شناسهٔ خبر: 96258 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

وزیر علوم در جمع خبرنگاران:

رؤسای دانشگاه‌ها طبق مصوبه شورای عالی انتخاب شده‌اند/ تنظیم لایحه‌ای برای برخورد با سرقت علمی

فرهادی// وزیر علوم با بیان اینکه رؤسای دانشگاه‌ها طبق مصوبه شورای عالی انتخاب شده‌اند، گفت: لایحه‌ای برای برخورد با سرقت علمی تنظیم و به دولت ارائه شده است که در کمیسیون علمی دولت بررسی و در آینده نزدیک در صحن هیئت دولت مطرح می‌شود.

به گزارش نماینده، محمد فرهادی دقایقی پیش در حاشیه بازدید از روند برگزاری کنکور سراسری در دانشگاه فردوسی مشهد در جمع خبرنگاران در ارتباط با انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد‌ که همانند دیگر مصوبات خود که منجر به تشکیل معین یا شورای امتحانی کردن دانشگاه‌ها شده و اختیارات این شورای عالی انقلاب فرهنگی به آنها تنفیذ شده است، برای تسریع در روند انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته‌ای متشکل از اعضای این شورا تشکیل شود.

وی افزود: اگر فرد معرفی شده از سوی وزارت علوم برای تصدی ریاست دانشگاه مورد اجماع این کمیته قرار بگیرد، ابلاغ می‌شود و حکم او از سوی وزیر علوم صادر می‌شود اما اگر اجماع صورت نگیرد فرد معرفی شده برای ریاست دانشگاه در سطح مجمع معرفی می‌شود.

وزیر علوم در ارتباط با اینکه این کمیته چهار عضو دارد که این موضوع غیرقانونی مطرح می‌شود، گفت: هر کسی این موضوع را گفته، خودش باید پاسخگو باشد چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تشکیل کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها به صورت کامل اجرا شده و مطابق با مصوبه کمیته تشکیل و رؤسا انتخاب شدند و حکم آنها نیز صادر شده است.

* تنظیم لایحه‌ای برای برخورد با سرقت علمی

فرهادی در ارتباط با تقلب در پایان‌نامه و بحث سرقت علمی نیز اظهار داشت: تقلب در پایان‌نامه‌ها اگر در درون دانشگاه رخ دهد طبق قوانین و مقررات با فرد خاطی برخورد می‌شود اما اگر بیرون از دانشگاه‌ها شاهد سرقت علمی در بحث پایان‌نامه و تحقیقات باشیم، قانونی برای برخورد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: لایحه‌ای برای برخورد با سرقت علمی تنظیم و به دولت ارائه شده است که در کمیسیون علمی دولت بررسی و در آینده نزدیک در صحن هیئت دولت مطرح و پس از تصویب به مجلس تقدیم می‌شود.

وزیر علوم یادآور شد: امروزه در هر مغازه‌ای که در حوزه کپی فعالیت می‌کند در کنار کاری که انجام می‌دهد ممکن است کار خلاف هم در مورد سرقت علمی و پایان‌نامه‌های دانشجویی انجام دهد و این مسئله وجود دارد چون تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی زیاد است.

فرهادی تأکید کرد: راه دیگری که می‌تواند از سرقت علمی جلوگیری کند، ثبت پایان‌نامه‌ها است.

 

منبع: فارس

نظر شما