شناسهٔ خبر: 96868 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جبهه«یکتا»اعلام موجودیت کرد/ ۴ توصیه اصلی«آیت الله» به اعضای یاران کارآمدی

موحدی کرمانی جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی (یکتا) با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد.

به گزارش نماینده، جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی (یکتا)عصر امروز دوشنبه در اولین نشست سراسری خود به صورت رسمی و با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد.

در بخشی از بیانیه جبهه یکتا آمده است معتقدیم تنها راه رشد و توسعه همه جانبه توجه به ظرفیت‌های ارزشمند داخلی و اتکا به جوانان کشور و توانمندی‌های این ملت شهیدپرور است و هرگونه وادادگی و تزلزل در مقابل استکبار جهانی و اذناب آن سم مهلکی است که موجب تجری دشمنان ملت را فراهم می‌کند.

در این بیانیه آمده است تشکیل این مجموعه برای وحدت آفرینی و انسجام نیروهای مومنی است که همواره خادم ملتند و بنا دارند با نقد منصفانه و عالمانه و ارائه فکر و برنامه از دولت و سایر متولیان کشور حمایت کرده و با حضور فعال در صحنه آگاهی بخشی، امیدآفرینی، کارآمدی و تحول را دنبال کنند.

جبهه یکتا در این بیانیه تصریح کرده‌اند: باید در اجرای سیاست‌های کلان و راهبردی نظام، طراحی و تدوین الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی همه همت‌ها مصروف خدمت خالصانه و حل مشکلات کشور مخصوصاً رشد و تعالی زندگی مردم و اشتغال جوانان کشور شود. لذا باید تلاش کرد با اجرای عالمانه اقتصاد مقاومتی پیک تاریکی را با عزت و سربلندی پشت سر گذاشت.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است صراحتا می‌گوییم در تشکیل و پیوستن به این مجموعه با هیچ فرد و یا گروهی وابسته نبوده و به جز دین به نظام اسلامی، امام و رهبری و شهیدان گرانقدر خود را وامدار کسی نمی‌دانیم افراد و خادمان و گذشته حال را با معیارهای ولایت پذیری، دلسوزی، کارآمدی، خدمت خالصانه برای ملت، عدالت ورزی، عزت آفرینی در صحنه‌های داخلی وخارجی می‌سنجیم و در تصمیمات کلان همگرایی با اندیشه ولایتمدارایانه اصولگرایان و همراهی با روحانیت دلسوز و انقلابی کشور را شرط مهم انسجام و موفقی همه عناصر متدین کشور می‌دانیم.

در بخش پایانی بیانیه این جبهه آمده است رشد و تعالی نظام و طی مسیر تحول آفرین کشور با همدلی و همزبانی همه آحاد و دلسوزی و همراهی همه ارکان آن میسر است و این مجموعه خود را فرزند ملت و برادر و همراه همه خادمان معتقد نظام می‌داند و امید است با همراهی همه صاحب نظران و اندیشمندان در کیمته‌های تخصصی و تدوین مدل‌های تجربی کارآمدی و تحول کشوری سرفراز داشته باشیم.

**تشریح هدف از تأسیس جبهه «یکتا»

حمید رضا حاجی بایایی"سخنگوی جبهه یکتا" به عنوان اولین سخنران به تشریح اهداف این تشکل پرداخت.

حمیدرضا حاجی‌بابایی سخنگوی جبهه «یکتا» عصر امروز طی سخنانی در اولین نشست سراسری جبهه «یکتا» که در مجتمع سرچشمه تهران برگزار شد اظهار داشت: تاریخچه حرکتی که امروز شاهد هستید به یک سال و نیم قبل بر می‌گردد که دوستان دور هم جمع شده‌اند و با هم گفت‌وگو کردند و به این جمع‌بندی رسیدند که ما در برابر نظام و انقلاب مسئولیت خطیری را برعهده داریم.

