شناسهٔ خبر: 96061 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» در آستانه برگزاری دومین جلسه مجمع عمومی خانه احزاب بررسی کرد؛

بازخوانی پیشنهادات احزاب برای اصلاح اساسنامه / اساسنامه جدید خانه احزاب نیاز به تائید کمیسیون ماده ۱۰دارد

مجمع عمومی خانه احزاب دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی ضمن تشریح مهمترین پیشنهادات ارائه شده برای اصلاح اساسنامه خانه احزاب، می گوید: حرف وزرات کشور پیرامون تائید اسانامه جدید سندیت دارد بنابراین منطقی و قابل قبول است.

گروه سیاسی نماینده - دومین جلسه مجمع عمومی و فوق العاده خانه احزاب پنج شنبه هفته جاری با دعوت از ۱۸۶ حزب و تشکل سیاسی ـ صنفی برگزار می شود.

دستور جلسه اصلاح اساسنامه و بررسی پیشنهادات احزاب در این باره اعلام شده است.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری که در جلسه نخست با رای اعضا به عنوان رئیس موقت خانه احزاب انتخاب شد با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۵ پیشنهاد از سوی احزاب مختلف به‌صورت مکتوب جهت اصلاح مواد اساسنامه خانه احزاب واصل شده است، گفت: ان‌شاءالله مجمع عمومی فوق‌العاده بتواند بدون حاشیه و به‌خوبی به وظیفه خویش که همان اصلاح اساسنامه است، بپردازد.

برای بررسی بیشتر پیشنهادات احزاب در مجمع عمومی خانه احزاب با محمد رضا راه چمنی از موسسین اولیه خانه احزاب گفتگو کردیم، وی ضمن تشریح برخی از پیشنهادات در جلسه روز پنج شنبه گفت: نظر وزارت کشور درباره تائید اصلاح اساسنامه منطقی و قابل قبول است.

این فعال سیاسی اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین را سه جریان تاثیرگذار در خانه احزاب دانست و درعین حال از برخی از احزاب برای تغییر گرایش سیاسی خود انتقاد کرد و اظهارداشت: در خانه احزاب باید سهمیه بندی لحاظ شود اما احزاب نیز باید شفاف از گرایش سیاسی خود دفاع کنند، متاسفانه شاهد این رویه در دوره های گذشته بودیم و احزاب برای رای آوری تغییر گرایش می دادند بنابراین در دوره جدید باید چاره اندیشی شود.

متن این گفتگو بدین شرح است:

**مجع عمومی و فوق العاده خانه احزاب ۳۱ اردیبهشت برگزار شد، شما نیز به عنوان"دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی" شرکت کرده بودید، چه دیدگاهی نسبت به اولین جلسه خانه احزاب دارید؟

به دلیل خلاء مقرراتی در اساسنامه خانه احزاب و بعد از پایان مدت شورای مرکزی طبیعتا ارکانی در این خانه وجود نداشت که بتواند جلسه مجمع عمومی را برگزار کند لذا امکان برگزاری مجمع عمومی وجود نداشت، از سوی دیگر تداوم خانه احزاب توسط احزاب و گروه های سیاسی احساس میشد به همین جهت معاونت سیاسی وزارت کشور با رایزنی هایی که با گرایش های سیاسی مختلف انجام داد به این جمع بندی رسیدند که ترکیبی از اعضای شورای مرکزی در ادوار گذشته همچون رئیس، نایب رئیس با گرایش های مختلف متولی برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب شوند، وزارت کشور ترکیب را مشخص و از آنها خواست احزاب را جهت برگزاری مجمع عمومی دعوت کنند آنها نیز از احزاب دعوت کردند و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت مجمع عمومی فوق العاده خانه احزاب برگزار شد.

هدف جلسه، اصلاح اساسنامه خانه احزاب و خلاءهای موجود در اساسنامه بود تا بدین وسیله مشکلی در آینده بوجود نیاید البته در آن جلسه هیئت رئیسه موقت انتخاب و آقایان کواکبیان و غفوری فرد به عنوان رئیس و نایب رئیس برگزیده شدند. هیئت رئیسه موقت هم دو، سه ساعتی جلسه را اداره کرد و چون جلسه آمادگی نداشت، ۲۱ روز تنفس داده شد بنابراین جلسه آتی ۲۱ خرداد با هدف اصلاح اساسنامه برگزار شود.

