شناسهٔ خبر: 95664 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

روحانی در دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست:

آثار جایگزینی بنزین یورو ۴ بجای بنزین پتروشیمی را در کلانشهرها می‌بینید

روحانی/2 رئیس جمهور با بیان اینکه آنهایی که تحریم را بر ما تحمیل کرده‌اند ظلم بزرگی بر این ملت روا داشته‌اند، گفت: عده‌ای در آغاز معنای این تحریم را نمی‌دانستند حالا اینکه دیگران چه می‌گویند و چه شعاری می‌دهند مهم نیست در همه دنیا این وجود دارد.

به گزارش نماینده به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست تصریح کرد:  اینکه  می گوییم تحریم ظالمانه از بین برود  بعضی ها، وقتی این  حرف‌ها را می شنوند زیاد  چشم‌هایشان  نچرخد.

وی تأکید کرد : تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید  و مسئله محیط زیست  ، اشتغال جوانان، صنعت، جامعه و آب آشامیدنی مردم حل شود منابع آبی افزایش یابد وبانک ها  احیا شوند.

رئیس جمهور گفت : تا می گوییم  یک حرکتی به جلو، شما بدانید آنهایی که تحریم را بر ما تحمیل کردند ظلم بزرگی بر این ملت روا داشتند  منتها عده ای بودند که اولش نمی دانستند اینها یعنی چه.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت : اگر بخواهیم مسائلمان را حل کنیم به سرمایه و فناوری نیاز داریم اعم از سرمایه مادی و معنوی، انسانی، فیزیکی و فناوری.

رئیس جمهور افزود : همانطور که صنعت  محیط ما را خراب کرده  اکنون  نیز همین فناوری باید مسائلمان را حل کند و این فناوری است که باید  بر کیفیت بنزین، گازوئیل، خودرو و هواپیما  اثر بگذارد.

روحانی با تأکید بر استفاده درست و معتدل از طبیعت، رفع آلودگی های محیط زیست با استفاده از فناوری و سرمایه گذاری در این زمینه را ضروری دانست  .

وی با طرح  این پرسش که مسئله فاضلاب ها را چگونه باید حل کرد افزود: مصیبت زمانی اتفاق می افتد که فاضلاب ها از طریق چاه ها  زیر زمین می رود و با آب های دیگر مخلوط می شود.

رئیس جمهور گفت: این فاضلاب ها باید در جایی تصفیه و بهره برداری شود به نحوی که  هم  از آب آن برای کشاورزی و هم از پسماندهایش برای کود استفاده کنیم که این به سرمایه گذاری نیاز دارد.

آقای روحانی افزود: اکنون برای رفع مشکلات  مربوط به زباله ها  به ویژه  در شهرهای مرطوب و ساحلی باید سرمایه گذاری کنیم  و برای این کار به کارخانه هایی نیاز است که آن را به انرژی تبدیل کند البته  کارها در این باره آغاز شده است اما باید گام های بلندی در پیش بگیریم.

با وجود مشکلات، ‌ پیش می‌رویم

رئیس جمهور گفت: این تحریم ها مانند تب است که فرد می گوید اولش چیزی نیست و صبح  سر کار می رویم تب مختصری است، مهم نیست، اما ادامه می یابد و فرد می بیند که از پا می افتد و خود را در بیمارستان می یابد حالا با یک مصیبتی باید این فرد را درست کرد تا به حال اول برگردد.

روحانی افزود: تحریم های ظالمانه ای که بر ملت ما تحمیل کرده اند که برخی در آغازش نمی دانستند معنایش چیست، قدم به قدم مشکلات را بیشتر و بیشتر کرد این معنایش این نیست که ما در برابر حرف ناحق دیگران تسلیم شویم بلکه معنایش این است که ما در برابر مشکل باید حرکت کنیم و قدم به پیش بگذاریم.

وی تأکید کرد : باید پا به پیش بگذاریم و تلاش کنیم حالا دیگران چه می گویند اینها مهم نیست از این حرف ها زیاد است  باید اتکایمان به خدا باشد و هدف های ملی را مد نظر قرار دهیم در این حال است که ابتدا خود مردم می آیند کمک و یاری می کنند و بالاتر از همه یاری و نصرت خداوند مسئله را حل می کند.  