وی افزود: فرقی نمی‌کند که مسئولیت اجرایی برعهده داشته باشیم و یا تکلیف شرعی و ولایی. هر دوی اینها تکلیف هستند و همین دلیل این شد که ما و هزاران مدیر را در سراسر کشور نیروهای نخبه و فرهیخته که به ولایت و شهدا عشق دارند احساس مسئولیت کنیم.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: فکر کردیم که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب به عنوان سکان‌دار جمهوری اسلامی بعد از امام راحل هر روز در میدان مبارزه با استکبار جهانی، سیاست‌های اسلامی و ایرانی را اعلام می‌فرمایند و این سیاست‌ها باید تبدیل به گفتمان اجتماعی سپس تبدیل به مطالبات عمومی و این مطالبات مسیر و نقشه راه مسئولان نظام شود.

سخنگوی جبهه «یکتا» با تأکید بر اینکه اقدامات عملی بر اساس مبانی فقهی و ولایت فقیه برای ملت قابل قبول است، گفت: باید همه نیروها با انگیزه و قدرتمندتر از گذشته در میدان باشند و با نگاه نقد منصفانه به ملاک‌ها و معیارهای تعیین شده توسط رهبری اعمال خود را محک بزنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل با فکر و اندیشه‌ای که دوستان با کمک دوستان ارشد داشتند به این نتیجه رسیدند جبهه‌ای را تحت عنوان گفتمان یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی در سراسر کشور شکل دهند.

به اعتقاد حاجی‌بابایی جبهه «یکتا» گفتمان برخاسته از گفتمان امام و رهبری است و برای همه نیروهای ولایتمدار در کشور تکلیف آور است. تکلیفی از نوع غواصان کربلای ۴.

سخنگوی جبهه «یکتا»، خاطرنشان کرد: امروز در کشور به همه تکلیف، مسئولیت، مردم‌داری، خدمت‌گزاری و پیروی از آرمان‌های شهیدان است و این مجموعه تنها امام خامنه‌ای را به عنوان ملاک و معیار در کشور می‌شناسد و از پیش به همه سؤالات مقدر پاسخ داده می‌شود.

حاجی‌بابایی با طرح این پرسش که شاید از ما بپرسند که نظر شما در مورد این حزب این شخص و یا گروه چیست، ‌ گفت: قطعاً‌ میزان هماهنگی، پیروی و ولایت‌مداری آنان، نظر ما را در مورد گروه‌ها و افراد مشخص می‌کند، بنابراین همه سؤالات در این رابطه پاسخ داده شده است.

وی تأکید کرد: علاقه‌مندیم با این ملاک‌های معیار کارآمدی نظام هم توان خود را بر اساس نام‌گذاری کارآمد نظام، تحول، نوآوری در کشور و با کارآمدی نظام مبانی اسلامی را به دنیا عرضه کنیم.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: جمعی از یاران و خدمت‌گزاران مردم در دولت نهم و دهم با توجه به انگیزه ملی - دینی و بهره‌مندی دانش و تجارب ترجیح منافع ملی به منافع فردی، عزت و اقتدار ملی بر اساس کارآمدی نظام تقویت دستاوردهای انقلاب اسلامی ضرورت برخورداری مردم از خدمات کریمانه و زندگی شرافتمندانه، و شرایط خطیر حاکم بر منطقه و جهان این جبهه را راه اندازی کردند.

وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم ادامه داد: از تمامی نیروها و دلسوزان سراسر کشور را به همکاری در این حرکت عظیم الهی برای عمران و آبادانی ایران اسلامی دعوت می‌کنیم.

وی در ادامه به تشریح اصول حاکم بر این جبهه پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) به عنوان معمار انقلاب اسلامی یک حقیقت الهی همیشه زنده است زیرا مبانی اندیشه و رفتار او برخواسته از قرآن و سنت پیامبر و ائمه اطهار و اسوه‌ای برای امت اسلامی است و جلوگیری از تحریف این یگانه دوران بر همگان نیز تکلیف الهی است.

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه بزرگترین میراث امام(ره)، ولایت مطلقه فقیه است، گفت: امروز ولایت مطلقه فقیه در دستان با کفایت رهبر معظم انقلاب که مستند به عقل و شرع بوده و موجبات عزت و سربلندی کشور را با مدیریت قدرتمندانه و الهی خود رقم زده است.

به گفته سخنگوی جبهه «یکتا» فرهنگ مبتنی بر اسلام ناب محمدی می‌تواند تمدن بزرگ و نوین اسلامی را برای بشریت به ارمغان آورد؛ بعثت نبی گرامی اسلام برای تحقق مکارم اخلاق و معنویت و محبت است و تمایز اساسی دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی با سایر مکاتب و انقلاب‌های جهان در رویکرد فرهنگی و سیر الی‌الله است.

