شناسهٔ خبر: 96659 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عملکرد دولت"روحانی" از نگاه احزاب

کابینه روحانی در آستانه دومین سالگرد انتخابات ۲۴ خرداد و انتخاب روحانی به ریاست جمهوری، جمعی از کارشناسان به بررسی عمکرد دولت تدبیر و امید، طی دوسال گذشته پرداختند.

به گزارش نماینده، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی، نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و دبیرکل جمعیت آبادگران جوان به تشریح عملکرد دولت روحانی پرداختند.

نمره عملکرد دولت، متوسط رو به بالاست

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: به عملکرد دولت نمره متوسط به بالا و نزدیک خوب می‌دهم.  

محمدجواد حق‌شناس درباره عملکرد دولت افزود: عملکرد دولت آقای روحانی در دو سال پیش مانند دولت‌های گذشته دارای نقاط مثبت و در برخی مواقع واجد اشکالاتی بوده است.

وی گفت: به نظر می رسد شخص رئیس جمهور با فاصله زیاد از اعضای کابینه در پیگیری وعده‌هایی که به مردم در دوران انتخابات داده بود پیشتاز است.

حق شناس افزود: آقای روحانی در این مدت نشان داد فراموشکار نبوده و مجدانه در تلاش است تا بتواند به وعده‌هایی که به مردم برای ایجاد دولتی با رفتار اعتدالی و حضور حداکثری سلایق سیاسی در کابینه داده است عمل کند.

وی گفت: اکنون در هیئت دولت از اعضای کابینه دوران جنگ، اصلاحات، سازندگی و اصولگرایان حضور دارند و این مسئله از نکات برجسته دولت یازدهم است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی پیگیری پرونده هسته‌ای کشورمان را از مهم‌ترین اقدامات دولت در حوزه سیاست خارجی دانست و افزود: به نظر می رسد دولت با همه توان و با کسب حمایت مقامات عالی نظام درتلاش است تا در چارچوب منافع ملی این مسئله را پیش ببرد.

حق شناس به عملکرد دولت در مسائل اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت:‌ کارکردهای تیم اقتصادی دولت به ویژه در کاهش رشد تورم نمره قابل قبول می گیرد.

وی آرامش بازار ارز و افزایش صادرات نفت را از توفیقات دولت اعلام کرد و افزود: البته در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی همچنان مشکلاتی وجود دارد.

حق شناس اضافه کرد: در سیاست داخلی و فرهنگی نیز دولت تلاش خود را می کند اما گویا با موانعی روبه‌روست که نیازمند عزم جدی برای برداشته شدن موانع است.

وی با اشاره به لغو میتینگ‌ها و سخنرانی‌های مجوزدار و اتفاقی که برای علی مطهری در شیراز رخ داد گفت: ‌اگر دولت جدی‌تر وارد صحنه می‌شد به طور قطع این دغدغه‌ها برطرف و حقوق قانونی احزاب در نظر گرفته می شد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نبود برخورد جدی‌تر با گروه‌های خودسر را از نقاط ضعف دولت در وزارت کشور خواند و افزود: دولت باید از سایر قوا در این بخش کمک بگیرد.

حق شناس به عملکرد دولت نمره از حد متوسط به بالا و نزدیک خوب داد.

سیاست خارجی دولت قابل قبول بوده است

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: عملکرد دولت در بخش اقتصاد غیرقابل قبول اما در سیاست خارجی قابل قبول بوده است.

همچنین محسن کوهکن در ارزیابی عملکرد دولت، افزود: اگر اولویت نخست دولت را موضوع هسته ای بدانیم درصورت رعایت خطوط قرمز باید گفت دولت در این زمینه فعال بوده است.  

وی گفت: موفقیت دولت در نتیجه‌بخش بودن مذاکرات به صداقت طرف مقابل بستگی دارد و اکنون اظهار نظر در این باره زود است.

کوهکن به اقدامات دولت در زمینه مسائل اقتصادی و عمرانی هم اشاره کرد و افزود:‌ طعم شیرین سفره گسترده شده ده‌ها هزار پروژه هنوز به کام مردم چشانده نشده است و با این میزان اختصاص اعتبار برای طرح‌های موجود، به طور میانگین نیازمند ۱۰ تا ۱۵ سال برای بهره‌برداری از آنها هستیم.  

وی گفت: دولت به روزمرگی افتاده و خیز اولیه برای اجرای طرح های عمرانی را رها کرده وعقب نشسته است.

کوهکن همچنین با بیان اینکه دولت در برداشتن برخی موانع از سر راه اقتصاد کشور موفق بوده است افزود: با وجود این، ‌ نمی‌توان نمره خوبی در این بخش به دولت داد چرا که هنوز صفوف خودروهای سنگین را در ورودی و خروجی شهرک‌های صنعتی مشاهده نمی کنیم.

وی گفت: نمره دولت در بخش اقتصاد و رونق‌بخشی به تولید داخلی آن هم برمبنای اقتصاد مقاومتی و ضرورت بیمه شدن اقتصاد در برابر تحریم‌ها قابل قبول نیست اما در سیاست خارجی فعال بوده است.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری به عملکرد دولت در سیاست داخلی هم اشاره کرد و افزود: اگر از حواشی‌سازی رئیس جمهور، وزرا و مشاوران بگذریم در مجموع رفتار مدیران دولتی به سمت و سوی مسئله‌سازی در کشور نبوده است.

کوهکن از شیوه انتصاب مدیران در دولت یازدهم انتقاد کرد و گفت: اینکه رئیس جمهور اعلام کرده بود از همه جناح‌ها و نظرها استفاده می‌کند اما درعمل این گونه نشد و مدیران استان‌ها و شهرستان‌ها را از جناح خاص انتخاب کردند.

