شناسهٔ خبر: 95504 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

فاصله داعش از مرزهای ایران +نقشه

با آزادسازی استان "دیاله" عراق خطر تا حد زیادی از مرزهای ایران دور شده، اما مراقبت هرچه بیشتر در مرزها ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران،  امنیت ملی کشورمان از مباحث مهمی است که در دو هفته اخیر با مطرح شدن برخی سخنان درباره حضور داعش نزدیک مرزها مورد کنکاش جدی قرار گرفته است.

از تیرماه ۹۳ پیشروی‌های داعش در عراق آغاز و با اشغال استان‌های "نینوا"، "صلاح الدین"، "دیاله" و "الانبار" در ماه اکتبر کم کم فروکش کرد که البته پس از آن با فتوای مرجعیت و نقش آفرینی نیروهای مردمی باعث شد تا به صورت تدریجی تروریست ها از استان‌های چهار گانه عقب نشینی کنند؛ البته پیگیری مجدانه ارتش و نیروهای مردمی عراق باعث آزادسازی مناطق و از جمله شهرهای مرزی نزدیک ایران شد.

 

فاصله داعش از مرزهای ایران بیش از  80 تا 200 کیلومتر

 شکل ۱-تصرفات تروریست‌های داعش در تابستان ۹۳ (رنگ بنفش تصرفات تروریست‌های داعش)




 

فاصله داعش از مرزهای ایران بیش از  80 تا 200 کیلومتر

شکل ۲-تصرفات داعش در سال ۹۳ (تروریست‌های داعش تا نزدیکی مرزهای غربی جمهوری اسلامی ایران پیشروی کرده بودند)


 

**نزدیک شدن داعش به مرزهای ایران؟

در این برهه نگرانی‌های داخلی از نزدیک شدن تروریست‌های داعش به مرزها به وجود آمد و اینکه شاید این پیشروی به مرزهای ایران کمانه کند.


**سرلشکر فیروزآبادی: داعش جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارد

سرلشکر "حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه عنوان داشت: داعش جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارد و اگر در  نزدیکی به ۴۰ کیلومتری مرزهای ایران باشد ما آن را نابود می کنیم.


سردار سرتیپ "محمد علی آسودی" معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه در گفت و گو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: داعش در فکر خود نیز جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارد.


**سخنان امیر پوردستان

امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نزاجا در صحن علنی مجلس گفت: تکفیری‌ها به مرزهای ایران نزدیک است؛ که البته این سخن با واکنش مسئولین نظامی از جمله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مواجه شد.


**دور شدن خطر از مرزهای ایران با آزادسازی  استان "دیاله"

البته تروریست ها در ماه اول تصرف استان "دیاله" که در منطقه شرق "بغداد" بود تا نزدیکی "جلولا" و "سعدیه"  پیشروی کرده بودند و این نگرانی وجود داشت که امکان دارد به سمت مرزهای ایران نزدیک شوند ("جلولا" و "اسعدیه" کمتر از ۵۰ کیلومتر با مرزهای غربی فاصله دارند)؛ که با نقش آفرینی نیروهای "حشد الشعبی" این دو منطقه آزاد شد و با آزاد سازی استان "دیاله" در گام بعدی که در زمستان سال گذشته این استان کاملا پاکسازی شد که  هم خطر از استان "بغداد" و هم از مرزهای غربی ایران دور شد.



 

فاصله داعش از مرزهای ایران بیش از  80 تا 200 کیلومتر

 

        شکل ۳-جلولا در استان دیاله (شمال شرق بغداد)



 

فاصله داعش از مرزهای ایران بیش از  80 تا 200 کیلومتر

 

شکل ۴-جلولا در استان دیاله (شمال شرق بغداد)



 

فاصله داعش از مرزهای ایران بیش از  80 تا 200 کیلومتر

 

 شکل ۵-سعدیه در استان دیاله (شمال شرق بغداد)

 



**فاصله داعش تا مرز از ۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر

۴ استان "کرکوک"، "سلیمانیه"، "اربیل" و "نینوا" که داعش آن‌ها را در شمال عراق اشغال یا مورد هجمه قرار داده بود، با  مقاومت نیروهای مردمی و ارتش عراق فاصله تروریست های تکفیری از قریب به ۵۰ کیلومتر به بیش از ۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر رسیده است که این مهم نشان می دهد استان "کردستان" و "آذربایجان غربی" نگرانی نخواهند داشت.

 

 

 

فاصله داعش از مرزهای ایران بیش از  80 تا 200 کیلومتر


 

شکل ۶-استان های شمالی عراق (نقاط زرد رنگ تحت کنترل پیشمرگه و نقاط مشکی رنگ تحت کنترل داعش)



 

**امنیت در استان های مرزی ایران چگونه است؟

در مجموع استان های جنوبی عراق که در مجاورت  استان‌های جنوب غربی ایران است از جمله "نجف"، "کربلا" و "بصره" و ... از امنیت خوبی برخوردار بوده و هیچ اثری از داعش در این مناطق نیست و البته استان‌های مجاور کشورمان از جمله "ایلام" و "خوزستان" و سایر استان‌های غربی از امنیت بسیار خوبی برخوردارند؛ اما لزوم رصد هرچه بیشتر مرزها ضروری به نظر می رسد که این اقدام به خوبی توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی انجام می‌شود.



 

فاصله داعش از مرزهای ایران بیش از  80 تا 200 کیلومتر

 

        شکل ۷-جمهوری اسلامی ایران و همسایگانش



 

فاصله داعش از مرزهای ایران بیش از  80 تا 200 کیلومتر

شکل ۸-عقب نشینی چشمگیر داعش از مناطق اشغالی و دور شدن از مرزهای ایران-منطقه خاکستری تصرفات داعش در عراق و سوریه است (زمستان ۹۴)

 


 

**  خطر گسترش داعش در حاشیه مرزهای استان‌های شرق کشور

به نظر می رسد "افغانستان" و " پاکستان" سیبل‌های بعدی داعش هستند و این موضوع ممکن است استان‌های شمالی را متاثر کند؛ هرچند که تاکنون اثری از این گروه تروریستی به صورت جدی در مرزهای شرقی دیده نشده است.


 

فاصله داعش از مرزهای ایران بیش از  80 تا 200 کیلومتر

  شکل ۹-حدود مرزی جمهوری اسلامی ایران و همسایگانش

نظر شما