شناسهٔ خبر: 94631 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیا آرمان حضرت امام تجملگرایی بود؟!

حرم امام با چه نسبت، معیار و خط‌کشی این «کمترین هزینه‌ها» سنجیده شده است. آیا «کمترین هزینه‌ها» به نسبت زندگی اشرافی برخی آقایان است یا عرف جامعه و طبقه متوسط مردم؟!

به گزارش نماینده به نقل از جهان، «حرم امام(ره)، خانه و فرش زیر پای امام(ره) نیست، این حرم خانه مردم است مانند خانه خدا که خانه مردم است، بنابراین با چنین نگاهی این حرم را بنا کرده ایم. نمی توانیم تابلویی در این مکان نصب کنیم و بگوییم چون امام(ره) ساده زیست بوده زائران باید از امکانات تفریحی آب آشامیدنی فضای سبز و سایر امکانات بی بهره باشند.»

جملات فوق را محمد علی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) در واکنش به کسانی گفته که از تجمل و تشریفات در ساخت حرم مطهر امام خمینی انتقاد کرده اند.

وی در بخش دیگری از پاسخش به منتقدان تجملگرایی در ساخت حرم امام (ره) می گوید: «بسیاری از مردم که برای زیارت حرم مطهر به تهران سفر می کنند با این شهر آشنایی ندارند و حتی در برخی مواقع از بضاعت کافی برخوردار نیستند. این افراد خواستار امکانات بیشتر در این مکان هستند، بنابراین رفع نیازهای حرم یک ضرورت است. اگر کسی بگوید امام(ره) به دلیل ساده زیستی نباید حرمی با این ویژگی ها داشته باشد، لازم است بگویم این افراد دوست ندارند مردم در کنار امام(ره) در شب های تابستان آرامش داشته باشند.»

اما جالب جایی است که وی مدعی می شود: «برای ساخت حرم مطهر کمترین هزینه ها شده است.»

برای درک بهتر موضوع نیاز است تا نگاهی متفاوت داشته باشیم به نقد منتقدان و پاسخ‌های جناب انصاری.

منتقدان: چنین حرم مجلل و تشریفاتی در شان و شخصیت امامی که ساده زیست و به امام کوخ نشینان مشهور بودند، نیست.

محمد علی انصاری: زائران حرم امام آب آشامیدنی و فضای سبز می خواهند!

منتقدان: چنین حرمی مجلل و تشریفاتی در شان و شخصیت امامی که ساده زیست و به امام کوخ نشینان مشهور بودند، نیست.

محمد علی انصاری: زائران حرم از راه دور می آیند و به امکانات رفاهی احتیاج دارند!

منتقدان: چنین حرمی مجلل و تشریفاتی در شان و شخصیت امامی که ساده زیست و به امام کوخ نشینان مشهور بودند، نیست.

محمد علی انصاری: منتقدان دوست ندارند مردم در کنار امام‌شان آرامش داشته باشند.

منتقدان: چنین حرمی مجلل و تشریفاتی در شان و شخصیت امامی که ساده زیست و به امام کوخ نشینان مشهور بودند، نیست.

محمدعلی انصاری: این حرم خانه مردم است مانند خانه خدا که خانه مردم است، بنابراین با چنین نگاهی این حرم را بنا کرده ایم.
 

***


اینکه چرا جناب انصاری به جای پاسخ صریح و روشن به منتقدان تجمل‌گرایی در حرم حضرت امام خمینی(ره) دم از امکانات رفاهی می زنند، جای بسی تامل است.

قطعا هیچ منتقدی منکر لزوم احداث امکانات رفاهی، فضای سبز، سرویس بهداشتی، رستوران و ... در اطراف حرم امام خمینی(ره) نیست اما با عنایت به پاسخ‌های غیرمرتبط جناب انصاری دو فرضیه محتمل به نظر می رسد:

اول اینکه دبیر محترم ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) فحوای کلام منتقدان را متوجه نشده‌اند. چراکه نقادان از هزینه زیاد و تجمل‌گرایی سخن می رانند و جناب انصاری بر ضرورت امکانات رفاهی در اطراف حرم تاکید می کنند! پاسخی کاملا بی ربط به انتقاد منتقدان.

اما گزینه دوم که از مورد قبلی محتمل‌تر به نظر می رسد، این است که شاید دوستان نزدیک به تولیت آستان امام راحل آن‌چنان در زندگی شخصی درگیر اشرافی‌گری و تجملات شده اند که اصلا رقم‌های هزینه شده طی سال‌های اخیر را مصداق تشریفات نمی دانند. قوت این نظریه زمانی بیشتر جلوه می کند که جناب انصاری تاکید می کنند «برای ساخت حرم مطهر کمترین هزینه ها شده است.»

اما ای کاش ایشان مشخص می‌فرمودند که با چه نسبت، معیار و خط‌کشی این «کمترین هزینه‌ها» سنجیده شده است. آیا «کمترین هزینه‌ها» به نسبت زندگی اشرافی برخی آقایان است یا عرف جامعه و طبقه متوسط مردم!؟

از سوی دیگر با وجود تمام انتقاداتی که به شیوه ساخت و هزینه‌کرد در توسه حرم مطهر امام راحل صورت گرفته، ایشان مدعی می شوند که «تا رسیدن به حرم نهایی فاصله زیادی داریم»؛ دوستانی که ۲۶ سال سرگرم ساخت و ساز حرم هستند، همچنان تا حرم نهایی فاصله زیادی دارند! و این همان دغدغه منتقدان را بارور می کند که قرار است بر سر مزار امام کوخ نشینان، کاخی برافراشته شود!

در پایان انتظار می رود جناب انصاری تنها به یک سوال پاسخ دهند که «آیا براستی نمی شود حرمی ساخته شود با تمامی امکانات رفاهی اما بدون تجمل!؟ آیا امکانات و تجملات الزاما باید در کنار هم قرار گیرند!؟ به عبارت دیگر طبقه متوسط جامعه که از زندگی مجلل و اشرافی بدور هستند و فقط افراد بالاشهرنشین از این نعمات بهره‌مندند!؟»

نظر شما