شناسهٔ خبر: 96574 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

فروزنده:

آمریکا در مذاکرات به دنبال تحقیر ملت ایران است/ شکل گیری جبهه مقابله با استکبار در سوریه، یمن و عراق

فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران گفت: آمریکا به دنبال تحقیر ملت ایران و زیر سوال بردن عزت ملت است ولی ما باید کاری کنیم که تحریم‌ها برداشته شود و نباید اجازه دهیم که از تاسیسات نظامی بازرسی و از دانشمندان ما بازجویی شود.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری دانشجو، لطف‌الله فروزنده قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در نشست نوآوری و کارآفرینی که صبح امروز در پژوهشگاه شاخص پژوهش برگزار شد، اظهار داشت: مطالبی که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند، از لحاظ شرعی و قانونی جزء سیاست‌های انقلاب محسوب می‌شود و در نظام و علم سیاست‌گذاری توسط هر مرجعی که قانون اساسی را تعریف می‌کند، خط مشی و اقدامات قانونی و اجرایی حول آن باید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در هر کشوری افق‌ها و آینده باید روشن شود و موارد مختلفی در تدوین و تبیین آینده نقش خواهد داشت؛ کسانی که قصد دارند در این قانون نقش تدوینگر را داشته باشند در اصل باید باور داشته باشند. یعنی هرچه در جامعه‌ای بگویند "اقتصاد مقاومتی" ولی مسئولان آن جامعه اقتصاد مقاومتی را باور نداشته باشند، این اقتصاد محقق نخواهد شد.  

قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۰ سال بر روی سیاست‌های اصل ۴۴ کار کارشناسی صورت گرفت و پس از آن از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: ۸ تا ۹ سال از اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ می‌گذرد و کسی نمی‌تواند به این سیاست‌ها اشکال و ایرادی بگیرد اما این سیاست‌ها آنگونه که باید و شاید اجرایی نمی‌شود چون ما کار گفتمانی نکرده‌ایم و اگر بخواهیم کاری در کشور اجرایی شود، باید تبدیل به مطالبه عمومی شود.  

فروزنده گفت: در ادبیات گفتمان‌سازی معمولا گفتمان چیزی است که تبدیل به مطالبه عمومی می‌شود و مقام معظم رهبری نیز در ۲ سال اخیر در فرمایشات خود موضوع گفتمان را مطرح کردند.  

وی ادامه داد: در بحث هسته‌ای این جمله که هسته‌ای حق مسلم ما است، تبدیل به یک گفتمان شده است، چون مطالبه عمومی است. در مذاکرات می‌بینیم که آمریکا به دنبال تحقیر ملت ایران و زیر سوال بردن عزت ملت است ولی ما باید کاری کنیم که تحریم‌ها برداشته شود و نباید اجازه دهیم که از تاسیسات نظامی بازرسی و از دانشمندان ما بازجویی شود و در صورتی که این موضوع را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم، به یک گفتمان تبدیل می‌شود.  

قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به گفتمان‌سازی امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی (ره) گفتمان انقلاب و مبارزه با استکبار جهانی را مطرح فرمودند و این گفتمان نه فقط در ایران بلکه در سایر کشورهای منطقه نیز اجرایی شده است.  

فروزنده با اشاره به گفتمان‌سازی دولت‌های بعد از انقلاب یادآور شد: گفتمان‌های دولت‌های مختلف پس از انقلاب مقطعی هستند که متناسب با شرایط شکل می‌گیرند و حول آن گفتمان فرعی به وجود می‌آید؛ البته گفتمان مسلط مسائل جامعه را شکل می‌دهد.  

