شناسهٔ خبر: 94281 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

وزارت صنعت، معدن باید جایگزین وزارت نفت شود

يك فعال بخش تولید و صنعت گفت: باید با برنامه ریزی دقیق و هماهنگ وزارت صنایع و معادن را جایگزین وزارت نفت کنیم تا بتوانیم از وابستگی کامل به نفت نجات پیدا کنیم.

به گزارش نماینده از(شمانیوز)   برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" با موضوع راه های تحقق اقتصاد مقاومتی با حضور رضا واعظی عضو کارگروه علمی اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی و مهندس احمد لطفی کارشناس ارشد حوزه صنعت و معدن و فعال بخش تولید و صنعت به روی آنتن رفت.
رضا واعظی با اشاره به اقتصاد سیاسی آن را تلفیقی از رفتارهای سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: در دهه های اخیر اهرم های اقتصادی همواره به کمک اهرم های سیاسی آمده است. آنقدر موضع گیری هایی اقتصادی علیه ما صورت گرفته که موضوع گیری های سیاسی انجام نشده، بنابراین می بینیم حجم عظیمی از اهرم ها در حوزه اقتصاد متمرکز است.

وی اقتصاد سیاسی را یک علم معرفی کرد و اظهار داشت: به دلیل اینکه کارکرد اقتصاد در سیاست بیشتر از کارکرد سیاست در اقتصاد است، اقتصاد سیاسی تبدیل به علم شده است. در واقع اقتصاد سیاسی یک علم است تا شما بتوانید داشته های سیاسی را با داشته های اقتصادی هماهنگ کنید. ظرفیت های اقتصادی به نفع ظرفیت های سیاسی استفاده شود و ظرفیت های سیاسی به نفع ظرفیت های اقتصادی استفاده شود.  

مهندس احمد لطفی با اشاره به وابستگی بودجه کشور به نفت، افزود: همیشه با توجه به تغییر قیمت ها در جهان، بودجه ما به مشکل خورده است. باید با برنامه ریزی دقیق، هماهنگ وزارت صنایع و معادن را جایگزین وزارت نفت کنیم. تا بتوانیم از این وابستگی کامل نجات پیدا کنیم.

واعظی اقتصادی مقاومتی را عاملی برای پیشبرد کشور در حوزه های دیگر برشمرد و گفت:اقتصادی مقاومتی هرچقدر بتواند بازدارندگی در اقتصاد ایجاد کند، کشور در حوزه های دیگر هم می تواند جلو برود.

وی در مورد وابسته بودن بودجه به نفت یادآور شد: یکی از چالش های اساسی جمهوری اسلامی ایران وابسته به درآمدی است که ممکن است قابل پیش بینی نباشد، اگر دولتمردان و مسئولین ما به این باور برسند که باید در مواجهه با تهدیدات اقتصادی و غیره اقدام بکنند اولین کاری که باید بکنند این است که شیر فلکه نفت را بر روی بودجه عمومی ببندند.

عضو کارگروه علمی اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ادامه داد: اما متاسفانه چون قدرت ریسک ندارند و جسارت لازم را به خرج نمی دهند می بینیم که هر دولتی که بر سر کار می آید این کار را انجام نمی دهد این چالش و مشکل اقتصادی هنوز در کشور ما وجود دارد.

لطفی اظهار داشت: هیچ تضمینی برای دریافت درآمدهای پیش بینی شده حاصل از فروش نفت نداریم و خیلی از مواقع با کمبود بودجه در پایان سال مواجه می شویم و جبران آن را از نفت جایگزین می کنیم.  

وی با اشاره به اینکه اصل ۴۴ قاونو اساسی به درستی اجرا نشده است، متذکر شد: در اصل ۴۴ معمولا بیش از ۲۰درصد عین قانون را اجرا نکردیم و به بخش خصوصی واگذار نکردیم و همه واگذاری ها به بخش شبه دولتی است. باید عین قانون را انجام دهیم. باید کارشناسان و مسئولینی در این جایگاه قرار بگیرند که این اصل را قبول داشته باشند.

واعظی با ابراز تاسف از کم بودن واگذاری ها به بخش خصوصی، عنوان کرد: هنوز در بین مسئولین ما این باور شکل نگرفته که اقتصاد خصوصی و شبه خصوصی راحت تر می تواند هدایت کند. شاید مسائل سیاسی پشت این قضیه است و نمی خواهند همه چیز را از دستت خود خارج کنند.

