یک ماه به تعویق بیندازد تا کنگره بتواند توافقنامه احتمالی هسته‌ای را مطابق قانونی که به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا رسیده مورد بررسی قرار دهد.

خبرگزاری رویترز بامداد سه‌شنبه با اعلام این خبر نوشت مقامات غربی، به شرط عدم افشای نام، این را «پیشامدی نامطلوب»، اما ضروری به لحاظ سیاسی می‌دانند و در توجیه این استدلال می‌گویند کنگره تحت سلطه جمهوری‌خواهان نمی‌خواهند شورای امنیت سازمان ملل زودتر از آنها اعمال نظر کند.

منابع مورد استناد رویترز می‌گویند اقدام اولیه شورای امنیت از منظر کنگره به عنوان قضاوت زودهنگام درباره توافقنامه هسته‌ای احتمالی نگریسته می‌شود.

ایران ظاهراً، طبق نوشته رویترز، با اکراه این تأخیر را پذیرفته است. یک مقام ارشد ایرانی که او هم نخواست نامش فاش شود به این رسانه انگلیسی می‌گوید: «به نظر می‌رسد گزینه دیگری وجود ندارد. فکر می‌کنید ما از این موضوع خوشحال هستیم؟ البته که نه.»

باراک اوباما ماه گذشته طرحی را امضا کرد که به کنگره اجازه نظارت ۳۰ روزه بر توافق هسته‌ای احتمالی، پیش از هر گونه اقدام در زمینه رفع تحریم‌ها را می‌دهد. مطابق این قانون، در صورتی که قانونگذاران توافقنامه را تا تاریخ ۸ جولای دریافت نکنند، دوره بررسی به ۶۰ روز افزایش می‌یابد.  

مقامات غربی گفته‌اند شورای امنیت نیازی به تأیید کنگره ندارد، اما اقدام پیش‌دستانه این نهاد بین‌‌المللی از لحاظ سیاسی عاقلانه نیست. با این حال، آنها می‌گویند ۶۰ روزه شدن این دوره تأخیری را هم مناسب نمی‌دانند.

رویترز می‌نویسد: «جلب نظر کنگره درباره توافق هسته‌ای ساده نخواهد بود. یک سناتور ارشد آمریکایی دوشنبه به اوباما گفت که از میران امتیازات اعطا شده به ایران در رایزنی‌های هسته‌ای هراسان شده است.»

نظر شما