** در جلسه روز پنج شنبه ۲۱ خرداد قرار است چه پیشنهاداتی در جهت اطلاح اساسنامه مطرح شود؟

در جلسه روز پنج شنبه پیشنهاداتی از جمله ترکیب اعضای شورای مرکزی مطرح می شود، بعضی ها از ترکیب ۲۱، ۲۵ و ۳۱ نفره سخن می گویندو پیشنهاداتی هم درباره افزایش اعضای هیئت بازرسی داده شده است. در هیمن جا باید به نکته ای اشاره کرد و آن اینکه برخی از گرایش های سیاسی معتقدند "خانه احزاب کار صنفی انجام می دهد" پس باید اداره آن سلایق سیاسی متفاوت حضور و مشارکت داشته باشند و به سه گرایش تقسیم بندی کردند.

 

مجمع عمومی خانه احزاب

 

پیشنهادات دیگری که داده شده درخصوص نحوه انتخاب شورای مرکزی است برخی می گویند مثلا ترکیب ۲۱ نفره(۷-۷-۷) از سوی مجمع عمومی انتخاب شود برخی هم پیشنهاد داده اند این کار انجام نشود، مجمع عمومی انتخاب نکند بلکه احزاب و گروه های سیاسی سهمیه خود را انتخاب کنند لذا چنین پیشنهاداتی هم وجود دارد.

اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین(میانه ها) سه گرایش موجود در خانه احزاب است در همین راستا پیشنهادات متفاواتی داده شده است.

پیشنهادات دیگری که داده شده درخصوص نحوه انتخاب شورای مرکزی است برخی می گویند مثلا ترکیب ۲۱ نفره(۷-۷-۷) از سوی مجمع عمومی انتخاب شود برخی هم پیشنهاد داده اند این کار انجام نشود، مجمع عمومی انتخاب نکند بلکه احزاب و گروه های سیاسی سهمیه خود را انتخاب کنند لذا چنین پیشنهاداتی هم وجود دارد.

در جلسه روز پنج شنبه(۲۱ خرداد) اصلاح اساسنامه با پیشنهادات مختلف مطرح و یکی از این دو دیدگاه مورد پذیرش قرار می گیرد، دیدگاه اول: شورای مرکزی در جلسه پنج شنبه انتخاب می شود و یا در دیدگاه دوم، نظر وزرات کشور یا احزابی که معتقدند نمی شود در آن جلسه انتخابات برگزار کرد عمل می کنند، در این صورت جلسه به یک ماه دیگر موکول می شود تا مجمع عمومی تشکیل شود و شورای مرکزی براساس اصلاح اساسنامه جدید انتخاب شوند.

** آقای حشمتیان در گفتگویی ترکیب هیئت رئیسه را براساس راهبرد ۷-۷-۷ اعلام کرد و گفت: مصوب کردیم در ترکیب اصلی ۷ نفر اصولگرا، ۷ نفر اصلاح‌طلب و ۷ نفر مستقل حضور داشته باشند باشند، با این ترکیب موافق هستید؟

بالاخره هر ترکیبی که می خواهد شکل بگیرد سهمی است چراکه خانه احزاب، باید خانه تمام احزاب با سلایق مختلف سیاسی باشد و همه احزاب در آنجا مشارکت کنند پس یکی از راهکارها این است که سهمیه تعیین کنند تا احساس شود در آنجا(خانه احزاب) همه نماینده دارند تا با انگیزه وارد شوند، البته احزاب باید شفاف از گرایش سیاسی خود دفاع کنند. مثلا حزبی گرایش اصولگرایی دارد اما برای اینکه درآنجا رای بیاورد می گوید اصولگرا نیستم و مستقل هستم تا بتواند از سهیمه مستقلین استفاده کند، دیگری گرایش اصلاح طلبی دارد اما با این حال ممکن است در جلسه بگوید اصلاح طلب نیستم تا باز از سهمیه مستقلین استفاده کند. همچنین ممکن است فردی مستقل و گرایشی نداشته باشد اما اعلام کند اصولگرا و یا اصلاح طلب است، این اقدام وجود دارد و مجمع عمومی خانه احزاب باید برای آن چاره اندیشی کند.