رئیس جمهور ادامه داد: بنابراین ما نیاز به سرمایه گذاری، فناوری و فرهنگ داریم و ما نیاز داریم به حضور همه، همه باید بیایند جمعیت‌ها، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و رسانه ملی.

حفظ آب و خاک و هوا، امر به معروف است

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت صیانت بر محیط زیست در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی گفت: امروز حفظ آب و خاک و هوا، جزو موارد مهم امر به معروف است.

روحانی تصریح کرد: ما باید به قانون طبیعت احترام بگذاریم و نهی از منکر را باید در طبیعت انجام دهیم.

رعایت اعتدال در بهره‌برداری از محیط زیست

رئیس جمهور گفت: یکی از جاهای مهم اعتدال، محیط زیست است که اگر در این عرصه زیاده‌روی کنیم ناموفق خواهیم بود.

روحانی با نکوداشت و تبریک هفته پاسداشت  محیط زیست به فعالان این عرصه، استادان، مدیران، محیط‌بانان و همه ملت ایران افزود: بی‌تردید  بهره‌برداری ناصحیح  و حساب ناشده از طبیعت ما را دچار مخاطره خواهد کرد.

وی گفت : این طبیعت و این جهان به گونه ای آفریده شده است که ما از آن بهره برداری صحیح و درست انجام دهیم، یکی از جاهای مهم اعتدال همین جاست اگر افراط و زیاده‌روی کنیم و اگر حد میانه را مراعات نکنیم  ناموفق خواهیم بود.

رئیس جمهور افزود: هم در بقای شرایط زیست محیطی و هم برای متنعّم شدن انسان‌های امروز و به‌ویژه فردا مسئولیم، به هر حال ما در برابر فرزندانمان و  نسل های آینده مسئولیت داریم.

روحانی گفت : در میان همه حوادثی که رخ داده، دو حادثه مهم بی تردید  در  محیط زیست بسیار تأثیرگذار بوده است حادثه اول کثرت جمعیت  انسانی است و  از سایر موجودات فعلا بحث نمی کنیم،  تعداد ابنای بشر بر روی زمین روز به روز در حال افزایش است و این جمعیت زیاد  نیاز به  فضایی دارد که در آن زندگی کند.

وی افزود :  آب و مواد غذایی مورد نیاز این ابنای بشر است که باید فراهم شود  این یک طرف قصه است، پس بار بر دوش طبیعت  همواره در حال افزایش است و از طرف دیگر ورود ابزار جدید در زندگی مانند صنعت و فناوری  مطرح است.

رئیس جمهور اضافه کرد : استفاده از این فناوری  برای زندگی  راحت تر است  اما آثار این ابزار و وسایل بر طبیعت چیست؟ گاهی کمتر دقت و مطالعه کرده‌ایم.

روحانی افزود :  به هر حال می خواهیم سفر کنیم، از نقطه ای به نقطه دیگر برویم و از این  ابزار جدید استفاده می کنیم اما آیا از خودرویی که استفاده می کنیم به آثار آن به‌ویژه بنزین، گازوئیل و روغنی که روی خاک می ریزد فکر می کنیم؟

رئیس جمهور ادامه داد : اثر این خودرو روی هوا آنوقت که از سوخت یا موتور نامناسب استفاده می‌کنیم چیست؟ یا زمانی که خودرو اوراق می‌شود آن را در طبیعت می ریزیم،  چطور طبیعت آن را به حالت اول برگرداند؟

روحانی گفت : برخی می گویند این ربطی به ما ندارد پس انداز کرده ایم خودرو خریده ایم، بنزین می زنیم و حق ماست که گاز بدهیم و ربطی به ما ندارد که محیط زیست چه می شود.

