شناسهٔ خبر: 95436 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انصراف ازطرح استیضاح شهردار/قرار داد پر حاشیه

شورا43 انصراف عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از طرح استیضاح شهردار،انتشارمتن قرار داد نیم میلیاردی مترو با یکی از برنامه های تلویزیونی و توضیحات مسئولان مترو و ... از مهم ترین اخبار شهری این هفته بود .

به گزارش نماينده از مهر، مدت ها است از وعده بهره برداری از شهربازی بزرگ پایتخت در منطقه ۲۲ تهران می گذرد. در حالی که برخی از شایعات حکایت از انصراف سرمایه گذار این پروژه داشت این هفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: مشکل تکمیل پروژه «هزار و یک شهر» سند زمین آن است که هنوز مراحل انتقال آن به شهرداری فراهم نشده است.

احمد دنیامالی در پاسخ به پرسشی در خصوص انصراف سرمایه گذار پروژه هزار و یک شهر (شهر بازی بزرگ تهران در منطقه ۲۲)، گفت: امکان انصراف سرمایه گذار وجود ندارد زیرا پیمانکار قرارداد بسته و باید بر اساس قراردادش به تعهدات خود عمل کند. این گونه نیست که به دلیل ایجاد مشکلات سرمایه گذار پشیمان شده و پروژه را رها کرده باشد.

دنیامالی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه احداث فضاهای تفریحی مانند شهربازی سرمایه گذاری سنگین با ریسک بالایی است که بازگشت مالی آن هم به سرعت ممکن نیست گفت: پروژه هایی مانند ساخت هتل و شهربازی باید دارای امنیت سرمایه گذاری شوند و تهران نسبت به سایر کلانشهرها مکان تفریحی برای نوجوانان کم دارد و باید بتوانیم این نوع فضاها را با بالاترین استاندارد برای مردم ایجاد کنیم.

 این هفته مشاور عالی رئیس جمهوری در خصوص طرح انتقال پایتخت  گفت: تغییر مرکز سیاسی و اداری پایتخت تنها سرعت رشد بی رویه شهر تهران را کند می کند با این حال دولت موافق انتقال پایتخت است.

اکبر ترکان با بیان اینکه انتقال پایتخت سیاسی تهران حل کننده معضلات این کلان شهر نیست، اظهار داشت: تغییر مرکز سیاسی و اداری تنها سرعت رشد بی رویه شهر تهران را کند می کند و مشکلات آلودگی، ترافیک، بافت فرسوده و... کماکان باقی می ماند.

مشاور عالی رئیس جمهوری همچنین به نظر مثبت دولت در انتقال پایتخت سیاسی اشاره کرد و گفت: دولت نظر کلی نسبت به این موضوع دارد و هم اکنون هم در جلسات دولت به آن می پردازیم. البته وزارت راه و شهر سازی هم موضوع انتقال پایتخت را بررسی می کند.

وی گفت: نظر دولت مردان هم بر این است که انتقال مرکز سیاسی و اداری پایتخت به نقطه ای جدید تخفیفی به مشکلات تهران است، اما معضلات همچنان حل نشده باقی می ماند.

در جلسه غیر علنی این هفته شورای شهر تهران هم رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: بر اساس طرح تحقیقاتی بین المللی که در ۶۱۶ شهر جهان صورت گرفته، تهران دهمین شهر و ایران ششمین کشور جهان از منظر مخاطرات طبیعی شناخته شده است.

در دومین روز این هفته همچنین رئیس کمیته نظارتی شورای شهر تهران با گلایه از محدود کردن اعضای شورا در سامانه اطلاعاتی شهرداری گفت:دسترسی اعضای شورا به اطلاعات کم تر از دفاتر خدمات الکترونیک است.

این تنها گلایه اعضای شورای شهر تهران در روز یکشنبه نبود و احمد مسجد جامعی در این روز ا اشاره به ساماندهی تهران قدیم گفت: ادب کارشناسی و ادب کاری حکم می کرد اعضای کمیسیون های شورا نیز در جریان این پروژه قرار بگیرند.

او با اشاره به اخباری مبنی بر احیای تهران قدیم، گفت: این حرکت، حرکت خوبی است ولی باید کاربری ها به نوعی باشد که با زندگی امروز مردم تطبیق داشته باشد در غیر این صورت به صرف تغییرات کاربردی، راه به جایی نخواهیم برد.

 در روز میانه هفته مدیران مترو به انتشار متن قرار داد نیم میلیارد تومانی با یکی از برنامه های تلویزیون واکنش نشان داده و اعلام کردند این قرار داد غیر قانونی نیست.

محمد صائبی معاون فرهنگی اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران، با اشاره به برخی از انتقادات از حضور مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو در برنامه «خندوانه» اظهار داشت: قراردادی که توسط سایت ها منتشر شده است، قرارداد غیر قانونی نیست. این کار قانونی، رسمی و در راستای فعالیت‌های فرهنگی مترو است.

