شناسهٔ خبر: 95479 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

وزیر اطلاعات در کرمان:

آخرین اتفاقات مذاکرات را به صورت مستمر به رهبر انقلاب و سران قوا گزارش می‌کنیم

علوی وزیر اطلاعات وزیر اطلاعات تاکید کرد: ما در جریان مذاکرات هستیم و مرتب آخرین اتفاقات مذاکرات را خدمت مقام معظم رهبری و سران سه قوه می فرستیم و آن‌ها به طور کامل در جریان قضایا هستند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم،  حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمود علوی در بیست‌ و ششمین مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) در حسینیه ثارالله کرمان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حماسه ۱۵ خرداد، اظهار کرد: سالروز ارتحال امام راحل است و بار دیگر غم فراق آن بزرگ دوران بر دل‌های دلدادگان آن عزیز سفرکرده سنگینی می‌کند، این مناسبت را به محضر امام عصر، رهبر عزیز، مردم شهیدپرور و بزرگوار کرمان تسلیت عرض می‌کنم.

وی با بیان اینکه امید است بتوانیم شعار مقام معظم رهبری را امسال با همدیگر محقق کنیم، افزود:‌ در این سال حساس تلاش دشمن این است میان مردم شکاف ایجاد کند درحالی که باید با الهام از نام‌گذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب، امسال را در عمل به همدلی و هم‌زبانی تبدیل کنیم.

وزیر اطلاعات با اشاره به مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) عنوان کرد: این مراسم باعشق شما برگزار می‌گردد و حضور ارزشمند شما برای مردم فرصت ارزشمندی فراهم می‌کند تا بار دیگر مروری بر حرکت حضرت امام و دستاوردهای ایشان داشته باشیم.

وزیر اطلاعات در ادامه بیان کرد: قدرت‌های حاکم زمان، طاغوت و امثال این‌ها در برابر دعوت پیامبران موضع می‌گرفتند و آن‌ها را اذیت می‌کردند، پیروان آن‌ها را شکنجه می‌دادند تا جایی‌که کسانی که ایمان آورده بودند و حتی خود پیامبر دچار یاس و ناامیدی می‌شدند و می‌گفتند: چه زمانی یاری خدا به سوی ما می‌آید؟ خدا در این شرایط می‌فرمایند: «در آن نقطه‌ای که خود پیامبران هم دچار یاس می‌شدند (که آن‌ها به زودی به این مرحله نمی‌رسیدند) یاری ما به سراغ آن‌ها می‌آمد، در شرایطی که احساس می‌کردند تکذیبشان کرده‌اند و دیگر حرفشان نفوذی ندارد، به آن‌ها کمک می‌کنیم».

وی با اشاره به آیات الهی ابراز داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: «آن‌هایی که ما یاری‌شان کرده‌ایم، نجات می‌یابند و سیلی مجازات ما برگونه مجرمین نواخته می‌شود».

حجت‌الاسلام علوی افزود: ویژگی امام راحل این است که همیشه در آن نقطه نا امیدی که سیاسیون در آن مقطع ناامید می‌شدند، حرکت را آغاز می‌کردند و انقلاب را به پیروزی می‌رساندند؛ چراکه خدا می فرمایند: «ای ملت مسلمان ایران ما به سراغ شما می‌آییم اما خیلی زود نه.»

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه قیام مردم و پیروزی انقلاب اسلامی دو مقطع برجسته داشت، گفت: در هر دو مقطع امام ملت ایران را رهبری کردند. امام راحل در شرایطی دست به قیام زدند که هیچ‌کس امید نداشت این حرکت و جنبش جنبه فراگیر پیدا کند و مردم هم از آن استقبال کنند، چراکه شرایط برای انقلاب مهیا نبود.

