شناسهٔ خبر: 94466 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در حاشیه مصاحبه تلویزیونی عراقچی ؛

در حاشیه مصاحبه تلویزیونی عراقچی/خطوط قرمزی که مدام تغییر می کند و دشمنی که هر روز جلو می آید !

ظریف و عراقچی+مطالعه431 بیانات رهبر معظم انقلاب به عیان خطوط قرمزی که دولت محترم آن ها را متغیر می نامد و می داند را جزو منافع ملی دسته اول جمهوری اسلامی می شمارد که قابل مذاکره نبوده و با موجودیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است .

نماینده -  آقای عراقچی در مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر دسترسی [مدیریت شده ] از مراکز نظامی می گوید : بنا به شرایط ممکن است خطوط قرمز جابجا شوند !

این که خطوط قرمز بنا به شرایط تغییر می کند جمله خطرناکی است که نیاز به تحلیل دقیق دارد .

تعریف خطوط قرمز چیست ؟ آیا خطوط قرمز قابل تغییر هستند ؟!

برای فهم دقیق معنای خطوط قرمز می توان به مفهوم منافع ملی نگاهی دوباره انداخت ؛

در تعریف منافع ملی آمده است : منافع ملی به اهدافی که یک دولت در سطح بین‌المللی برای حفظ آن‌ها تلاش می‌کند اطلاق می‌شود. منافع ملی از لحاظ درجه اهمیت به سه دسته تقسیم می‌شوند :

  • منافع حیاتی : منافعی که با موجودیت یک دولت در ارتباط است و قابل مذاکره نیستند.
  • منافع مهم : منافعی که دولت‌ها برای حفظ آن‌ها در مذاکرات تلاش می‌کنند
  • منافع حاشیه‌ای : منافعی که تنها برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی یک دولت در مذاکرات ایجاد شده و قابل چشم پوشی اند .  

بر اساس آن چه گفته شد می توان از آقای عراقچی پرسید « خطوط قرمز مشخص شده از سوی رهبر معظم انقلاب جزو کدام دسته از منافع پیش گفته هستند ؟»

آیا نظارت بر مراکز نظامی کشور و البته به گفته شما مدیریت شده و نیز مصاحبه با دانشمندان ایرانی و در واقع بازجویی از آنان در قلمرو منافع حاشیه ای هستند که بود و نبود آن ها  قابل اهمیت نیست ؟

نگاهی دگر باره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که مواردی که آقای عراقچی از آنان به عنوان خطوط قرمز قابل تغییر یاد می کنند جزو منافع ملی دسته اول بوده و قابل مذاکره نیستند .

توجه کنید ؛

« گفتیم که اجازه نمیدهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی‌ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد. می گویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمیدهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای ما و دانشمندان در هر رشته‌ی حسّاس و مهمّی، اندک‌اهانتی بشود. من اجازه نمیدهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملّت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند، بخواهند بنشینند حرف بزنند. در دنیا هیچ عاقلی اجازه نمیدهد، هیچ دولتی اجازه نمیدهد؛ دانشمندانشان را مخفی میکنند، نمیگذارند اسمهایشان را هم کسی بفهمد.»

اگر به بیانات رهبر عزیز انقلاب نگاهی از سر دقت بیندازیم خواهیم دید که ایشان هر نوع بازرسی [فارغ از این که مدیریت شده باشد یا غیر مدیریت شده ] را ممنوع اعلام کرده و می فرمایند چنین اجازه ای را نخواهند داد و از سوی دیگر تاکید می کنند که هیچ دولت عاقلی اجازه نمی دهد بیگانگان از دانشمندان برجسته ملت بازجویی کنند » این دو فراز بیانات رهبر معظم انقلاب به عیان خطوط قرمزی که دولت محترم آن ها را متغیر می نامد و می داند را جزو منافع ملی دسته اول جمهوری اسلامی می شمارد که قابل مذاکره نبوده و با موجودیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است .

حال به فراز دیگری از سخنان آقای عراقچی در مصاحبه تلویزیونی نگاه می اندازیم آن جا که او می گوید تیم مذاکره کننده اختیاری از خود ندارد و تابع دستور العمل های صادر شده از مرکز است .

وی می گوید « دیپلمات‌ها در کلیت خودشان و مذاکره کنندگان در هر حوزه‌ای، این‌ها کسانی هستند که دقیقاً مطابق دستورالعمل‌های خودشان رفتار می‌کنند، یعنی در هر مذاکره و در هر گفت‌وگوی دیپلماتیکی هر فرستاده و سفیری که می‌رود، مأمور است که یک سری دستورالعمل‌های مشخصی را اجرا کند و از خود اختیار خاصی ندارد مگر این که یک قدرت مانوری در برخی جزئیات، محدوده و نوع بیان مطالب داشته باشد، ولی دستورالعمل‌ها، خطوط قرمز و چارچوب‌ها دقیقاً برای دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان تعریف و مشخص می‌شود.»

عراقچی در ادامه می گوید « در موضوع هسته‌ای که بسیار حساس و مرتبط با امنیت و منافع ملی و آینده کشور است ، چارچوب‌ها ، اصول و خطوط قرمزی هستند که بسیار مهم می‌باشند. مقام معظم رهبری در سخنرانی عمومی اشاره کردند که این چارچوب‌ها و خطوط قرمز تحت نظر ایشان تدوین و طراحی می‌شود و بعد در جزییات به کسانی که در صحنه هستند واگذار می‌شود.»

با توجه به این بخش از اظهارات آقای عراقچی می توان پرسید تیم محترم مذاکره کننده هسته ای چگونه از بیانات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت هرگونه بازرسی از مراکز نظامی بازرسی مدیریت شده را استنباط و آن را پیگیری کرده اند ؟!

اگر خطوط قرمز از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده و می شود این خطوط ثابت و لا یتغیر بوده و بیانات اخیر معظم له نیز نشان از آن دارد که ایشان اجازه چنین کاری را نمی دهند.

آن چه از خطوط قرمز متغیر آقای عراقچی می توان استنباط کرد آن است که خطوط قرمز مقرر شده از سوی رهبر معظم انقلاب چنان از سوی دولت محترم نادیده گرفته شده است که طرف غربی و به ویژه آمریکایی هر روز این خطوط را رد کرده و تیم مذاکره کننده بنا به شرایط روز خطوط دیگری را برای خود ترسیم کرده است که طبیعتا و بنا به ذات استکباری آمریکا این خطوط نیز ارزش و اعتباری نداشته و ۱+۵ از آن نیز عبور خواهند کرد تا در نهایت نه از انرژی هسته ای نشانی خواهد ماند و نه از خطوط قرمز متغیر آقای عراقچی !

نظر شما