رئیس جمهور افزود: ما ابزار جدید را برای زندگی راحت تر   تولید اما  کمتر فکر کرده‌ایم که این ابزار جدید  بر روی  محیط زیست  ما  چه آثاری دارد؟

آلودگی رودخانه‌ها و حواشی سدها از مصادیق منکرات است 

رئیس جمهور گفت: در ایران با گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال از ساخت یک خانه، زمان کلنگ‌زنی و تعمیر آن فرامی‌رسد درحالی که در دنیا ساختمان‌ها پس از صد، دویست یا سیصد سال تعمیر می شود.

روحانی افزود: امروز برای زندگی ناچار به استفاده از بلندمرتبه سازی و آپارتمان و مصالح هستیم که این ابزاری برای راحتی زندگی خودمان است اما باید برای آن تدبیر و پایان کار بیندیشیم.

وی اضافه کرد: اگر در استفاده از طبیعت به درستی تدبیر نکنیم در زندگی دچار مشکل می شویم چرا که قانون طبیعت، قانون خداست و نباید این قانون به هم زده شود چرا که جنگیدن با قانون طبیعت به عنوان قانون مسلم و سنت الهی به شکست منجر می شود بنابراین باید به این سنت و قوانین احترام گذاشت و نباید قوانین الهی را تنها در نماز و روزه خلاصه کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: امروز حفظ آب، خاک و هوا جزء موارد مهم امر به معروف است این در حالی است که ما امر به معروف و نهی از منکر را در چند حکم الهی خلاصه کرده‌ایم در حالی که این مهم به اقداماتی که منجر به آلودگی هوا، زمین، خاک می شود نیز مربوط است.

آقای روحانی ادامه داد: کسی که هوا را آلوده و پساب ها را رها می کند کارش منکر و حرام است و اتفاقا در چنین شرایطی باید نهی از منکر کرد.

رئیس جمهور یکی از مصادیق منکرات را آلودگی رودخانه‌ها و حواشی سدها دانست و گفت: باید به گونه ای عمل شود که فرد به وظیفه اجتماعی خود در آلوده نکردن محیط زیست توجه کند و بداند که کارش زشت است.

وی خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد که منکر به معروف تبدیل شود بنابراین باید مواظب بود زشتی ها از زشتی نیفتد و فرد رها کردن زباله را موجب ضرر به خود، دیگران و طبیعت بداند.

رئیس جمهور افزود: البته ممکن است برخی زباله را رها کنند و بگویند مالیات می دهیم که آن را جمع آوری کنند که چنین نگاهی توجه نکردن به مسئولیت اجتماعی است بنابراین باید درقبال اجتماع و طبیعت احساس وظیفه دینی، شرعی، انسانی، اجتماعی و ملی داشته باشیم.

آقای روحانی گفت: باید برای حفظ محیط زیست همه دست به دست هم دهیم دولت به تنهایی در این زمینه موفق نخواهد بود بلکه زمانی موفق می شود که دولت و ملت برای خود و دیگران احساس مسئولیت کنند.

تولید سوخت سالم و خودروی استاندارد، وظیفه دولت است

رئیس جمهور گفت: تولید بنزین و گازوئیل سالم و خودروی استاندارد به منظور کاهش آلودگی هوا از وظایف دولت است.

روحانی افزود: برای مقابله با برخی آلودگی ها ازجمله آلودگی هوا باید دولت برنامه ریزی کند تا بنزین و گازوئیلی سالم در اختیار مردم قرار بگیرد.  

وی گفت: برای اینکه بتوانیم سوختی که کمترین آلودگی را ایجاد می کند تولید کنیم مقررات ناظر، رصد و نظارت، کار دولت است.  

آقای روحانی افزود: در این زمینه دولت گام های خوبی برداشته و ازجمله تولید بنزین پتروشیمی را متوقف کرده و بنزین یورو ۴ را در کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت جایگزین کرده و در اختیار مردم قرار داده است.

وی گفت: از دیگر اقدامات دولت در این زمینه، آغاز سختگیری در زمینه استانداردهای خودروهای داخلی بود که آثار آن را دیدیم.

رئیس جمهور افزود: البته مشکلات مربوط به آلودگی هوا در کلانشهرها بسیار زیاد است اما اقدامات صورت گرفته یک گام به سمت جلو بود که باید آن را ادامه دهیم و پیش برویم تا سوخت و خودرویی که تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد هر دو استاندارد باشد.