کارهای مثبت دولت را تأیید، اقدامات خلاف را نقد می‌کنیم

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: انصاف حکم می کند که کارهای مثبت دولت را تأیید و موارد ضعیف و خلاف را نقد کنیم چرا که معتقد به تأیید یا رد همه کارهای دولت نیستیم.

محمدنبی حبیبی نیز درباره عملکرد دو ساله دولت با بیان اینکه دولت آقای روحانی از ابتدا با این شعار که اعتدال را رعایت و در زمینه عزل و نصب‌ها از معتدلان دو جناح استفاده می‌کند روی کار آمد، افزود: در این مدت این شعار رعایت نشد و بی تردید کفه اصلاح طلبان در مناصب دولتی در مقایسه با اصولگرایان بسیار بیشتر است.

حبیبی عزل و نصب مدیران را جزو اختیارات دولت دانست و گفت: شرط صدق ادعاها این است که آنچه گفته و شعار داده اند رعایت کنند اما دولت به آنچه گفته بود عمل نکرد.

وی افزود: دولت بهتر بود از همان ابتدا اعلام می کرد که گرایش ما به اصلاح طلبان است.

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی درباره عملکرد دولت در مسائل سیاسی نیز گفت: معتقدم دولت برای کاهش یا به وجود نیامدن تشنج و مقابله منطقی با تشنج ها در کشور تلاش کرده است اما برخی دولتمردان در ایجاد فضای متشنج دخیل هستند.

حبیبی افزود: دولت بیش از آنکه باید مراقب افراد خارج از دولت باشد تا حرف‌های تشنج‌زا نزنند باید مراقب دولتی‌ها باشد تا مرتکب چنین اشتباهی نشوند.

وی با بیان اینکه در میان دولتمردان  ناهماهنگی هایی وجود دارد، گفت: برخی از آنان همه نابسامانی های اقتصادی را به دوش تحریم می اندازند در حالی که در گذشته سهم تحریم ها در نابسامانی‌های اقتصادی را ۱۰ تا ۲۰ درصد می دانستند و ۸۰ تا ۹۰ درصد آن را ناشی از سوءمدیریت اعلام می کردند که تناقضی فاحش است.

حبیبی افزود: به نظر ما سهم تحریم ها در نابسامانی های اقتصادی بیشتر از ۲۵ درصد نیست و ادعای برخی دولتمردان که همه مشکلات را ناشی از تحریم ها می دانند غلط است.

وی گفت: وزیر اقتصاد چندی پیش اعلام کرد که اگر خیال کنیم با برداشته شدن تحریم ها همه مشکلات حل خواهد شد این یک توهم است.

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی پرداختن دولت به حل مسائل اقتصادی را اقدامی مثبت دانست و افزود: اگر این اقدام بر اقتصاد مقاومتی متمرکز شود با تحریم ها و بالاتر از آن نیز می توان مقابله کرد.

وی سفرهای استانی دولت را به شرط حذف تشریفات موجود اقدامی مثبت دانست.

حبیبی با تأکید بر رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته ای گفت: دولت تیم کارآمدی برای مذاکرات هسته ای انتخاب کرده است و حزب مؤتلفه نیز بر عملکرد خوب این تیم تا به حال صحه می گذارد اما پشتیبانی ها تا زمانی خواهد بود که به هیچ وجه وارد خطوط قرمز نظام نشوند.

وی احیای مجدد سازمان برنامه و بودجه را از دیگر اقدامات مثبت دولت دانست و افزود: با انحلال این سازمان در گذشته نیز مخالف بودیم.

دولت توانسته است آرامش خاصی در جامعه ایجاد کند

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی برنتافتن مخالفان را از نقاط منفی در عملکرد دولت دانست و گفت: اگر دولت سعه صدر بیشتری نشان دهد بهتر خواهد بود.

حسن بیادی هم ضمن بیان این مطلب، گفت: دولت‌ها باید اجازه دهند تا منتقدان خوب حرف بزنند و منتقدان نیز باید حرف‌های خوب بزنند.  

وی گفت: دولت و منتقدان باید از برخورد تخریبی بپرهیزند و همه باید درصدد تقویت دولت به عنوان دولت جمهوری اسلامی باشند.

بیادی افزود: متأسفانه منتقدان درباره بودن یا نبودن دولت‌ها با خودشان نظر می‌دهند که این شیوه خوبی نیست بلکه باید درخصوص  واقعیات نظر داد تا دولت تقویت شود.

وی گفت: دولت یازدهم توانسته است در مقایسه با دولت قبل آرامش خاصی در جامعه ایجاد کند و تنش‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی را از بین برده است.

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی افزود: اصولاً دولت‌ها در دوران‌های مختلف فراز و نشیب دارند و این دولت نیز در مسائل سیاسی فراز و نشیب داشته اما در مجموع از نظر سیاسی دولت خوب عمل کرده است اگرچه انتقادهایی هم به آن وارد است.

بیادی یکی از کارهای سیاسی خوبی که دولت انجام داده است توجه به احزاب و خانه  احزاب و تغییر قانون احزاب دانست و گفت: اگر بخواهیم از نظر سیاسی رشد کنیم باید احزاب به طور واقعی شکل گیرد و از اداره باندی و خانوادگی دولت‌ها پرهیز شود.

وی تقویت احزاب را موجب تقویت مردم و نظارت بیشتر آنان بر عملکرد احزاب دانست و افزود: پاسخگویی دولت ومجلس شورای اسلامی در گرو حضور احزاب است اما اکنون اینگونه نیست و باندها و گروه‌ها به مردم پاسخگو نیستند و فقط به قوه قضاییه پاسخ می‌دهند.

منبع: صداوسیما

نظر شما