شناسهٔ خبر: 96640 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

حدادعادل:

تحول در علوم انسانی امری فراجناحی و انقلابی است

حدادعادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: موضوع تحول علوم انسانی امری فراجناحی، ملی، انقلابی است و در چارچوب اصول انقلاب اسلامی جای می‌گیرد.

به گزارش نماینده، غلامعلی حدادعادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در همایش برنامه‌ریزی آموزشی و درسی که با محوریت رویکردها و سیاست‌های جدید وزارت علوم در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و دستاوردها و عملکرد گروه‌ها و کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی در محل این وزارتخانه برگزار شد گزارشی درخصوص فعالیت‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول در محتوای برنامه‌های علوم انسانی است، افزود: در این زمینه فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته و در نهایت در سال ۱۳۸۸ مقام معظم رهبری به صورت جدی‌تری این موضوع را در دیدار با استادان دانشگاه‌ها مطرح فرمودند و شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه‌ای برای تحقق این امر به تصویب رساند که به موجب آن شورایی با اختیاراتی تعیین شد و این شورا بیش از ۵ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

حدادعادل افزود: موضوع تحول علوم انسانی امری فراجناحی، ملی، انقلابی است و در چارچوب اصول انقلاب اسلامی جای می‌گیرد.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: در این شورا استادان صاحب‌نظر دانشگاه‌ها و روسای دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی و تعدادی از روحانیانی که تحصیلات دانشگاهی علوم انسانی دارند عضو‌اند و این شورا تاکنون ۱۰۵ جلسه در باب ضرورت تحول و ارتقای علوم انسانی تشکیل داده است.

حداد عادل  در ادامه گفت: سوال مهمی که در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی درخصوص علوم انسانی مطرح است این است که آیا جامعه و ملت ما علوم انسانی موجود را با آگاهی از مبانی آنها پذیرفته، رایج و تدریس کرده است. آیا نقد کافی و بررسی صورت گرفته یا خیر؟ یک نگاه تاریخی حکایت از آن دارد که هم علوم پایه و مهندسی و هم علوم انسانی را بدون آگاهی از مبانی فلسفی آن پذیرفته‌ایم.

وی افزود: در این زمینه نیاز به بررسی داریم حال باید ببینیم مبانی علوم انسانی چه اندازه با مبانی ما انطباق دارد و چه اندازه تضاد و تعارض دارد و در جایی که تعارض و تضاد وجود دارد فکری کنیم و این ماحصل علت و انگیزه و علت اصلی تحول در علوم انسانی است و به معنای آن نیست که ما قصد اعراض کلی از علوم انسانی غربی را داشته باشیم.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چندین بار تصریح فرموده‌اند که وقتی می‌گوییم تحول در علوم انسانی، به معنای این نیست که دستاوردهای مثبت و قطعی علوم انسانی غربی را انکار کرده و کنار بگذاریم.

حدادعادل در ادامه گفت: تحول در علوم انسانی بیشتر نگاهی انتقادی در محیطی منطقی، علمی، آرام و به دور از دسته بندی‌های سیاسی است.

وی با اشاره به اینکه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در جلسات اولیه خود به موضوع مهمی در وضعیت علوم انسانی توجه کرد و آن گسترش بی‌رویه رشته‌های علوم انسانی در کشور بود اظهار داشت: همه ما به این امر آگاهیم که در سه دهه گذشته چه اتفاقی از حیث گسترش کمی در علوم انسانی رخ داده و اگر رشته هنر را نیز جزو رشته‌های علوم انسانی محسوب کنیم، بیش از ۵۰ درصد دانشجویان کل کشور در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در آغاز کار خود تصمیم گرفت توسعه کمی رشته‌های علوم انسانی را متوقف کند اما پس از مدتی به نظر آمد موارد استثنایی نیز وجود دارد و بر این اساس یک گروه ۳ نفره متشکل از شورا و وزارت علوم به وجود آمد تا موارد خاص را در این حوزه معین کنند.

 حداد عادل گفت: تصمیم دیگر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی این است که از میان همه رشته‌های علوم انسانی به ۱۵ رشته حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی، تاریخ، فلسفه، هنر، فلسفه دین، علوم تربیتی، معماری، اقتصاد، مدیریت، زبان‌های خارجی، مطالعات زنان و فرهنگ و ارتباطات اولویت داد.

وی افزود: امر دیگری که صورت پذیرفت این است که تشخیص تحول رشته‌های علوم انسانی باید توسط استادان خود رشته‌ها صورت گیرد و کار شورای تحول علوم انسانی  هدایت، نظارت، هماهنگی و هم افزایی است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خاطرنشان کرد: موضوع تحول علوم انسانی به ۴ موضوع محتوا و برنامه‌ها، استادان، دانشجویان و پایان نامه‌های دانشگاهی و مجلات پژوهشی تفکیک شده و در باب محتوا و برنامه، چهار مفهوم اصلی اسلامی سازی محتوا و برنامه، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی مشخص شده است.

 حداد عادل اظهار داشت: اعتقاد راسخ دارم که تحول و ارتقای علوم انسانی کاری تمدن ساز است و باید آهسته، پیوسته، با ایمان و بصیرت و به دور از تعصب و جنجال انجام شود و مستلزم هماهنگی و همکاری این شورا با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و تحول علوم انسانی به همان اندازه که مبنایی و محتوایی است مدیریتی و اجرایی نیز است.

نظر شما