شناسهٔ خبر: 94105 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

قالیباف برای پاسخگویی به شورا می رود/ تخلفات اسپیناس دامن شهرداری را خواهد گرفت؟

قالیباف/2

نماینده/ «هتل اسپیناس» هتلی که به سوال کشاندن شهردار تهران، نامش را این روزها بر سر زبان رسانه ها انداخته است و حالا باید قالیباف در صحن شورا حاضر شود و به سوال ابوالفضل قناعتی درباره تخلفات سازه این هتل جنجالی پاسخ دهد.

ماجرا از اسفند ماه و تذکر قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، شروع شد و در نیمه اردیبهشت بود که پای پروزه هتل اسپیناس به شورا و این بار نیز در تذکر میان دستور قناعتی باز شد. قناعتی در تذکرش اظهار داشت که شهردار منطقه با حضور در دفتر وی عنوان داشته که احساس می‌کنم که هتل اسپیناس ۳۰۰ تخلف داشته است و ادامه داد: «جای سوال است که شهردار منطقه ۲ با وجود مشاهده و قبول تخلف صورت گرفته برای مدیریت یک منطقه حساس دیگر انتخاب شده است و دست شهردار تهران به دلیل توجه به توصیه‌های شورا درد نکند!»

همین لزوم تشکر و دست مریزاد گفتن به قالیباف برای توجه به توصیه های شورا کافی بود تا جملات بعدی قناعتی قابل پیش بینی باشد آنجا که تصریح کرد: «سرعت پاسخگویی شهردار به ما نمی‌رسد و من منتظر پاسخ شهردار در مورد اسپیناس هستم تا موارد دیگر مطرح شود، در غیراین صورت درخصوص این مساله طرح سوال از شهردار را مطرح می‌کنم».

در همین راستا چند روز بیشتر نگذشته بود که قناعتی از نامه مکتوب به ریاست شورا مبنی بر طرح سوال از شهردار تهران خبر داد. آتش قناعتی تا آنجا تند بود که به عناوین مختلف تصریح کرد در صورت قانع نشدن از پاسخ های قالیباف بحث استیضاح را پیگیر می‌کنم.

هتل جنجالی بر سر زبان ها افتاد تا آنجا که قالیباف در بیست و یکمین روز از ماه بهشتی بهار، در حاشیه افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه درباره وضعیت هتل اسپیناس گفت: «بررسی‌های لازم انجام شده است و مشخص شده در هتل اسپیناس تخلفی صورت نگرفته است» .

پافشاری شهرداری بر این موضوع که هیچ تخلفی رخ نداده است عزم قناعتی را برای پاسخگویی جزم کرد و در نشست خبری که در سالن شورا برگزار کرده بود در واکنش به اظهارات قالیباف تصریح کرد: «بهتر است شهردار تحقیق شده صحبت کند چرا که افکار عمومی پیگیر موضوع هستند ... با طرح این مسئله نمی‌خواهم بازی سیاسی راه بی‌اندازم، چرا که مستندات را ارائه کردم تا کارشناسان و افکار عمومی قضاوت کنند و تخلف را صراحتا اعلام کنند و نیاز به همکاری شخصی نیز ندارم و تا پایان این مسئله را پیگیری می‌کنم.» و بار دیگر تأکید کرد که اگر از پاسخ شهردار قانع نشود، استیضاح او را مطرح می‌کند.

اعضای شورا در گفتگو با نماینده از دستور کار قرار گرفتن طرح سوال از قالیباف در جلسه روز یکشنبه خبر دادند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که در این خصوص تأکید کرده است: «بحثی در مورد استیضاح شهردار تهران در شورای شهر مطرح نشده و نباید سئوال و جواب و برخی پاسخ دادن شهردار را به اعضای شورا استیضاح تلقی کنیم» در گفتگو با نماینده تصریح کرد: «سوال از شهردار، امری عادی است. بهرحال یکی سوال می کند و یکی تذکر می دهد این طبیعی است و امر مهمی نیست. آقای قناعتی و همچنین قالیباف از دوستان خودمان هستند ولی به هر حال به دلیل روشن شدن یکسری از مسائل طرح سوال صورت می گیرد»

چمران در خصوص پایان مهلت ده روزه شهردار برای ارائه پاسخ در روز پنجشنبه نیز اشاره داشت: «بحثی نیست که نیاز به مهلت داشته باشد و آقای قالیباف هر یکشنبه به شورا می آیند. روز پنجشنبه که جلسه نبوده است. ما باید شهردار را به جلسه دعوت می کردیم. فردا اگر فرصت شود بحث هتل اسپیناس مطرح می شود»

