شناسهٔ خبر: 95824 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

شکست حزب حاکم در انتخابات ترکیه /داوود اوغلو: حزب عدالت و توسعه از انتخابات درس گرفت

انتخابات ترکیه نخست‌وزیر ترکیه که حزبش اکثریت مطلق را در انتخابات روز گذشته این کشور از دست داده گفت: حزب عدالت و توسعه درسهایی را که از انتخابات گرفته، ارزیابی خواهد کرد و ان شاء الله به جلو گام خواهد برداشت.

به گزارش نماینده، شبکه تلویزیونی TRT از پایان شمارش آرا در حوره های رای گیری ترکیه خبر داد. نتایج آراء شمارش شده نشان می دهد که حزب حاکم عدالت و توسعه توانسته ۴۰.۸ درصد، حزب جمهوریخواه خلق ۲۵ درصد، حزب حرکت ملی ۱۶.۳ درصد و حزب دموکراتیک خلق ها ۱۳.۱ درصدآرای شمارش شده را به خود اختصاص دهند. در همین حال ۴.۶ درصد آرا نیز به احزاب و نامزدهای دیگر تعلق یافته است.

همچنین میزان مشارکت مردمی در این انتخابات ۸۶.۶ درصد اعلام شده است. بر این اساس از بین ۵۵۰ کرسی پارلمان، حزب عدالت و توسعه توانسته ۲۵۸ کرسی را کسب کند و حزب جمهوریخواه خلق ۱۳۲ کرسی، حزب جنبش ملی ۸۱ کرسی و حزب دمکراتیک خلق ها نیز ۷۹ کرسی را از آن خود کرده اند.

بیست و پنجمین دوره انتخابات پارلمانی که در ترکیه با نام انتخابات عمومی از آن نام برده می شود و به سبب تاثیر مستقیمی که بر انتخاب نخست وزیر و ترکیب کابینه دارد، مهمترین و تاثیرگذارترین انتخابات این کشور نیز به شمار می رود. انتظار می رود نتایج رسمی این انتخابات تا ساعاتی دیگر اعلام شود.

یکی از اهدافی که حزب حاکم عدالت و توسعه از یک دهه قبل آن را دنبال می کند تغییر نظام پارلمانی این کشور به نظام ریاست جمهوری است، همین امر موجب دو چندان شدن اهمیت این دوره از انتخابات برای رئیس جمهور این کشور و حزب حاکم عدالت و توسعه شده است.

در این انتخابات ۴ حزب اصلی به رقابت پرداختند. حزب عدالت و توسعه(AKP ) که در حال حاضر ۱۳ سال است که دولت در دست آن است؛ حزب جمهوری خلق(CHP) که اصلی ترین حزب مخالف دولت است؛ حزب جنبش ملی (MHP) که دومین حزب بزرگ مخالف دولت است و چهارمین حزب حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) است که برای اولین بار در انتخابات پارلمانی توانست با کسب بیش از ۱۲ درصد آرای موخوذه از قانون حد نصاب ۱۰ درصدی عبور کند و به پارلمان این کشور راه یابدراه پیدا کند.

با کسب حد نصاب ۱۰ درصدی توسط حزب دموکراتیک خلق ها پارلمان بعدی این کشور ۴ حزبی خواهد بود امری که موجب خواهد شد تا حزب حاکم عدالت و توسعه در ادامه تلاش های خود برای تبدیل نظام ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری با چالش جدی مواجه شود.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این موضوع را اولین شکست حزب حاکم در عرصه سیاسی ترکیه قلمداد می کنند که بیش از یک دهه قدرت را در این کشور در دست داشته است. همچنین دولت بعدی ترکیه دولتی ائتلافی خواهد بود که در صورت عدم توافق احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی این کشور ظرف کمتر از یک سال شاهد انتخابات زود هنگام دیگری خواهد بود.

همچنین «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه در نخستین حضورش پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این کشور در مقر حزب عدالت و توسعه گفت که این حزب باید برای همه چیز منعطف باشد و تنها در مقابل یک چیز باید سرسختی به خرج دهد و آن این است که ترکیه حاضر نیست تحت قیمومیت و سرپرستی هیچ احدی باشد و اجازه نخواهد داد که کودتاها بازگردند.

وی درباره انتخابات پارلمانی روز یکشنبه (دیروز) ترکیه گفت: از تمامی طرف‌ها از جمله وزارت کشور و وزارت خارجه که در انجام موفق انتخابات سهیم بودند، تشکر می‌کنم. همچنین از شهروندان ترکی، احزاب، تشکیلات امنیتی و ...قدردانی می‌کنم.

وی درباره نتایج انتخابات، بدون اشاره به ناکامی حزب عدالت و توسعه در کسب اکثریت مطلق پارلمان گفت: پیروز این انتخابات حزب عدالت و توسعه بود و سایر احزاب باید شکست را بپذیرند و نباید تلاش کنند که این شکست را به پیروزی بدل کنند. پیروز بزرگ عدالت و توسعه این است که برای دهمین بار به طور متوالی، طی ۱۴ سال گذشته در انتخابات پیروز شده است.

وی مدعی شد که ترکیه در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه از کرامت انسانی دفاع کرده است.

نخست‌وزیر ترکیه در خطاب به کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه گفت: فکر خود را مشغول نکنید، مسائل و مشکلات شما مسائل و مشکلات ماست.

داوود اوغلو در پایان گفت حزب عدالت و توسعه درسهایی را که از انتخابات گرفته، ارزیابی خواهد کرد و ان شاء الله به جلو گام خواهد برداشت. فردا آغاز جدیدی برای ترکیه جدید است.

 

نظر شما