مهندس لطفی جو روانی جامعه را بر ضد سرمایه دار خواند و گفت: جو روانی که در جامعه موجود است، پذیرای سرمایه دار و سرمایه گذار خصوصی نیست و این مشکل اساسی جامعه ما است تا نتوانیم جامعه را راضی کنیم، بپذیرد سرمایه گذار فرد متخلفی نیست و دارد سرمایه گذاری می کند، اشتغال ایجاد می کند و تولید می کند و با یک فردی که کار خلافی کرده فرق دارد.  

وی با ذکر اینکه قوانین به اندازه کافی برای حمایت از تولید و سرمایه داخلی داریم، تاکید کرد: متاسفانه مجری نداریم و در اجرا مشکلات عدیده ای برای ما درست می شود و با توجه به دید و سلیقه افرادی که در آن جایگاه مدیریتی می نشینند و بدون توجه به قانون وضعیت خاص گروه خودشان را القا و اجرا می کنند.

این فعال بخش تولید و صنعت با ارائه ۱۲ گام برای برون رفت از مشکلات اقتصادی موجود، عنوان کرد: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، توانمند سازی سازمان بورس و اوراق بهادار و شفاف سازی آن، تاسیس مانیتورینگ وزارت معدن، صنعت و تجارت، تاسیس انیستیتو تحقیقاتی و دانشگاهی در وزارت صنعت و معدن و تجارت و دانشگاه های جامع کشور، هدفمند سازی سازمان توسعه و تجارت و ایجاد کارخانجات و سازمان های مادر تخصصی در کشور، توانمندسازی خودروسازی های کشور با انتقال تکنولوژی و فنآوری جدید که قابل رقابت با نمونه های خرجی باشد، استفاده صحیح از منابع بانک صنعت و معدن در مجموعه تولید ی و صنعتی، ایجاد شبکه تخصصی سیمای صنعت و معدن با شرکت بخش خصوصی و ایجاد نمایشگاه بین المللی در داخل و خارج از کشور توسط بخش خصوصی، احیای صادرات و تجارت بین المللی، ایجاد رونق اقتصادی با محوریت صادرات غیر نفتی، بررسی و رفع عوامل زمینگیر شدن صنعت، معدن و تجارت در داخل کشور. راهکارهایی برای تحقق سیاست های درست اقتصادی است.

وی افزود: اگر می خواهیم تغییراتی را انجام دهیم باید همه مشکلات را به جان بخریم و بپذیریم که با اجرای همه این تغییرات منافع عده ای به خطر می افتد و شروع به مغلطه و مبارزه می کنند و با توجه به ارتباطاتی که دارند نمی گذارند کار پیش رود اما چون این کار درست است باید پیگیری کنیم.

واعظی  به صنعت خودروسازی اشاره کرد و به بیان مهمترین چالش صنعت پرداخت و گفت: مدیر صنعتی ما هیچ احساس نیازی نمی کند که خودروی با کیفیت تری را تولید کند چون قبل از تولید خودرو پول در یافت کرده و رقیب ندارد و می تواند جلو تعرفه ها را بگیرد.

وی بیماری موجود در حوزه صنعت را نام برد و اظهار داشت: در حوزه صنعت و معدن، معمولا وقتی یک طرح نوشته می شود باید توجیح اقتصادی داشته باشد و کارشناسان را توجیه کنند. چون برای من سرمایه گذار جا افتاده که همواره باید من صد بگیرم تا به هفتاد برسم، اولا سعی می کند پروژه اش را طوری ارائه دهم که ۱۰۰ دیده شود و سپس متاسفانه ریشه های فساد به وجود می آید به طوریکه مجبور می شود کارشناسان را به نوعی راضی کند تا موافقت آنها را بگیرد.

عضو کارگروه علمی اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی راهکار مواجهه با این مسئله را داشتن ساختارهای شفاف بیان کرد.

وی در خاتمه گفت: باید باور تبدیل اقتصادی مقاومتی به یک ضرورت را در مردم نهادینه و یا حداقل به مطالبه عمومی در مردم ایجاد کنیم.

 

نظر شما