روحانی گفت: اگر هم سوخت و هم خودرو استاندارد باشد و معاینه فنی خودروها نیز با دقت و به درستی صورت گیرد و در کنار آن اسقاط خودروهای فرسوده نیز به درستی عمل شود آنگاه گام صحیح و کامل، از جانب دولت برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳ برای اسقاط خودروهای فرسوده اقدامات خوبی صورت گرفت افزود: در سال گذشته بیشتر از ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد.

آقای روحانی تصریح کرد: متأسفانه در سال های قبل در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده بی‌توجهی می شد و ما باید مسیر آغاز شده در این زمینه را ادامه دهیم.

وی افزود: همه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی، مردم، تولید کننده خودرو، تولیدکننده سوخت، تا جایگاه عرضه سوخت باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم گام مثبت در این زمینه برداریم.

رئیس جمهور گفت: در زمینه تولید گاز طبیعی، این دولت از ابتدا تصمیم گرفت که برای استفاده از منابع مشترک گازی، اقدام مؤثر انجام دهد.

آقای روحانی افزود: این رویکرد درباره همه منابع مشترک گازی و نفتی با همسایگان وجود دارد زیرا آنان از این منابع مشترک استفاده می کنند و ما نمی کنیم و به همین خاطر خسارت ما چند برابر است.

وی گفت: در این زمینه این کار در عرصه نفت و گاز آغاز و گام های خوبی برداشته شد و همین امر منجر به این شد که بتوانیم گاز بیشتری تولید کنیم.

روحانی افزود: در نتیجه این رویکرد، گاز طبیعی در بسیاری از موارد جای مازوت را گرفت و به همین خاطر تولید آلودگی کمتر شد.

وی گفت: سال گذشته مصرف مازوت در کشور ۳۸ درصد از سال ماقبل آن کمتر و گاز طبیعی جایگزین مازوت شد.

رئیس جمهور افزود: اگر این مسیر را ادامه دهیم، آلودگی هوا کمتر خواهد شد.

این دولت، دولت محیط زیست است

رئیس جمهور گفت: برخی از کارها بر دوش دولت است که درباره رودخانه ها و تالاب ها قدم های خوبی برداشته شده است.

آقای روحانی افزود ‌: خوشحالم که ما در اولین جلسه هیئت دولت یازدهم مصوبه ای درباره دریاچه ارومیه داشتیم که این علامت آ‌ن بود که این دولت، دولت محیط زیست است و به محیط زیست اهمیت می دهد.

وی گفت : دولت می داند اگر به محیط زیست توجه نشود، توسعه صنعت، فناوری و سلامت انسان نمی تواند ادامه یابد.

رئیس جمهور افزود : قدم های خوبی تا به امروز درخصوص دریاچه ارومیه برداشته شده است هر چند این موضوع با کار یک ساله و دو ساله تمام نمی شود.

روحانی گفت : اینکه گفته اند اگر یک سال باری بر دوش طبیعت بگذارید باید یک سال و نیم صبر کنیم تا بار را به مقصد برساند در جاهایی ۱۰ سال تخریب شده است بنا بر این ۱۵ سال زمان می خواهیم تا بتوانیم تخریب های گذشته را جبران کنیم.

رئیس جمهور افزود : مگر می شود زاینده رود را رها کرد؟  نه به خاطر زیبایی نصف جهان بلکه به خاطر حیات در آن منطقه و یا مگر می شود دریاچه ها، رودخانه ها، تالاب ها و هامون ها را رها کرد؟  

آقای روحانی با بیان اینکه با لطمه به محیط زیست در اصل به آینده، سلامت و نشاط خودمان لطمه می زنیم، گفت : وقتی نهر جاری است فکر هم جاری می شود و انسان هم تشویق به حرکت می شود و به نوعی افکار جامعه را به حرکت در می آورد.

رئیس جمهور افزود : بهشت را هم که خدا به ما وعده داده، گفته جناتً تجری؛ آنجا هم رودخانه است که جاری است بنابراین پر واضح است که بهشت دنیای ما هم با درخت و رودخانه درست می شود بنابراین بهشت دنیا و آخرت فرق چندانی ندارد.