وزیر اطلاعات عنوان کرد: در سال ۴۱، ۴۲ و ۴۳ شرایط داخلی به نحوی بود که مبارزه جواب نمی‌داد و فراگیر نمی‌شد زیرا خاستگاه قیام چند جا بود در حالی که وحدت رهبری شرط یک حرکت است و همه باید گوش به حرف رهبر باشند تا بتواند یک قیام فراگیری را رهبری کند. در این شرایط آیت‌الله بروجردی مرجعی بود که تا اشاره می‌کرد، همه از او پیروی می کردند و بعد از ارتحال ایشان مرجعیت انحصاری و واحد از بین رفت و دیگر مرجع واحدی نبود که حرکت‌های اعتراضی علیه رژیم پهلوی را هدایت کند.

حجت‌الاسلام علوی یادآور شد: در آن زمان حتی دانشجویان مذهبی برای نماز خواندن مجبور بودند به زیر راه پله بروند که به آن‌ها کهنه‌پرست نگویند و در چنین فضایی اگر یک رهبر مذهبی دست به حرکت بزند، نباید انتظار جواب را داشته باشد.

وی ادامه داد: دانشگاهیان ما برای اینکه مبارزات سیاسی داشته باشند و تقیدات مذهبی خود را هم حفظ کنند، جمعیت مسلمانان سوسیالیست را راه‌اندازی کردند و می‌خواستند با این اسم بگویند ما هم می‌خواهیم نماز بخوانیم و هم مبارزه علمی کنیم، در این شرایط امام راحل از دانشگاه نباید انتظار صدای موافق و همراهی داشته باشد.

وزیر اطلاعات بیان داشت: بازاریان هم با اعتصاب، راهپیمایی و حضور در تظاهرات در مشروطیت و صنعت ملی نفت مبارزات را پیش برده بودند، اما در سال‌های ۴۱ و ۴۲ آمادگی برای حرکت مبارزاتی را نداشتند چراکه در صنعت نفت حضور پیدا کرده بودند و آن وضعیت را دیدند و برای حضور در مبارزه سرخورده شده بودند.

علوی گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیان سومین خاستگاه مبارزه بودند که حوزه‌های علمیه و روحانیان هم با علماء در مشروطه و صنعت نفت همراه شده بودند و با سخنرانی و روشنگری نقش بی‌بدیلی ایفا کردند، اما به علت آنچه بر سر ملی شدن صنعت نفت پیش آمده بود بنابراین آن‌ها نیز سرخورده شده بودند و به سمت کارهای فرهنگی رفتند و عطای عرصه سیاست را به لقایش بخشیدند و از حضور در صحنه سیاست سرخورده شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: جبهه دیگر مربوط به سیاسیون است، آن‌ها هم درگیر کاندیداشدن برای مجلس شورای ملی شده و روحیه مبارزه با رژیم را کنار گذاشته بودند.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه نقاطی که خاستگاه مبارزه بود، آمادگی مبارزه را نداشت و شاه هم به آیت‌الله حکیم تسلیت گفته بود و مرجعیت را به خارج از کشور جهت داده بود، اظهار داشت: همه احساس می‌کردند امکان قیام علیه رژیم وجود ندارد.

وی یادآور شد: شاه که تا آن زمان از اصلاحات آمریکایی خودداری می‌کرد، این بار به آمریکا رفت و دستش را در دست رئیس جمهور آمریکا گذاشت و مدیریت اصلاحات آمریکایی را آغاز کرد؛ نقطه آغاز آن هم تعرض به اسلام در قوانین کشور بود و علی امینی را کنار گذاشت و اسدالله علم نخست‌وزیر ایران شد.