وی ادامه داد: ما برای کاهش هزینه های مترو نیاز به برنامه های فرهنگی داریم و بهترین و پرنفوذترین راه برای انتقال پیام های فرهنگی صدا و سیما است و برنامه  «خندوانه» به دلیل مخاطب زیادی که دارد برای این انتقال این پیام ها انتخاب شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه روزانه بیش از ۲.۵ میلیون نفر در مترو تردد می کنند و ما نیاز به آموزش‌های شهروندی در حوزه مترو داریم، عنوان کرد: این قرارداد برای فرهنگ‌سازی و انتقال پیام های فرهنگی با برنامه «خندوانه» مطرح شده است، اما دعوت از میهمانان و میزان برنامه به ما ربطی ندارد و بر عهده برنامه‌سازان است. اینکه چرا حضور مدیرعامل مترو طولانی‌تر از سایر میهمان ها بود، ربطی به قرارداد ما ندارد. این دیگر انتخاب برنامه‌ساز است که با یک مصاحبه‌شونده چقدر مصاحبه می‌کند و با میهمان دیگر به چه میزان، اما طبق قرارداد در ادامه برنامه افراد دیگری نیز از شهرداری به برنامه «خندوانه» خواهند آمد و امیدواریم در صورت پذیرش شهردار تهران به‌عنوان فینال، قالیباف در این برنامه حضور یابد و گزارشی در خصوص حوزه مترو به مردم ارائه کند.

سید جعفرتشکری هاشمی، معاون شهردار تهران  هم  در این رابطه  گفت: بر اساس مصوبات شورا، سه درصد بودجه سازمان‌ها و معاونت‌ها باید صرف فعالیت‌های فرهنگی شود که کمیته‌ای تخصصی در شهر این فعالیت‌های فرهنگی را بررسی می‌کند. ما نباید از یک نسخه واحد برای این فعالیت‌ها استفاده کنیم؛ یعنی تنها از طریق پوستر، بنر یا رادیو حرف‌هایمان را به مردم بزنیم، بلکه باید از تمام ظرفیت‌ها برای انتقال پیام به مخاطبان استفاده کرد. در این قرارداد نیز برای ۵۰ برنامه که پیام فرهنگی را در حوزه مترو به مردم منتقل کند، این قرارداد بسته شده که هر برنامه ۱۰ میلیون هزینه خواهد داشت و قرار است در آن مهمترین مشکلات مترو از طریق این رسانه و این برنامه پرمخاطب با مردم در میان گذاشته شود و مطمئناً تاثیرگذاری این فرهنگسازی را در حوزه مترو به زودی مشاهده خواهیم کرد.

در جلسه علنی این هفته شورای شهر تهران هم ابوالفضل قناعتی با بیان اینکه طبق روال قانونی وقتی من از پاسخ شهردار به سوالم قانع نشدم، باید با جمع‌آوری ۱۱ امضاء طرح استیضاح وی را کلید می‌زدم، اما به دلیل حمایت از هتل‌سازی و کمبود هتل در پایتخت از طرح استیضاح می گذرم.

وی با اشاره به صحبت نیم ساعته‌ای که با معاون گردشگری ریاست جمهوری داشته است، افزود: روزهای گذشته سلطانی‌فر نیم ساعت با من تلفنی صحبت کرد و در خصوص اینکه چه مشکلاتی در حوزه توریست، هتل‌سازی و... داریم، من را قانع کرد که نسبت به هتل‌سازی باید حمایت های لازم را انجام داد.

قناعتی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال‌زایی و حمایت از هتل‌سازی از طرح استیضاح خود می گذرم، عنوان کرد: اما این تخلفات و ایرادات قانونی که من مطرح کرده بودم را آقای حناچی، معاون وزیر راه نیز تایید کرده، اما اعلام کرد باید نسبت به هتل‌سازی حمایت های لازم را انجام دهیم. بنابراین به دلیل احترام به اعضای شورا و سخنان معاون رئیس جمهور طرح استیضاح را پس می گیرم.

درروزهای پایانی هفته هم  سرانجام مدیران شهری نسبت به تک نرخی شدن بنزین واکنش نشان داده و مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه تک نرخی شدن بنزین تنها بازار کرایه‌برهای شخصی را داغ می‌کند، گفت: دولت باید در حوزه سوخت از تاکسیران‌ها حمایت کند.

 میثم مظفر با بیان این که رانندگان تاکسی تنها اجازه دارند نرخ مصوب شورای شهر تهران را از مسافران دریافت کنند، گفت: دولت نیز باید برای صنف ضعیف تاکسیران‌ها یارانه ویژه ای در نظر بگیرد زیرا هزینه های آنها ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه روزانه ۴.۵ میلیون مسافر توسط ناوگان تاکسیرانی جابه‌جا می شود، افزود: این رقم نشان می دهد تاکسی ها جزء حمل و نقل عمومی محسوب می شود و حتی سهمیه سوخت آنها تنها بازار مسافربرهای شخصی را که تحت نظارت سازمانی نیستند، افزایش داده و این موضوع ایمنی خطرهای درون شهری را کاهش می دهد.

مظفر از دولت خواست فکری به حال رانندگان تاکسی کند و  راهکارهایی برای جبران هزینه های این قشر پیش‌بینی کند.

در این رابطه سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: رایزنی‌ها با دولت و شورای شهر تهران برای تنظیم نظام جبرانی افزایش هزینه‌های سوخت رانندگان تاکسی آغاز شده است.

او با بیان اینکه ما هم مثل مردم از طریق رسانه‌ها از افزایش نرخ هزینه‌های سوخت آگاه شدیم، گفت: اگر از قبل این موضوع را می‌دانستیم، جلساتی با دولت برگزار کرده تا راهکارهای ممکن برای جبران افزایش هزینه‌ها را بررسی و در این خصوص چاره‌اندیشی کنیم. اما متاسفانه ما هم همزمان با مردم آگاه شدیم و در حال حاضر رایزنی‌هایمان را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: باید نظام جبرانی برای رانندگان تاکسی پیش‌بینی شود که این نظام جبرانی ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد ولی به هر شکل رانندگان تاکسی نباید از جیبشان افزایش هزینه‌ها را بپردازند و منطقی نیست درآمد رانندگان تاکسی کم شود.

نظر شما