وی گفت : اگر کسی دنیای خودش را جهنم کند باید در آخرت هم منتظر جهنم باشد و اگر کسی دنیای خود را آباد  و مانند بهشت کند در آخرت نیز در جایگاه بهشت قرار می گیرد.

رئیس جمهور افزود : این بهشت و جهنم هم به اخلاق و رفتار ما با انسان ها و طبیعت مرتبط است.

وی گفت : مگر می شود ما جنگل ها را نابود کنیم و بعد  در انتظار هوای سالم و اکسیژن باشیم و در انتظار سیلاب های مخرب و از بین بردن زمین ها نباشیم؟

اگر آب را آلوده می کنیم، باید توبه کنیم 

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید طبیعت را حفظ و از منابع طبیعی خود مراقبت کنیم تا آلوده نشود گفت: رسم طبیعت بر این است که اگر ابری بیاید و سبزه ای ببیند بر آن می بارد و ما باید ابر را به بارش دعوت کنیم.

روحانی با اشاره به اقدامات مختلف برای بارورسازی مصنوعی ابرها افزود: با این حال معلوم نیست این اقدامات چقدر مؤثر است، ما باید طبیعت را برای بارش آماده کنیم و طبق روایات ما نیز اگر شرایط فراهم شود باران نیز می‌آید.

وی یکی از عوامل کاهش بارندگی و حوادث تلخ طبیعی را طبق روایت اسلامی گناه دانست و گفت: گناه فقط غیبت کردن نیست، یکی از گناهان ظلم به طبیعت است و سفارش های مکرری داریم که آب و زمین را آلوده نکنیم که این نشان دهنده تأثیر مستقیم این رفتار بر طبیعت است.

آقای روحانی با اشاره به حدیثی از امیرمؤمنان در مورد تقوای الهی افزود: تقوا فقط مربوط به رابطه انسان با خدا نیست بلکه به رفتار با بندگان خدا و طبیعت نیز بر می گردد و شهرها یادگاری است از انسان های گذشته و امام می فرمایند شما حتی در برابر ساختمان ها، حیوانات و گیاهان نیز مسئول هستید.

وی با اشاره به اینکه رفتار منکر به حوادث طبیعی آخرش به زندگی بر می گردد گفت: باید همانطور که در رمضان از گناهان اخلاقی و رذایل توبه می کنیم از رفتارمان با طبیعت نیز توبه کنیم و اگر آب را آلوده می کنیم توبه کنیم، اگر منابع زیرزمینی را بیش از حد استفاده کرده ایم، توبه کنیم و در کل درقبال طبیعت باید توبه کرد و برگشت تا شاهد تأثیرات آن باشیم.

محیط زیست زینت نیست، ضرورت است

رئیس جمهور گفت: مسئله محیط زیست مسئله بسیار مهم کشور است که نیاز به تلاش همگانی و گاهی تلاش و همکاری با سایر کشورهای منطقه و کل جهان دارد.

روحانی افزود: مثلاً در موضوع ریزگردها، بخشی از حل این مشکل در داخل است و بخشی از آن به همکاری همسایگان بستگی دارد.  

وی تأکید کرد: دولت راه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، حیات وحش و گونه های جانوری را با همکاری مردم بر اساس وظیفه خطیر خود ادامه می دهد، به ویژه اینکه دولت از روز اول توجه به محیط زیست را از برنامه های اصلی خود قرار داد و شورای عالی حفاظت از محیط زیست را نیز احیا کرد.

آقای روحانی در ادامه با اشاره به تلاش مستمر و خطیر محیط‌بانان خطاب به آنان گفت: شما کار ملی مهمی را بر عهده دارید زیرا فعالیت هایتان بر همه ملت ایران زندگی و سلامت آنان تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: امروز محیط زیست دیگر زینت نیست بلکه مسئله حیاتی است و تنها یک فضیلت نیست بلکه ضرورت است و این هدف را تا رسیدن به مقصد نهایی ادامه خواهیم داد.

 

نظر شما