شناسهٔ خبر: 95315 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام پژمانفر در گفتگو با "نماینده":

اعضای حقیقی باید نسبت به عدم برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی، هزینه دولت را بالا ببرند

نصرالله پژمانفر/2 اعضای شورای عالی فضای مجازی ایستادند که کسی راهی را برایشان هموار کند و خودشان در جاده آسفالت به راحتی حرکت کنند! این رویه با جایگاه عالی این شورا سازگار نیست. اعضای شورا به خصوص اعضای حقیقی باید نسبت به عدم برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی هزینه دولت را بالا ببرند.

حجت الاسلام نصر الله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در حاشیه بازدید از سایت خبری تحلیلی نماینده، ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت شورای عالی فضای مجازی نسبت به اعضای این شورا ابراز گلایه کرد و اظهار داشت: «اعضای شورای عالی فضای مجازی ایستادند که کسی راهی را برایشان هموار کند و خودشان در جاده آسفالت به راحتی حرکت کنند! این رویه با جایگاه عالی این شورا سازگار نیست. اعضای شورا به خصوص اعضای حقیقی باید نسبت به عدم برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی هزینه دولت را بالا ببرند. اگرچه رئیس جمهور رئیس این شوراست ولی همه شورا که نیست! وزار بخشی از آن جلسه هستند. باید هزینه عدم برگزاری جلسات و تخلفاتی که در برابر موارد قانونی شورای عالی دارند را بدهند. چه کسی جز اعضا باید نسبت به تخلفات برای آنها هزینه تراشی کند؟»

نماینده مردم مشهد در ادامه از جمله تخلفات صورت گرفته را اینگونه شرح داد: «مطابق مصوبه آیین نامه داخلی شورا، کارگروه ها (مثلا کارگروه فرهنگی یا امنیتی و ...) کار می کنند و نتیجه مصوباتشان را در بازه زمانی ۷-۸ روزه برای اعضای حقیقی و حقوقی شورا میفرستند، اگر اعتراض اعضا نسبت به مصوبه به ۵ نفر برسد، مصوبه کارگروه کان لم یکن می شود و برگشت خواهد خورد. اگر ۵ نفر در مدت زمانی ۸ روزه اعلام نظر منفی نداشته باشند به منزله تایید آن مصوبه محسوب می شود. پس بنابراین تمام مصوبات کارگروه ها به دلیل عدم وجود نظر مخالف به منزله تایید و لازم الاجرا است. آقای روحانی در عملی خلاف، آیین نامه را به هم زده و گفته باید تمامی مصوبات کارگروه ها به تایید وی برسد! این خلاف قانون است».

پژمانفر همچنین توضیح داد: «برفرض اگر آیین نامه هم بخواهد تغییر کند باید با رأی گیری صورت گرفته در شورا تغییرات اتفاق بیفتد. بنابراین به دلیل عدم رأی گیری برای تغییر آیین نامه، در حال حاضر رویه خلاف دارد ادامه می یابد و آقای انتظاری هم هیچ واکنشی نسبت به این مسئله ندارد. تمامی اعضا نسبت به عدم پیگیری برگزاری جلسات شورا کوتاهی کردند».

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تأکید بر  دغدغه های موجود در خصوص شورای عالی فضای مجازی به اقدام مجلس مبنی بر انحلال شورای فناوری اطلاعات اشاره داشت و در این خصوص تصریح کرد: علی رغم وجود شورای عالی فضای مجازی مسائل در این شورای عالی بررسی نمی شد و در شورای فناوری اطلاعات می رفت. در واقع شورای فناوری اطلاعات به حیاط خلوتی برای وزارت ارتباطات تبدیل شده بود. ان شاءالله با انحلال این شورا گامی موثر برداشته خواهد شد. ولی باید اعضای حقیقی و حقوقی اراده جدی به پیگیری تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی داشته باشند. باید تشکیل جلسات شورا را از دولت مطالبه کنند.

وی ضمن تأکید بر انحلال کامل شورای فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت بودجه این شورا پس از انحلال عنوان داشت: «بودجه آنجا خیلی برای ما مهم نبود. بودجه های آنجا را از بودجه های وزارت ارتباطات می آوردند. تمامی سیاست گذاری برای ۳۰۰۰ میلیارد بودجه نیز آنجا می شد. منتهی اگر در حال حاضر بگوییم بودجه را بدهید اینگونه نیست که این بودجه در جیب شورای فناوری ارتباطات باشد. لذا ما بودجه، امکانات و نیروی این شورا را مطرح نکردیم و تنها برایمان مهم بود که این شورا منحل شود. پس به طور طبیعی بعد از انحلال این شورا، برای اینکه سیاستی نسبت به فضای مجازی اتخاذ شود باید به شورای عالی فضای مجازی برود. امیدواریم که دولت از این فرصت شورای عالی فضای مجازی استفاده کند».

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به چرایی عدم تخصیص بودجه به مرکز ملی فضای مجازی نیز تصریح کرد: «به دلیل اینکه دولت اراده ای نسبت به این موضوع ندارد، بودجه ای نیز برای این مرکز درنظر نمی گیرد. دولت این شورا را به عنوان فرصتی برای مدیریت فضای مجازی نمی بیند و حتی تهدیدی برای خواسته های خود در فضای مجازی می بیند. چون بسیاری از سیاستگذاری هایی که در شورای عالی فضای مجازی می شود مطابق با میل دولت در مدیریت فضای مجازی نیست، دولت شورای عالی فضای مجازی و مرکز آن را تهدید می بیند.»

حجت الاسلام پژمانفر همچنین ضمن اشاره به کارت زرد مجلس به وزیر ارتباطات، تصریح کرد: «بحث ما این بود که چرا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نمی شود و در نتیجه اینترنت گران به مردم عرضه می شود. امروز وزارت ارتباط ۳۰۰۰ میلیارد تومان دست در جیب مردم کرده است بدون اینکه در جایی عنوان شود!»

نماینده مردم مشهد در نهایت عنوان داشت: «قیمت اینترنت ایران و سایر کشورها را مقایسه کنید. چرا اینقدر اینترنت بی کیفیت و در عین حال گران عرضه می شود؟ راهکار رسیدن به اینترنت باکیفیت و ارزان و در عین حال امن، شبکه ملی اطلاعات است. علاوه بر آن شبکه ملی اطلاعات ۱۵۰ هزار شغل در جامعه ایجاد می کند و جلوی هدر رفت ارز را میگیرد.»

نظر شما