حجت‌الاسلام علوی به حذف شرط مسلمان بودن کاندیداها و قسم به قرآن در آن شرایط اشاره و عنوان کرد: رژیم شاه می‌گفت: چه دلیل دارد کسانیکه می‌خواهند به این سمت‌ها برسند مسلمان باشند؟ چه لزومی دارد که به قرآن قسم بخورند؟

وی خاطرنشان کرد: این نقطه آغاز تعرض به حضور اسلام در قوانین ایران بود که امام راحل شرایط را احساس کردند و به میدان آمدند؛ برای اینکه خلاء رهبری واحد را برطرف کنند ۹ نفر از مراجع تقلید و علمایی که در تراز مرجع تقلید بودند را جمع کردند و خودشان هم به‌عنوان یکی از آن‌ها نه به عنوان راس آن‌ها، گردهم آمدند. ۱۵۰ نامه به علمای بلاد نوشتند و از آن‌ها درخواست گردهمایی کردند و خواستند که لحظه‌ای از اسلام غافل نباشند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: در این شرایط امام(ره) با تشکیل شورای ۹ نفره در قم بیانیه صادر می‌کردند و پس از امضای ۱۱ مجتهد، دیگر کسی نمی‌توانست بگوید این نظر مرجع تقلید من نیست؛ ‌ شاه به طور ناگهانی با نظر یکدست مراجع تقلید مواجه شد، امام(ره) دانشجویان مذهبی را فراخواندند و گفتند کشور ما متعلق به امام زمان(عج) است، نباید کوتاه بیاییم.

حجت‌الاسلام علوی تاکید کرد: با هدایت امام راحل، انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها شکل گرفت و سران هیئت‌های مذهبی توسط بازاریان به دعوت حضرت امام(ره) فراخوانده شدند و ائتلاف و وحدت خود را حفظ کردند تا دشمن از آن‌ها به نفع سیاست‌های رژیم استفاده نکند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر امام(ره)، سراغ حوزه‌ها آمدند و طلبه‌ها را به حرکت درآوردند و فرمودند: «ای علمای نجف، قم، مشهد و بلاد، من به شما اعلام خطر می‌کنم امروز اسلام در خطر است والله گناهکار است کسی که فریاد نکشد»» و امام با فریادهای خودشان ملت را به حرکت در آوردند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: امام راحل می‌دانست این حرکت آ‌ن‌ها قربانی هم دارد و از همان ابتدا امام فرهنگ شهادت را در جامعه ترویج دادند و فرمودند: «من سینه خود را برای سرنیزه‌ شما آماده کردم اما برای ظلم و ستم هرگز» زن‌ها چادر خود را به کمرها بستند و با شمشیر آخته وارد حرم حضرت معصومه(س) شدند و فریاد "یا مرگ یا خمینی" را سردادند و حماسه ۱۵ خرداد این‌چنین رقم خورد.

حجت‌الاسلام علوی تاکید کرد: این‌ اتفاقات در شرایطی رخ داد که اوضاع داخلی و خارجی در آن زمان مناسب قیام دسته جمعی نبود و از سویی آمریکا پشت شاه بود و از این حرکت حمایت نمی‌کرد؛ شوروی نیز به همین طریق عمل می‌کرد اما امام(ره) با شجاعت و درایت و دلیری خود همه حرکت‌ها را انسجام داد.

وی با بیان اینکه شاه برای خود بت شده بود و امام راحل این بت را شکست، افزود: امام فرمودند: «شاه من به تو نصیحت می‌کنم کاری نکن بعد از برکناری تو مردم شادی کنند و کاری نکن دستور دهند تو را از مملکت بیرون کنند.» امام با این صراحت بیان خود، بت شاه را شکست.

وزیر اطلاعات ادامه داد: همچنین امام خمینی(ره) در ادامه فرمودند: «آمریکا از شوروی بدتر و شوروی از انگلیس بدتر و انگلیس از هردو بدتر است و رییس جمهور آمریکا بداند امروز، منفورترین چهره را در بین مردم ایران دارد.»

وی بیان کرد: بعد از شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی، مسئولان با صلابت از امام به امام خمینی(ره) یاد کردند، شاه برای اینکه این حرکت‌ها را متوقف کند، مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات به نام مستعار "احمد رشیدی" مطلق نوشت و از امام(ره) به نحو زشت و موهنی یاد کرد و این امر، نقطه خیزش مردم تبریز، یزد، اهواز، کرمان و غیره شد.

