شناسهٔ خبر: 95472 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

محموله پارچه چگونه در گمرک به بنز تبدیل شد!

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی جزئیات برخی از کالاهایی که به کشور قاچاق می شود را افشا کرد.

به گزارش نماینده، سید عبدالمجید اجتهادی مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با "عصر ایران" با بیان اینکه با مبارزه فیزیکی در بحث قاچاق کالا ره به جایی نخواهیم برد خاطرنشان کرد: قانون مبارزه با قاچاق، قانون بسیار شفافی است که ۱۳ ماده و ۱۶ تبصره آن به بحث پیشگیری اختصاص دارد.

وی ادامه داد: اگر در زمینه پیشگیری و استفاده از تجهیزات به روز به درستی عمل کنیم اثرات بسیار مثبتی را در پی دارد به طور مثال در بحث بازرسی کانتینرها در گمرکات کشور اگر از تجهیزات مدرن الکترونیکی برای این کار استفاده شود خود باعث افزایش دقت و پیشگیری خواهد شد. زیرا در گمرک نمی توان کلیه کانتینرها را بازرسی کرد و اینجاست که استفاده از این تجهیزات کارایی دارد.

پارچه هایی که در گمرک به بنز تبدیل شد!

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز بازرسی کلیه کانتیرها در گمرک را امری دشوار ذکر کرد و گفت: گمرک باید با استفاده از تجهیزات مدرن امکانی را فراهم سازد تا بدون اینکه کانتینر باز شود محتویات درون آن رصد شود که هنوز به این مرحه نرسیدیم.

وی گفت: پرونده ای داشتیم که محتویات درون کانتینر در اظهار نامه پارچه ذکر شده بود ولی در بازرسی، خودروی بنز درون کانتینر کشف شد.
 

سیگارهای قاچاق از کجا به کشور وارد می شود؟

وی در ادامه به بحث قاچاق دخانیات در کشور اشاره کرد و در مورد چگونگی ورود سیگار های قاچاق به کشور گفت: سیگار جهت ترانزیت به کشور های عراق و افغانستان ابتدا در بندر عباس تخلیه و به صورت ترانزیت به کردستان عراق منتقل می شود اما نکته این است که پس از تخلیه این محموله ها در کردستان  عراق همان سیگارها به صورت قاچاق به کشور باز می گردد!

۸۵ درصد قاچاق سیگار در کشور کشف نمی شود

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: در سال گذشته ۷ هزار ۶۱۷ پرونده در زمینه قاچاق سیگار در کشور تشکیل شد که از این تعداد ۷ هزار و ۳۰۰ پرونده رسیدگی شد است.

وی گفت: در بهترین حالت فقط ۱۵ درصد از قاچاق دخانیات در کشور کشف می شود و ۸۵ درصد باقیمانده امکان کشف ندارد و وارد بازار می شود بنابر این باید اقدامات موثری در زمینه پیشگیری از تقاضا انجام داد.

اقدامات موثری برای کاهش مصرف دخانیات در کشور انجام نشده است

اجتهادی با اشاره به وظایف وزارت بهداشت و سازمان های مردم نهاد مرتبط در فرهنگ سازی کاهش تقاضای مصرف دخانیات در کشور خواستار پرهیز از شعارزدگی در این عرصه شد و خاطرنشان کرد: هر چه قدر در زمینه برخورد با این پدیده هم وارد شویم باز هم بحث پیشگیری باید در اولویت قرار گیرد و دستگاه هایی که در این حوزه مسئولیت دارند باید گزارش دهند که چه میزان توانسته اند در بحث کاهش تقاضا کار کنند.

وی گفت: طبق گزارشات روز به روز تقاضا برای مصرف دخانیات افزایش یافته است و این افزایش تقاضا افزایش عرضه را نیز به دنبال خواهد داشت.

اجتهادی با بیان اینکه عده ای عنوان می کنند که با تعطیلی کارخانجات تولید سیگار در کشور می توان در زمینه کاهش استفاده از دخانیات موفق شد گفت: کاهش استفاده از دخانیات فقط با اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی برای کاهش تقاضا امکان پذیر است حتی اگر کارخانجات داخلی را هم تعطیل کنیم هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد و قاچاق جایگزین آن خواهد شد که زیان بارتر خواهد بود.

نظر شما