حاجی‌بابایی در مورد مباحث اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: اقتصاد مبتنی بر پیشرفت عدالت با شاخصه‌های سلامت، بهره‌وری، ‌شفافیت، رقابت و مشارکت مردمی و نیز فرصت‌های برابر به وسیله مدیریت جهادی همگانی نه انحصاری و با تکیه بر امکانات و سرمایه بیکران انسانی خصوصا جوانان خلاق و بانشاط، پرتلاش، مستعد و با انگیزه در پرتو برنامه‌ریزی عزت مندانه و مبتنی بر کرامت انسانی محقق خواهد شد.

«قانون اساسی مهمترین سند دینی، ملی و میثاق بزرگ ملت ایران است و تحقق حقوق اساسی مردم از قبیل همبستگی ملی، حق داشتن شغل و مسکن، بهره‌مندی از فرصت تحصیل همگانی، تامین بهداشت، سلامت، ‌بیمه، محیط زیست و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری جرائم و تخلفات، رفع تبعیض، فقر، فساد و نهادینه سازی رفاه عمومی استوار بر درآمد مناسب، ‌آزادی‌های مشروع و قانونی در همه زمینه‌های جمعی، فردی و در همه موضوعات شامل بیان، اندیشه، نقد، نظریه‌پردازی در بستر رسانه‌های جمعی، مطبوعات، کتاب، فیلم، هنر، اجتماعات، تشکل‌ها و احزاب، تکریم اساتید، فرهنگیان، نخبگان، ایثارگران، ‌ورزشکاران و تامین حقوق همه جانبه اقشار و صنوف مختلف جامعه به ویژه کارکنان شریف، کارگران، کشاورزان، محرومان، نیازمندان و همچنین صیانت از حقوق حقه و کرامت عزت‌آفرین زنان، کودکان، تلقی نشاط و امید جوانان، شادی ناشی از تفریح و ورزش آنان به عنوان مهمترین فرصت منوط به اجرای صحیح اصول مترقی قانون اساسی و حاکمیت قانون منطبق بر موازین شرع و جبران خسارت مادی و معنوی وارد به مردم با مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی دولتمردان و کارگزاران در قوای حاکم میسر است».

وی حمایت از مظلومان و جبهه گسترده مقاومت به ویژه فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، یمن و حمایت از آزادیخواهان جهان و صیانت از هویت دینی و ملی را از دیگر اصول این میثاق و جهاد مقدس دانست.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که اداره کشور به عنوان بخش علمی مبانی انقلاب باید در جهت طراز آرمان‌های معنوی، عقلانی، و الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد. در این صورت می‌توان به عنوان الگوی عینی همانند مبانی نظری قابل ارائه به جامعه بشری باشد و نتیجه این پذیرش منطقی و معقول الهام‌بخشی، بیداری و تحولات جهانی است و زمینه ظهور منجی عالم بشریت را فراهم می‌سازد.

**اختلاف سلیقه در فعالیت سیاسی وجود دارد اما باید بر اصول تمرکز کرد

رئیس شورای همگرایی اصولگرایان که امروز آیت الله موحدی کرمانی از انتخابات او به عنوان قائم مقائم دبیرکل جامعه روحانیت مبارز خبر داد سخنران دیگر نشست اعلام موجودیت جبهه یکتا بود.

 حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز طی سخنانی، گفت: آقایانی که در تشکل حضور دارند و مسئولیت گرفته‌اند باید تمام و کمال مسئولیت‌شان را انجام دهند و به سمت هدف بزرگ خود حرکت کنند.  

وی اضافه کرد: تشکل‌هایی که خود را اسلامی معرفی می‌کنند باید  اخلاق‌مدار باشند. عده‌ای اعتقاد دارند سیاست با اخلاق در تضاد است که سیاست اسلامی این را قبول ندارد. اخلاق باید در همه مقولات زندگی حکمفرما باشد. پیامبر اسلام(ص) برای این مبعوث شد که مکارم اخلاق را ترویج کند.  