وی با اشاره به ویژگی‌های یک گفتمان موفق یادآور شد: گفتمانی که مبتنی بر دغدغه‌های مردم، پاسخگو بودن به پرسش‌های جاری در جامعه، طرح پرسش‌های جدید، از دستور کار خارج کردن برخی پرسش‌ها، بیانگر مطالبات موجود، توجه به ارزش‌های اساسی انقلاب را داشته باشد، یک گفتمان موفق است و در کشور ما گفتمانی که براساس ارزش‌های اساسی انقلاب و امام نباشد، دوام نخواهد داشت.  

قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه برخی می‌گویند اقتصاد برون‌زا مشکلات را حل می‌کند و برخی به اقتصاد درون‌زا معتقد هستند، گفت: اگر ما به دنبال اقتصاد درون‌زا هستیم باید آنقدر قوی ظاهر شویم که اقتصاد برون‌زا را خنثی کنیم.

فروزنده با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی گفتمانی که باید پیگیری شود، گفتمان عزت و پیشرفت است، خاطرنشان کرد: جامعه ما در مذاکرات به این جمع‌بندی رسیده که آمریکا غیرقابل اعتماد و زیاده‌خواه است و احساس ما این است که آنها می‌خواهند عزت ملی ما را خدشه‌دار و ما را تحقیر کنند.  

وی ادامه داد: ما گفتمان عزت را در مقابل وابستگی می‌دانیم چرا که عزت مبنای قانونی و گفتمان انقلاب مبنای الهی دارد و مبنای سیاست خارجی نیز برپایه عزت است. ما پیشرفت را در کنار توسعه می‌خواهیم چرا که پیشرفت متضمن تعالی فرهنگی است و اگر احساس اعتمادبه نفس و ما می‌توانیم را داشته باشیم، مشکلات ما حل می‌شود.  

قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به راهبرد غرب تصریح کرد: راهبردی که غرب انتخاب کرده، راهبرد جلوگیری از پیشرفت ایران و تحقیر تاریخی و تحمیل اراده خودش به جمهوری اسلامی است. اما اگر گفتمان عزت و پیشرفت را مطرح کنیم، می‌توانیم مذاکره را به سمت توافق خوب و مثبت سوق دهیم که منافع ایران نیز حاصل شود.  

فروزنده با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی در کشور خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از واحدهای تولیدی ما مشکل واردات بی‌رویه و قاچاق دارد و گرفتار نظام بروکراسی و بانکی هستند.  

وی افزود: در حوزه تصمیم‌گیری باید عقلانیت دینی و انقلابی و آرمان‌گرایی واقعیت‌بین به جای عقلانیت ابزاری و آرمان‌زدایی حاکم شود. همچنین اقتصاد مقاومتی به جای اقتصاد وابسته به غرب نیز باید در کشور حاکم شود و به جای اینکه دنبال سیاست‌های بانک جهانی باشیم، باید اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم.  

قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ادامه داد: پیشرفت درون زا به جای توسعه وابسته، مردم‌باوری به جای اشرافی‌گری، بحث امنیت ملی به جای امنیت‌زدایی و عزت ملی در مقابل انفعال باید در کشور ما حاکم شود.  

فروزنده درباره مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: جبهه مقابله ما با استکبار جهانی، در سوریه، یمن و عراق است و اگر آنجا آسیب وارد شود، امنیت ما به خطر می‌افتد.

وی گفت: امروز بیش از هر زمانی در سیاست داخلی به انسجام و وحدت ملی، گردش نخبگان و جوانگرایی، سعه‌صدر، نقدپذیری و عقلانیت انقلابی و در حوزه سیاست خارجی به عزت و اقتدار ملی، اعتماد به نفس، استقلال سیاسی و ایستادگی و مقاومت نیاز داریم.  

قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که در حوزه اقتصاد باید بر اقتصاد مقاومتی و پیشرفت درون‌زا، در حوزه سیاست خارجی به اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی، در حوزه داخلی به وحدت و انسجام ملی، در حوزه فرهنگی به ایمان، معنویت و اعتلای فرهنگی و در حوزه علمی به پیشرفت و جهش علمی تاکید داشته باشیم.

نظر شما