مثلا هیئتی مشخص شود یا به همین هیئت رئیسه اجازه داده شود تا در این کار ورود پیدا کند و ببیند احزاب در گرایش واقعی خود هستند یا نه؟ معتقدم احزاب باید با شفافیت گرایش سیاسیشان را مطرح  و از سهمیه گرایش خود استفاده کنند.

** به اصلاح اساسنامه خانه احزاب در نشست روز پنج شنبه اشاره کردید، درباره اساسنامه جدید دو دیدگاه متفاوت مطرح شده است، معاون سیاسی وزیر کشور معتقد است اصلاح اساسنامه باید به تصویب و تائید کمیسیون ماده ده احزاب برسد، اما برخی از فعالان سیاسی دیدگاهی برخلاف معاون سیاسی دارند و معتقدند نیازی به این امر نیست، نظر شما در این باره چیست؟

بله، برخی می گویند تا اصلاحات اساسنامه به تائید کمیسیون ماده ده احزاب نرسد جنبه قانونی پیدا نمی کند و در نتیجه نمی شود شورای مرکزی، هیئت بازرسی انتخاب شوند لذا حرف این افراد این است اساسنامه باید به تصویب کمیسیون ماده ده برسد و پس از آن مجمع عمومی تشکیل و شورای مرکزی انتخاب شوند. خود مسئولان وزارت کشور و معاونت سیاسی هم معتقدند: تا اساسنامه به کمیسیون ماده ده نرسید جنبه قانونی ندارد و شما نمی توانید انتخابات شورای مرکزی انجام دهید البته برخی از اعضای هیئت رئیسه موقت که در دوره جدید انتخاب شدند می گویند خیر، اشکالی ندارد.

** حق با وزارت کشور است؟

براساس اساسنامه، حرف وزرات کشور سندیت دارد بنابراین منطقی و قابل قبول است.

** مقرر شد احزاب پبشنهادات خود را پیرامون اصلاح اساسنامه به هیئت رئیسه موقت خانه احزاب ارائه دهند، حزب وحدت و همکاری ملی پیشنهادات خود را ارسال کرد؟

بله، من سال ۷۹ دبیرکلی حزب همبستگی را برعهده داشتم و طبعا جزو موسسین خانه احزاب بودم ضمن اینکه دو دوره عضو شورای مرکزی و نایب رئیسی خانه احزاب را برعهده داشتم لذا با توجه به تجربیاتی به دست آوردم و درهمان دوره به اتفاق جمع دیگری از موسسین اساسنامه را تهیه کرده بودیم و به تصویب اولین مجمع عمومی رساندیم اطلاعاتی بدست آورده ایم و در اجرا دیدیم نواقصی وجود دارد به همین جهت در دوره جدید بنده پیشنهاداتی را بصورت مکتوب از طرف حزب وحدت و همکاری ملی برای هیئت رئیسه مجمع فوق العاده ارسال کردم و انشاءالله پنج شنبه این پیشنهادات را مطرح خواهم کرد و رای آن بستگی به مجمع عمومی دارد.

**آیا احتمال می دهید نام خانه احزاب به باشگاه احزاب تغییر کند؟

قبلا موضوعی مبنی بر تغییر خانه احزاب به باشگاه مطرح شده بود اما من به تازگی چیزی نشنیده ام با این حال ممکن است این موضوع مطرح شود. موضوعی که از سوی برخی از احزاب اصولگرا مطرح شده بود این بود"خانه احزاب مطعلق به احزاب است ما هم باید سهم مشخصی داشته باشیم تا گروه های دیگر نتوانند از سهم ما استفاده کنند"پرداخت به این بحث منتج به اصلاح اساسنامه شد. مجمع عمومی فوق العاده هم برای اطلاح اساسنامه پیشنهاد داد نظرات همه احزاب ارسال شود اما در جلسه گذشته من چیزی درباره تغییر نام خانه احزاب نشنیدم.

پیش از این باهنر در جلسه احزاب که در وزارت کشور برگزار شده بود از باشگاه احزاب سخن گفت اما در جلسه ۳۱ اردیبهشت بحث تغییر خانه احزاب مطرح نشد مگر اینکه برخی از احزاب در این راستا پیشنهادات مکتوبی ارائه داده باشند که من از آن بی خبرم.

نظر شما