حجت‌الاسلام تقوی تاکید کرد: باید روحیه انقلابی خود را حفظ کنیم. ما انقلابی هستیم و دست از شعارهای انقلابی‌مان برنمی‌دازیم. روحیه انقلابی یعنی حرکت بر محور ولایت، خودباوری، اعتماد به نفس و ایستادگی در برابر ظالمان. ما چنین مردمی هستیم. در روحیه انقلابی باید محکم در برابر فضاسازی‌ها بایستیم و حرف خود را بزنیم و قوی باشیم.

قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: اختلاف سلیقه وجود دارد، اما باید بر اصول تمرکز کنیم. به گفته رهبر معظم انقلاب تحجر در همه جا حتی در سیاست هم هست. باید هر حرف حقی را که شنیدن تصدیق کنیم، حتی اگر از حزب خودمان نبود و اگر از هم حزبی خود حرف باطلی شنیدیم باید آن را رد کنیم.  

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: شهید بهشتی در صحبت‌های خود پیرامون اخلاق حزبی صحبت‌ها و بیانات زیادی دارند، مثلا حزب مرکز عبادت است. نباید بر مسائل تشکیلاتی تحجر داشته باشیم. تحجر سیاسی یک آفت است که تفاوت بین تشکل‌های اسلامی و غیراسلامی را مشخص می‌کند. باید این تحجر از بین برود.  

حجت‌الاسلام تقوی در پایان گفت: نباید از موانع ترسید. نباید عجله کنید، اما از طرفی نباید فرصت‌ها را نیز از دست بدهید. بسیار خوشحالم که جمعی از مدیران و کارشناسان ارشد دور هم جمع شده‌اند و منبع تجربه هستند و می‌توانند به جامعه خود خدمت کنند.  

وی خاطرنشان کرد: اصطلاحات بسیار خوب است، زیرا تقسیم‌بندی‌های فکری و شاخصه‌های رفتاری را به خوبی نشان می‌دهد، مثلا رهبر انقلاب اصطلاح‌سازی کردند و واژه مردم‌سالاری دینی را در برابر دموکراسی غربی رواج دادند یا همین اصطلاح اصولگرایی. اصطلاح‌سازی بسیار مهم است و انسان‌ها را معرفی می‌کند حوزه‌های تفکر انسان‌ها را اصطلاحات مشخص می‌کند. باید بسیار دقت کنیم و همیشه در مسیر حق گام برداریم.

**۴ توصیه اصلی و ۱۶ شاخصه‌ای آیت‌الله موحدی‌کرمانی به "جبهه یکتا"

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز سخنران ویژه این مراسم بود، وی در جمع یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی۴ توصیه اصلی و ۱۶ شاخصه ای اصلی ارائه کرد.

 آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز عصر امروز در اولین نشست سراسری جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی «یکتا» که در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد، با بیان اینکه در مقاطع حساس گروه‌های بیدار و مخلص قیام می‌کردند که اینها جوانمردانی بودند که سرمایه‌شان ایمان به خدا بود، گفت: ایمان به خدا بهترین سرمایه برای حرکت است.

وی ادامه داد: از وجود چنین تشکلی خوشحالم و مشخص است که هدف آنها اعتلای کلمه حق است.  

آیت‌الله موحدی‌کرمانی افزود: احساس می‌کنم در این مقطع زمانی یک حرکت نسبتا خوبی برای تحقق آرمان‌های الهی در حال شکل‌گیری است. گروه‌ها گرد هم جمع می‌شوند وتصمیم می‌گیرند که کار کنند، چون مزه تفرقه را چشیده‌اند و احساس می‌کنم این تشکل جدیدالتاسیس از همان تجمع‌هاست.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: تشکل برای رسیدن به یک راه و یک هدف تشکیل می‌شود. وحدت ناموس نظام هستی است. در نظام تکوین همه موجودات به سمت یک هدف در حال حرکت هستند.  

وی با اشاره به نظام تشریح و تکوین تصریح کرد: در نظام تکوین همه موجودات به سمت یک حرکت در حال حرکت هستند و هرکس راهش را جدا می‌کند و منحرف می‌شود، انسان بدبختی است.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی تاکید کرد: کسانی که در نظام هستی دست به گروه‌سازی می‌زنند از طاغوت‌ها هستند و از تفرقه‌ها استفاده می‌کنند.  