مجتبی شاکری، عضو شورا نیز در گفتگو با نماینده روال طرح سوال در شورا و تفاوت آن با سوال در مجلس را اینگونه شرح داد: «تفاوتی بین شورا و مجلس هست. در مجلس شورای اسلامی اینگونه است که از نمایندگان پرسیده می شود که قانع شدند یا نه ولی در شورای شهر فقط از سوال کننده پرسیده می شود که قانع شده یا خیر. این مسئله یک تزلزلی است که در آیین نامه شورای شهر وجود دارد. حتی در مورد تذکر، سوال و استیضاح در مجلس به یکباره سراغ رئیس جمهور نمی روند ابتدا به وزرا تذکر داده می شود و از آنها سوال پرسیده می شود و حتی مورد استیضاح قرار می گیرند ولی در مورد شورای شهر اینگونه نیست و شهرداران مناطق مختلف مورد سوال و استیضاح قرار نمی گیرند و تمام تذکرات و سوالات از کانال شهردار به شهرداران مناطق داده می شود» .

شاکری با اشاره به تذکراتش در چندین جلسه شورا مبنی بر سستی آیین نامه در این زمینه، عنوان داشت: «الگوی مجلس شورای اسلامی الگویی کامل و مطمئن تری برای مدیریت شهری و سایر دستگاه های اجرایی است.  این نقص آیین نامه باید در مجلس و با کمک دولت برطرف شود و شورای شهر به صورت مستقل نمی تواند آیین نامه را اصلاح کند.»

عضو شورای شهر تهران در خصوص نحوه تبدیل شدن سوال به استیضاح نیز گفت: «برای اینکه قانع نشدن از سوال تبدیل به استیضاح شود باید برای درخواست استیضاح نظر اعضا را جلب و در این خصوص امضا جمع شود. بنابراین عضو سوال کننده به تنهایی قادر به استیضاح نخواهد بود. تذکر و سوال یک نفره انجام می شود ولی در مورد استیضاح اینگونه نیست» .

شاکری در ادامه به دلیل نیاز به قانع شدن عضو طراح سوال، احتمال قانع نشدن یک نفر را زیاد دانست ولی احتمال کشیده شدن بحث به استیضاح را اندک و احتمال عدم رأی نیاوردن شهردار در استیضاح را بسیار نادر خواند.

مجتبی شاکری در نهایت تأکید کرد: «سوال از شهردار رویه ای جاریست که شاید مجلس شورای اسلامی هم هر هفته این رویه را دارد. سوال آقای قناعتی، سوالی قانونی است. نماینده شورا حتما باید این دقت را در شهر داشته باشد و نسبت به گزارش هایی که از مردم دریافت می کند حساس باشد. همانطور که قبلا هم این رویه بوده است شهردار نیز با اطلاعاتی که دارد سوالات را پاسخ می دهد.»

پیش از این رضا تقی پور، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در گفتگو با نماینده در خصوص سوال از شهردار و تأکید قناعتی مبنی بر استیضاح، تصریح کرد: «به هرحال پیگیری این مسأله روالی دارد. تخلفات باید مکتوب شود. به دوستان هم تذکر دادیم که قبل از رسانه ای کردن مسائل و درگیر کردن اذهان مردم، اقدام قانونی را انجام دهند. بدین ترتیب که پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ برود و حکم این کمیسیون برای همه لازم الاجراست. به نظرم قبل از حکم کمیسیون ماده ۱۰۰، اظهار نظرها شاید خیلی کارشناسی نباشد. چرا که علی القاعده ما به همه اطلاعات و اسناد و مدارک در رابطه با موضوع است، اشراف نداریم ولی این کمیسیون تمامی اسناد و مدارک را در اختیار دارد، بنابراین می تواند قضاوت کند»

حال تنها به فاصله یک روز مانده تا حضور شهردار در شورا برای پاسخگویی به سوال مطرح شده نیز، بار دیگر قناعتی از پیگیری مصرانه اش خبر داد و تصریح کرد: «من به عنوان نماینده مردم از حق شهروندان دفاع خواهم کرد و از حق کوتاه نمی آیم. همه اعضا نیز در این رابطه سوگند خورده اند و در برابر مردم مسئولند» . عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، در پاسخ به این پرسش که اگر شهردار تخلف در این پروژه را بپذیرد، از ادامه سئوال صرف نظر خواهد کرد، نیز گفته است: «شهردار باید در گام نخست تخلف انجام شده را بپذیرد تا افکار عمومی در این رابطه قانع شوند و دوم مقصر شناسایی و با متخلف برخورد شود اینکه شهردار بپذیرد که تخلف شده به چه درد ما می خورد، باید در این زمینه برخورد جدی شود تا دیگر چنین تخلفاتی در سطح شهر به راحتی رخ ندهد» .

زمان برای پاسخگویی به ابهامات و تخلفات هتلِ جنجالی به شمارش معکوس افتاده باید منتظر ماند و دید شهردار تهران برای پاسخ به این سوال در صحن شورا پاسخی درخور در چنته دارد و یا اینکه جنجال تخلفات اسپیناس دامن شهرداری را خواهد گرفت...

نظر شما