شناسهٔ خبر: 96136 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

درآمد اختصاصی وزارت بهداشت ۴.۵ برابر شده است

مرضیه وحید دستجردی 43 وزیر اسبق بهداشت بر اجرای نظام ارجاع تأکید کرد و گفت: مسئله مدیریت سلامت، دغدغه‌ اعتباراتی بود که تزریق می‌شد در حالی که اعتبارات در دولت جدید در مقایسه با سال ۹۰، حدود ۵برابر و درآمد اختصاصی وزارت بهداشت ۴.۵ برابرشده است.

به گزارش نماینده، مرضیه وحید دستجردی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با طرح تحول نظام سلامت گفت: همواره بودجه‌های سلامت در کشور پایین بوده و این از دغدغه‌ مهم افرادی بوده که دردمند بودند یا مدیریت بخش سلامت را بر عهده داشتند.

وی ادامه داد: معمولاً مسئله مدیرانحوزه سلامت دغدغه‌های اعتباراتی بوده که تزریق می‌شد این تزریق اعتبارات را امسال اگر بخواهیم نسبت به سال ۹۰ مقایسه کنیم، می‌بینیم که حدود ۵ برابر شده و درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت نیز افزوده شده است که ناشی از پرداخت‌های بیمه‌ای است که رشد ۴.۵ برابری داشته است.

وزیر اسبق بهداشت گفت: این افزایش اعتبارات ناشی از این است که دیدگاه مثبتی در دولت نسبت به حمایت از سلامت ایجاد شده و در این زمینه باید از شخص رئیس جمهور، هیات دولت و وزیر بهداشت تشکر کرد.

رئیس مرکز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه تصریح کرد: در دولت جدید اعتبارات لازم برای سلامت در نظر گرفته شد چرا که درمان یکی از بخش‌هایی بود که نیاز به اعتبارات داشت. همین وزن‌دهی در دولت فعلی به سلامت یکی از پیشرفت‌های مهم در این مسیر است.

وی گفت: اگر برنامه‌ریزی صحیحی در این مسیر اتخاذ شود به ویژه اجرای سیستم نظام ارجاع رعایت شود، تا هزینه‌کردها با سند، مدرک، اطلاع‌رسانی و پروتکل مخصوص صورت گیرد خوب است.

وزیر اسبق بهداشت گفت: اجرای نظام ارجاع شدنی است زمانی که اعتبارات وجود دارد و نیروی انسانی و مدیران قوی خوبی فعالیت می‌کنند می‌توانند برای اجرای نظام ارجاع برنامه‌ریزی کنند. به خصوص اگر برنامه مترقی پزشک خانواده که در برنامه پنجم توسعه بر آن تاکید شده پیاده‌سازی شود.

وحیددستجردی تاکید کرد: اجرای برنامه پزشک خانواده باعث خواهد شد تا اعتبارات حوزه سلامت به سر مقصد مقصود برسد و حتماً نقش اساسی را در مسائل بهداشت و درمان پیاده خواهد کرد.

وی افزود: دیدگاهی در وزارت بهداشت وجود دارد و آن این است که پایه باید بهداشت باشد و درمان روی آن سوار شود و آموزش اساس برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت قرار گیرد اگر این الگو همچنان در وزارت بهداشت رشد کند به هدف اصلی خواهیم رسید.

نظر شما