شناسهٔ خبر: 95246 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام علی خمینی:

راه‌حل مسائل جهانی و بحران‌های منطقه‌ای، اسلحه نیست

سید علی خمینی حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی گفت: راه‌حل بحران‌های منطقه، تنها و تنها مذاکرات برد برد منطقه‌ای است و هیچ‌گاه اسلحه نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

به گزارش نماینده به نقل ازمهر، حجت‌الاسلام سید علی خمینی فرزند یادگار حضرت امام (ره) در مراسم همایش «نفی خشونت و افراطی‌گری در دیدگاه امام خمینی (ره)» که صبح امروز در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه با حضور جمعی از میهمانان خارجی برگزار شد، گفت: اساساً نمی‌شود انقلاب مردم ایران را تحلیل کرد و از چند نکته غفلت داشت.

وی با اشاره به اینکه فضای موجود در جامعه جهانی پیش از انقلاب ملت ایران به اذعان همه تحلیل‌گران سیاسی، یک نظام دو قطبی بوده است، اظهار داشت: در آن زمان هیچ نهضتی شکل نمی‌گرفت و قدمی برداشته نمی‌شد، مگر آنگه رنگ غربی یا کمونیستی می‌گرفت؛ حتی نهضت‌هایی مثل فلسطین بیش از آنکه رنگ اسلامی داشته باشد، رنگ پان‌عربیسم داشت.

حجت‌الاسلام خمینی ادامه داد: انقلاب ایران یک خصوصیت ویژه داشت که هم در شعار و هم در عمل منادی نه شرقی و نه غربی بود. لذا در میان ایرانیان بی‌شک همه متفقند که انقلاب ایران دارای مهمترین خصوصیت نه شرقی و نه غربی است.

یادگار امام (ره) با اشاره به اینکه پس از انقلاب نهضت‌های زیادی در دنیای اسلام شکل گرفت که می‌خواست با همین حرکت تغییر ایجاد کند، اظهار داشت: دومین خصوصیت مهم و اساسی انقلاب ایران، نفی خشونت و فرصت‌طلبانه و نرم بودن آن بود که در تمام طول دوران انقلاب و پیش از انقلاب وقتی امام (ره) عَلَم مبارزه را برداشت، در شرایطی که اوج گروه‌های چریکی و کارهای مسلحانه در کشور بود و اسلحه بیشتر تولید می‌شد و در دسترس بود، اما امام (ره) حتی یک بار اجازه نداد برای انقلاب از اسلحه استفاده شود.

وی افزود: حتی نزدیک‌ترین افراد به امام و انقلاب، با گروه‌های مسلح آن زمان همکاری می‌کردند و موافق بودند که این همکاری شکل بگیرد اما وقتی با امام صحبت می‌کردند که از این افراد استفاده شود، حتی یک مورد هم یافت نمی‌کنید که امام اجازه داده باشد.

حجت‌الاسلام خمینی اظهار داشت: متاسفانه امروزه دنیای اسلام درگیر خشونت و خشونت‌طلبی است و هر روز افکار مختلفی از کشتارها و جنایت‌ها به گوش می‌رسد. جمهوری اسلامی همیشه معتقد بوده که راه‌حل بحران‌ها، اسلحه نیست و اگر جایی در فلسطین و لبنان نیز کمک کرده است، جهت دفاع در مقابل ظالمان و تجهیز آنها بوده که مقابل ظلم قرار نگیرند.

یادگار امام (ره) با بیان اینکه مقاومت پشتوانه مذاکرات بوده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کمک کرده است که مظلوم روی پای خود بایستد و مذاکره کند.

وی با اشاره به خشونت‌های روزافزون در عراق و سوریه تاکید کرد: همه اندیشمندان سیاسی و گروه‌های فعال باید تامل کنند و بدانند که راه‌حل مسائل جهانی و بحران‌های منطقه‌ای، اسلحه نیست. آنهایی که در سوریه و پیش از آن لیبی جنگ را آغاز کردند، می‌خواستند با اسلحه، حکومت‌ها را تغییر دهند؛ این بدعت را غرب در منطقه ما گذاشت و زمانی که به بهانه‌های واهی، گروه‌هایی را با اسلحه تجهیز کردند، این شرایط را ایجاد کردند. ما به هیچ وجه با دیکتاتوری لیبی موافق نبودیم اما اینکه بنیان را بر این بگذاریم که با خشونت می‌توان حکومت‌ها را تغییر داد؛ عاقبت همین است که مشاهده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام خمینی تاکید کرد: بعضی‌ها در آن زمان معتقد بودند با تجهیز گروه‌ها، بحران سوریه ۳-۲ ماهه حل می‌شود اما اگر با همین فرمان، حرکت کند، این بحران تا ۱۰ سال ادامه خواهد داشت. در عراق یک حکومت و ارتش، داعش را عقب می‌راند اما آنها در کشورهای دیگر تجهیز می‌شوند و دوباره مناطق را پس می‌گیرند.

نوه امام خمینی (ره) بیان کرد: راه‌حل بحران‌های منطقه، تنها و تنها مذاکرات برد برد منطقه‌ای است و هیچ‌گاه اسلحه نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: همه فکر می‌کنند باید تسوق نظامی در منطقه ایجاد شود تا بحران را حل کنند. ما به هیچ عنوان تسوق نظامی نخواهیم داشت و تمام کشورهای منطقه باید توجه کنند که راه‌حلی به غیر از گفتگوی همه کشورهای پرنفوذ وجود ندارد و جای این امر خالی است.

حجت‌الاسلام خمینی تصریح کرد: امروز اسرائیل و دشمنان مسلمانان خوشحال هستند.

وی درباره بحران بحرین نیز تصریح کرد: ایران پشتوانه محکم شیعیان بحرین است و به حکومت بحرین انتقاد دارد که شرایط را برای حضور آزادانه شیعیان فراهم نمی‌کند اما جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به خود اجازه نداده است که مسائل بحرین را از طریق اسلحه حل کند؛ وگرنه از نظر فنی، ارسال اسلحه به بحرین کار دشورای نیست.

یادگار امام (ره) گفت: گفتمان امام و انقلاب بر روی اندیشه‌ها است. دستور امام در تمام دوران خود بر تعامل سازنده با دنیا بود، چرا که ما خواستار تغییر نظم دنیا هستیم. البته نه با اسلحه و خشونت؛ بلکه با منطق.

حجت‌الاسلام خمینی تاکید کرد: حتی در مساله اسرائیل، سیاست جمهوری اسلامی کاملا مبتنی بر دموکراسی است؛ راه‌حلی که رهبری در زمینه اسرائیل عرضه کردند، کاملاً مطابق با معیارهای معقول عُقلای عالم است. بر این اساس که همه اهالی فلسطین از مسلمان و غیرمسلمان و زن و مرد در یک رفراندوم شرکت کنند و رای بدهند که بر این اساس اسرائیل حتما از بین خواهد رفت و ما به هدف خود می‌رسیم و جهان اسلام به آرامش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مسیر نظم جهانی، تعامل و آگاهی بخشی است، اظهار داشت: هنگامی که صدام وارد مرزهای ایران شد، ما می‌توانستیم وارد خاک عراق شویم اما امام (ره) نپذیرفتند و وقتی هم که مجبور شدند، گفتند قسمت‌هایی را که بروید که مردم حضور نداشته باشند.

نظر شما