حجت‌الاسلام علوی افزود: امام راحل در همان سال‌های آغاز مبارزه، زمانی که شاه را خطاب قرار می‌داد به وی می‌گفت «بدبخت به خودت بیا و کاری نکن که تو را از این مملکت بیرون بکنند»، اما ارتش را جزو شاه نمی‌دانست و جزو ملت می‌دانست.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) پیش از انقلاب با ارتش به نرمی صحبت کرد، ابراز داشت: امام راحل فرزندان خودش را در ارتش راهنمایی می‌کند و این امر منجر به صدور بیانیه بی‌طرفی از سوی ارتش شد و مردم موفق شدند، انقلاب را با رهبری امام راحل به پیروزی برسانند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: این‌ها نشان دهنده این است که امام رهبر استثنایی است، رهبری ایشان مصداق بارز رهبری هوشمندانه است که آشوب‌ها و فتنه‌ها را یکی بعد از دیگری درهم کوبیدند و هشت سال دفاع مقدس را با عزت کنترل کردند و ندای حق تعالی را پاسخ گفتند که «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً».

حجت‌الاسلام علوی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز قدرت‌های تازه دارند با ما مذاکره می‌کنند، تاکید کرد: باید توجه داشت که مذاکره ضعف ایران نیست بلکه ناشی از قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: جهان اسلام به آینده‌نگری مقام معظم رهبری پی می‌برد که با درایت تمام، امسال را به نام "دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی" نام گذاشته است، این شعار یک خط کش خوبی برای اندازه‌گیری ولایت‌مداری افراد و مسئولان است.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: اداره کشور در زمان تحریم دشوار است. هیئت مذاکره کننده کنونی، قبل از دوره حجت‌الاسلام روحانی هم عضو هیئت مذاکره کننده بودند، تنها محمدجواد ظریف به آن‌ها اضافه شده‌ است. بارها در جلسات مقام معظم رهبری با سران سه قوه، عطوفت حضرت آقا به محمدجواد ظریف را متوجه شده‌ایم.

وی تاکید کرد: روش و سخنان مقام معظم رهبری برای ما سرمشق است که می‌فرمایند: «ما اصل مذاکره را تائید می‌کنیم، همه دنیا بدانند جمهوری اسلامی منطق دارد و من به مذاکره‌کنندگان اعتماد دارم اما به دشمن شما اعتماد ندارم.»

حجت‌الاسلام علوی خاطرنشان کرد: برای موفقیت تیم مذاکره‌کننده باید آن‎‌ها را تشویق کنیم، تیم مذاکره‌کننده هم اعتقاد دارند که فصل الخطاب کشور ما رهبر ماست؛ شعار ولایت‌مدار دادن اما در عمل هماهنگ با آن نبودن غلط است.

وی تاکید کرد: ما در جریان مذاکرات هستیم و مرتب آخرین اتفاقات مذاکرات را خدمت مقام معظم رهبری و سران سه قوه می فرستیم و آن‌ها به طور کامل در جریان قضایا هستند. در چارچوب هایی که در نهایت مقام معظم رهبری تصویب می‌کند، مذاکرات ادامه پیدا می‌کند، عیبی ندارد که از داخل کشور ما حرف‌هایی مخالف ۱+۵ سر داده شود، اما نه مخالف مذاکره‌کنندگان خودمان.

وزیر اطلاعات در خاتمه تاکید کرد: ۱۴ خرداد ۶۸ کمتر کسی دیده می‌شد که اشک بر دیدگان و سینه پر از غم و اندوه نداشته باشد و مجلس خبرگان با رهبری‌های امام و درایت آن عزیز سفر کرده تشکیل شد، خبرگان ملت رهبری را برای ادامه راه امام انتخاب کردند و ۲۶ سال ادامه بی‌چون و چرای امام راحل ادامه دارد.

نظر شما