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به تشکیل گروه‌های جداگانه اشاره کرد و گفت: در این نوع گروه‌سازی‌ها دشمن بر سرشان خواهد زد و مشت‌ها بر سر خودشان کوبیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه اسلام حرکت به سوی یک هدف و یک راه را می‌خواهد، تاکید کرد: در کشورهای اسلامی شاهد هستیم که دشمن چه می‌کند. دشمن آنها را ترسانده و بر آنها مسلط شده و تمام این بدبختی‌ها از همان گروه گروه شدن به وجود می‌آید.  

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز صداقت را مبنای اولیه کار جمعی دانست و گفت: اگر قصد داشتیم یک گروه تشکیل دهیم، صداقت را اولین مبنای کار خود قرار دهید و به فکر اهداف مادی نباشید.  

آیت‌الله موحدی‌کرمانی خاطرنشان کرد: تفکر نظام اسلامی اصلح است. اگر فردی در جمع ما نام‌نویسی نکرد و شخص دیگری نام‌نویسی کرد، آن فردی که ثبت‌نام نکرده اصلح محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ تشکل باید به دنبال جایگزین اصلح باشد.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با توصیه به اعضای جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی، گفت: ۴ اصل و ۱۶ شاخصه را به شما توصیه می‌کنم. اول اینکه اگر قرار بود در تشکل‌تان فردی را عضو کنید اول مطمئن شوید فرد اسلام را قبول دارد. دوم باید فرد قانون اساسی را قبول داشته باشد. در مراحل سوم و چهارم نیز امام و رهبری را باید قبول داشته باشد.  

آیت‌الله موحدی‌کرمانی در ادامه ۱۶ شاخصه را در تشکیل یک حزب اسلامی مورد نظر قرار داد و گفت: فرد از ارزش‌های دفاع کند، بر مبانی انقلاب اعتقاد داشته باشد، عمل به ولایت فقیه را جزو التزام خود قرار دهد، نظر رهبری را فصل‌الخطاب بداند، مرجعیت و رسالت را قبول داشته باشد، خود ساده زیست باشد و ساده زیستان را دوست بدارد، به مستضعفان توجه کند، به آزادی‌های مشروع اعتقاد داشته باشد و اجازه تشکیل آزادی‌های غیرمشروع را ندهد، بر تحکیم مردم‌سالاری دینی تاکید داشته باشد، بر عدالت و مبارزه با مفاسد اداری اعتقاد داشته باشد. به پیشرفت همه‌جانبه کشور کمک و از سیاه‌نمایی و انتقادپذیری پرهیز کند، نقد منصفانه داشته باشد و مسئولان نیز تحمل‌پذیری انتقاد سازنده را داشته باشند، اداره امور را در راستای موازین اسلامی انجام دهد، التزام و تلاش نسبت به تعامل و هماهنگی قوادر سایه رهبری راقبول داشته باشد، دشمن‌شناس باشد، استقلال‌طلبی و هر چه که به استقلال ایران آسیب می‌زند در مقابل آن ایستادگی کند، برای وحدت و یکپارچگی حول محور ولایت تلاش کند.

وی ضمن توصیه بر وحدت اصولگرایی تاکید کرد و گفت: نباید در بین اصولگرایان روحیه برائت پیدا شود. اگر در دایره اصولگرایی هستید همه برادر یکدیگر محسوب می‌شوید.  

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: برای مجلس جدی فکر کنید و تلاش داشته باشید که انسان‌های سالم بر روی صندلی‌های مجلس بنشینند تا یک مجلس الهی و برنامه‌های الهی داشته باشیم.  

وی در پایان وجود یک تشکل در زمانی که فرد نمی‌تواند تاثیرگذاری خوبی داشته باشد را واجب دانست.

** نظر آیت الله موحدی کرمانی درباره جلسات اصولگرایان

 آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: جلسات اصولگرایان باید هر چه بیشتر در جهت افزایش حرف مشترک و اتحاد بیشتر برگزار شود.

وی تصریح کرد: به وجود آمدن وحدت و اتحاد بیشتر از برکات برگزاری جلسات اصول‌گرایان محسوب می‌شود، که نیازمند شرایط فعلی فضای سیاسی کشور است.

منبع: فارس و تسنیم

نظر شما