شناسهٔ خبر: 95091 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عبادت بدون نماز مانند نامه بدون تمبر به مقصد نمی‌رسد

نماز43 رئیس ستاد اقامه نماز گفت: صحیح نیست در مسجد مشغول انجام برنامه‌های ستاد عالی کانون‌های مساجد باشیم و نماز‌‌‌مان به تأخیر افتد. اگر تمام عبادات را انجام دادیم اما در اقامه نماز کوتاهی کردیم از ما پذیرفته نیست.

به گزارش نماینده از فارس، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در گردهمایی ۴ هزار نفری جوانان فعال مسجدی با عنوان «یاوران محراب» که دیروز در مصلای تهران برگزار شد، گفت: سه نوع جوان در قرآن کریم داریم؛ جوانانی که در جامعه هضم می‌شوند یعنی شل هستند و مانند آب در هر ظرفی به شکل آن ظرف درمی‌آیند، جوانانی که خودشان را نگه می‌دارند و جوانانی که جامعه را تغییر می‌دهند.

وی به بیان مثال‌هایی برای این سه گروه از جوانان پرداخت و عنوان کرد:‌ اهل بهشت از اهل جهنم می‌پرسند چگونه شماها جهنمی شدید و آنها در پاسخ می‌گویند:  «وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ»؛ ما در جامعه هضم شدیم و از خودمان اراده‌ای نداشتیم و دسته دوم اصحاب کهف بودند که از جامعه فاسد جدا شده و به بیرون شهر رفتند و گروه سوم حضرت ابراهیم (ع) جوانمردی بود که جامعه را عوض کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز اظهار داشت: در آستانه امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها هستیم و ممکن است این شب‌ها صداوسیما فیلم‌های جذاب پخش کند اگر بخواهیم این سه گروه را بر آن مطابقت دهیم اینگونه است که جوانی جلوی تلویزیون نشسته، کمی درس می‌خواند و کمی فیلم می‌بیند که در آخر فیلم جذاب نمی‌گذارد او درسش را بخواند. جوان دیگری که می‌بیند فیلم جاذبه دارد به بیرون از اتاق می‌رود و حذف نمی‌شود یک جوان هم راهپیمایی راه می‌اندازد و جوانان و نوجوانان را جمع می‌کند و به صداوسیما اعتراض می‌کنند. بنابراین اگر جوانی صداوسیما را عوض کرد ابراهیم(ع) است.

وی در خصوص اینکه آیا می‌شود یک نوجوان امام باشد، گفت: زمانی در ستاد اقامه نماز اعلام کردیم که شیرین‌ترین نمازی که افراد خوانده‌اند را طی نامه‌ای برای‌مان بفرستند و از بعضی از افراد دعوت کردیم تا نامه‌ها را بخوانند که در میان تعداد کثیری از این نامه‌ها یک نامه متعلق به شیرین‌ترین نماز یک دختر ۱۱ ساله بود که همراه با پدرش به مسافرت رفته بود.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه می‌دهد: زمانی که این پدر و دختر در اتوبوس بودند ناگهان دختر به یاد می‌آورد که نمازش را نخوانده و هر لحظه ممکن است نمازش قضا شود. به پدرش اصرار می‌کند که به راننده بگوید اتوبوس را نگه دارد تا نمازش را بخواند اما پدرش می‌گوید راننده به خاطر تو یک نفر این کار را انجام نخواهد داد لذا در این لحظه دختر شروع می‌کند در اتوبوس وضو بگیرد و نمازش را همان جا روی صندلی بخواند. در همین حین شاگرد راننده  او را در این حالت می‌بیند و از راننده می‌خواهد که اتوبوس را متوقف کند وقتی این دختر ۱۱ ساله برای خواندن نماز از اتوبوس پیاده شد ناگهان افراد دیگری هم برای نماز خواندن پیاده شدند و حدود ۱۷ نفر از مسافران که نماز نخوانده بودند نماز خود را به جا آوردند.

حجت‌الاسلام قرائتی تصریح کرد:‌ هرکس برای نماز قیام کند خداوند مهرش را در دل‌ها می‌نشاند و این دختر ۱۱ ساله برای خدا نماز خواند. از این‌رو قرآن کریم می‌فرماید «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»؛ انسان‌های عباد الرحمان باید امام باشند.

وی با اشاره به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان گفت: از شما خواهران و برادران می‌خواهم که در ماه خدا یک مرتبه قرآن را با رادیو و تلویزیون به طور صحیح روخوانی کنید، اگر کسی از ابتدا تا انتهای قرآن را بخواند و ختم کند یک دعای مستجاب دارد. لذا من همه قرآن را می‌خوانم جز سوره «الناس» و در این هنگام شروع به دعا کردن می‌کنم سپس سوره «الناس» را می‌خوانم و می‌گویم خداوندا دعاهای مرا که در میان ختم قرآن درخواست کردم، اجابت نما.

رئیس ستاد اقامه نماز ابراز داشت: جوانان گرامی! خودتان را بهتر از دیگران ندانید چراکه امام صادق (ع) فرمود: هر کسی خود را بهتر از دیگران بداند مستکبر است. امام خمینی (ره) هیچ گاه خود را رهبر نمی‌دانست بلکه مردم ایشان را رهبر می‌دانستند و امام می‌فرمود رهبر من آن نوجوان ۱۳ ساله است.

وی افزود: نمازتان را اول وقت بخوانید و صحیح نیست در مسجد مشغول انجام برنامه‌های ستاد عالی کانون‌های مساجد باشید و نماز اول وقت‌تان به تأخیر بیفتد. هیچ عبادتی مانند نماز دارای تنوع نیست ۳۵۰ نوع نماز داریم اگر تمام عبادات را انجام دادیم اما در نمازمان کوتاهی کردیم پذیرفته نیست و این به مانند نامه بدون تمبر است که ارسال نخواهد شد.

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر حضور در نماز جماعت بیان داشت: روزی حضرت امیر(ع) به مسجد نیامد پیامبر اکرم(ص) علت را جویا شدند، حضرت زهرا فرمودند که علی(ع) شب را تا صبح عبادت کرده است و چون چشم‌هایش می‌سوخت نتوانست در نماز جماعت صبح شرکت کند. حضرت رسول(ص) فرمودند: یا فاطمه(س) به علی(ع) بگو شب تا صبح را بخوابد اما در نماز جماعت صبح شرکت کند.

وی تصریح کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: زمانی که پیامبر اکرم (ص) در آخرین لحظات عمرش، سر مبارکشان را بر دامان من نهاده بود، مدام می‌گفتند: الصلاه، الصلاه، الصلاه! همچنین اگر می‌خواهید مسجد رونق داشته باشد اذان را به صورت چرخشی و به نوبت در مسجد قرائت کنید و هر یک از نوجوانان و جوانانی که در مسجد حضور دارند اذان بگویند.  

بچه‌های حزب‌اللهی! شما اگر با سواد باشید دیگران را جذب خواهید کرد. سعی کنید به لحاظ اخلاقی از جامعه عقب نمانید؛ زیرا کسانی که با اخلاق مسلمان شده‌اند آمارشان بیش از کسانی است که با موعظه مسلمان شدند و شما باید دیگران را با محبت به مسجد جذب کنید اگر برای خدا قیام کنید عنایت خداوند حتماً شامل حال شما خواهد شد.

 

 

نظر شما