شناسهٔ خبر: 96852 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جزئیات توافق ایران و چین بر سر ۷ طرح فولادی

معاون وزیر صنعت گفت: با پیگیری سریع طرف چینی، در سال جاری بخش آهن اسفنجی ۳ طرح فولاد استانی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد، ضمن اینکه بخش آهن اسفنجی چهار طرح بعدی نیز تا آذر ماه ۹۵ راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش نماینده از مهر، مسعود کرباسیان در جلسه بررسی آخرین وضعیت طرح‌های ۷ گانه فولادی با رئیس هیات مدیره گروه ام. سی. سی چین گفت: باید با برگزاری منظم جلسات، موانع کاری پیشرفت طرح‌ها را با حضور نمایندگان طرفین بررسی و راه‌حل های مناسب اتخاذ کنند تا بیشتر از این طرح‌ها به تاخیر نیفتد. در این راستا انتظار ما ا ین است که طرح‌ها از این پس با سرعت بیشتری پیش روند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت تکمیل بخش آهن اسفنجی طرح‌های فولادی، ابراز امیدواری کرد با پیگیری سریع طرف چینی، در سال جاری بخش آهن اسفنجی ۳ طرح فولاد استانی افتتاح و به بهره‌برداری برسد، ضمن اینکه بخش آهن اسفنجی چهار طرح بعدی نیز تا آذر ماه ۹۵ راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: استفاده از ماشین آلات اصلی اروپایی مورد تاکید ویژه است که این مسئله مورد موافقت طرف چینی قرار گرفت.

به گزارش مهر، در این جلسه درخصوص طرح فولاد سپید دشت اعلام شد که کارهای این طرح نهایی شده و شرکت MCC با تکمیل بخش مهندسی، عملیات اجرایی برای خرید ماشین آلات کارخانه را آغاز کرده است. همچنین مسایل و مشکلات فولاد قائنات نیز حل و تعیین تکلیف نهایی شده استدر مورد فولاد شادگان توافق شد جلسه ای با مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان برگزار و مسایل و مشکلات مورد نظر پیگیری گردد.

در مورد فولاد میانه با توجه به فسخ قرارداد واگذاری و استرداد آن به ایمیدرو، در همین جلسه ابلاغ شد که مسئولیت کامل طرح از این پس با شرکت ملی فولاد ایران است و این شرکت در روزهای آینده با برگزاری جلسات فوق العاده در خصوص حل مشکلات طرح و جبران عقب ماندگی فولاد میانه اقدام خواهد کرد.در خصوص فولاد سبزوار مقرر شد که خط تولید آن از بیلت به ورق های باریک ( Thin slab) تغییر کند.

درباره فولاد نی ریز نیز مقرر شد جلسه هایی با حضور مدیران شرکت ملی فولاد ایران، MCC و مجری طرح برگزار شود و با انعطافی که رییس گروه MCC نشان خواهد داد، بقیه مسایل حل و فصل شود و همکاری و هماهنگی های لازم نیز بین شرکت MCC و شرکت فولاد تکنیک مشاور مهندسی طرح صورت گیرد.

همچنین شی‌شه، رئیس هیات مدیره گروه MCC چین در این جلسه گفت: کارهای مهندسی پایه طرح های فولاد استانی انجام شده و ما مصمم به تکمیل سریع تر طرح ها هستیم و در این راه نهایت تلاش خود را برای عملیاتی کردن و نهایی شدن پروژه انجام خواهیم داد.

وی افزود: تمام موارد اشاره شده و مشکلاتی که وجود دارد، مستلزم بررسی و توافق نهایی میان سهامداران،  MCC و همه طرف های دست اندرکار در اجرای طرح ها است.

 

نظر شما