شناسهٔ خبر: 96699 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

انجمن دوستداران "اقبال لاهوری" تاسیس شود

حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در همایش علامه اقبال لاهوری خواستار تاسیس انجمن دوستداران ایرانی اقبال لاهوری شد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، همایش بین المللی علامه اقبال لاهوری عصر امروز با حضور اندیشمندان فرهنگی ایران، پاکستان و افغانستان در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی با اشاره به شیفتگی و علاقه و ارادتش به اقبال لاهوری در نیم قرن گذشته عنوان کرد: یکی از دلایل علاقه من به اقبال این است که او شخصیتی فکری- فلسفی مرکب از فلسفه اسلامی و غربی دارد، البته منظورم داشتن یک تفکر التقاطی در او نیست بلکه آشنایی او با هر دوی این اندیشه ها را می پسندم و بر این باورم تعلق او به شرق باعث رشد و بالندگی او شده است.

حدادعادل ادامه داد: اقبال در آلمان فلسفه خوانده اما هیچ وقت مقلد کور هیچ فیلسوف غربی نبوده است. با دو چشم دیدن فلسفه از خصوصیات او است. در عین حال او دارای این توانایی است که بتواند داشته های اهلی- عاطفی و احساسی اش را با هم ترکیب کند و همین مسئله از او یک متفکر شاعر ساخته است.

وی در همین زمینه گفت: به طور معمول کمتر پیش می آید شاعری متفکر باشد یا بالعکس، اما اقبال در هر دو بخش این مسئله به مقام بالایی دست پیدا کرده است؛ شعر او شعری سراسر شور و حال و احساس است، انسان را می انگیزاند و در دل و جان ما چنگ می زند اما این شعر با همه این ویژگی ها دارای درون مایه های فکری و عقلانی نیز هست.

ویژگی دیگر اقبال ترکیب دو جنبه  فردی و اجتماعی  انسان است. شعر او هم انسان را به عنوان بنده خدا تا اعلی بالا می برد و هم به عنوان یک قطره در دریای جامعه گم می کند. اقبال در دورانی زندگی می کرده است که به سرنوشت امت اسلامی بی اعتنا نبوده است و این مساله یعنی توجه همزمان به زندگی فردی و اجتماعی  نیز از خصوصیات اوست.

حدادعادل افزود: خصوصیت دیگر اقبال ترکیب دینداری و روشنفکری اوست. البته من می دانم که روشنفکری معنای مبهمی دارد. اما اگر مرادمان از روشنفکر کسی است که حرف های نویی در آستین دارد، اقبال روشنفکر است و به معنای حقیقی کلمه مومن و دیندار. در آثارش نیز عشق به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) موج می زند. او سرشار از اعتقاد به قرآن کریم است و در عین حال نوآور و روشنفکر. من با شاعران معاصر فارسی زبان در عصر او آشنایم و به همه آنها احترام می گذارم اما به باور من در زمان او هیچ شاعر فارسی زبانی را نمی توان یافت که از منظر فکری و جهانبینی و صاف بودن اندیشه به پای او برسد.

به گفته حدادعادل انسان در حالی که در فضای فلسفی غرب تحصیل کرده است اما در اندیشه خود انسان را به سوی آسمان می برد.

وی در پایان دو پیشنهاد خطاب به حاضران در این نشست داد و گفت: نخست پیشنهاد می کنم انجمن دوستداران ایرانی طرفدار اقبال توسط اهل فکر و عرفان تاسیس شود و دوم هم به حوزه هنری پیشنهاد می دهم که همت کند و اشعار او را با موسیقی ایرانی همراه کند که هم شعر او جلوه بیابد و هم موسیقی ایرانی آبرو.

نظر شما