شناسهٔ خبر: 93933 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بروجردی: به‌هیچ‌‌وجه اجازه بازدید از مراکز نظامی را نمی‌دهیم

بروجردی43 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به‌هیچ‌وجه اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را نخواهیم داد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، نقش مجلس در مذاکرات هسته ای امشب ۳۱ اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه نقش مجلس در روند مذاکرات چگونه است گفت: مجلس نقش کاری خود را ایفا کرده است یعنی دولت را مکلف کرده که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

بروجردی با اشاره به ظرفیت مهم مجلس در این راستا ادامه داد: مجلس تحولات را رصد می کند.

** جمهوری اسلامی ایران امروز در موضوع پرونده هسته‌ای در موضع ضعف نیست 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که تاکنون ۴ طرح را مطرح کرده ایم گفت: یک طرح در اسفند ماه گذشته فوریتش به تصویب رسید.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان این که در آخرین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۴ طرح را بررسی کرده ایم و در رابطه با یک طرح به جمع بندی رسیده ایم اظهار داشت: روز یکشنبه این طرح در صحن ارائه خواهد شد.

**در چارچوب نظام حرکت می‌کنیم

وی با اشاره به این که قبل از تحرک کنگره آمریکا فوریت طرحی را مورد پیش بینی قرار داده بودیم اظهار داشت: ما در چارچوب نظام حرکت می کنیم زیرا نظام ما منسجم است و آشفته بازی را که در آمریکا حاکم است را نداریم.  

** نقش مجلس انفعالی نیست بلکه هوشمندانه است

بروجردی با تاکید براینکه نقش مجلس انفعالی نیست بلکه هوشمندانه است ادامه داد: ما نمی‌خواهیم طرف مقابل هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این که انتقاد در فضای جمهوری اسلامی ایران حق همه است گفت: در همه ادوار گذشته این دیدگاه بر شورای عالی امنیت ملی حاکم بوده که مذاکرات در فضای بسته صورت گیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به این که ما در شرایطی قرار داریم که حتما آحاد ملت باید در جریان سیر تحولات قرار بگیرند گفت: رئیس مجلس در شورای عالی امنیت ملی از اوضاع مذاکرات هسته ای کاملا مطلع است.

کارخانه‌ای: از تیم مذاکره کننده هسته‌ای گله مندیم

ابراهیم کارخانه رئیس کمیته هسته ای مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که از سال ۸۲ تاکنون مجلس ۴، ۵ مصوبه داشته است گفت: ما از تیم مذاکره کننده هسته ای گله مندیم.  

وی با اشاره به این که تیم مذاکره کننده هسته ای مجلس شورای اسلامی را جز موارد کلی آن گونه که باید در جریان اوضاع بگذارند قرار نمی دهند افزود: نمایندگان ملت باید در جریان مباحث قرار بگیرند بنابراین از تیم مذاکره کننده هسته ای گله مندیم.

منصوری آرانی:  تیم مذاکره کننده هسته ای به خوبی به جلو حرکت کرده است

عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی پیرامون عملکرد مجلس در حوزه مذاکرات هسته ای گفت: عملکرد مجلس در این زمینه خوب بوده است به طوری که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مباحث را رصد می کند.

وی با اشاره به این که تیم مذاکره کننده هسته ای به خوبی به جلو حرکت کرده است ادامه داد: تیم مذاکره کننده هسته ای از انسجام و اقتدار لازم برخوردار هستند.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری که هم اکنون از شبکه دو سیما در حال پخش است به بررسی نقش مجلس در مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد.

در ادامه بروجردی با بیان این که ما هم اکنون در موضع ضعف قرار نداریم گفت: ۱۰ سال پیش در موضع ضعف بودیم و آن زمان در مذاکرات رسمی طرف ایرانی از سه وزیر خارجه کشور اروپایی درخواست ۲۰ دستگاه سانتریفیوژ کرد که جک استراو وزیر خارجه انگلیس گفت ما به شما اجازه دو دستگاه را هم نخواهیم داد لذا امروز وضع تغییر کرده است.  

در ادامه گفتگوی امشب منصوری آرانی در پاسخ به این سوال که چه قدر نیاز است که اطلاعات مذاکرات در اختیار نمایندگان قرار گیرد نیز اظهار داشت: ما شاخصه هایی داریم که می توانیم از این شاخصه ها به عنوان استراتژی، راهبرد یا خطوط قرمز یاد کنیم یعنی اگر بخواهیم بدانیم مجلس یا کمیسیون امنیت در موضع انفعال است یا نه باید ببینیم این شاخصه ها بر سر جای خود قرار دارد یا نه.

وی یادآور شد: استراتژی طرف مقابل ما این بود که ما غنی سازی، تحقیق و توسعه  و آب سنگین اراک را نداشته باشیم اما می بینیم که این سه مورد برقرار است لذا از خطوط قرمز ما عبور نشده است.

کارخانه نیز در پاسخ به این سوال که دلایل شما برای این که اطلاعات در اختیار نمایندگان قرار گیرد چیست گفت: زمانی مذاکره بین دو طرفی است که با هم دشمن نیستند اما وقتی ما با کسانی در حال مذاکره هستیم که در طول ۳۶ سال گذشته توطئه ها را علیه کشور ما اعمال کردند این سوال پیش می آید که چرا دشمن شماره یک ملت ما در جریان کامل مطالب باشند ولی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان مباحث قرار نگیرند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در رابطه با مسئله فکت شیت است که علی رغم این که فضای عمومی جامعه ایجاب می کند فکت شیت منتشر شود فکت شیت منتشر نشد و از این بابت ما نیز گله مند هستیم.

در ادامه این گفتگو بروجردی در پاسخ به این سوال که لغو تحریم ها چگونه خواهد بود گفت: آنچه که تیم توافق کرده این است که همزمان اعلام شود البته به نظر من شاید بگوییم این در صحنه عمل فاقد ارزش است ولی خیلی خوب است که بشود چنین توافق اعلام شده ای را شورای امنیت هم تایید کند منتهی اجرای آن طبیعتا زمان گیر است.

بروجردی یادآور شد: بنده از تیم مذاکره کننده این سوال پرسیدم که این موضوع چه قدر زمان می گیرد آن ها عنوان کردند که حداقل این موضوع سه تا چهار ماه زمان بر است یعنی ما که تا ۴ ماه به تعهدات مقدماتی خود عمل خواهیم کرد و پس از آن که آژانس مهر تایید بر اجرای تعهدات ما زد آن ها به تعهدات خود عمل می کنند.   

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که از آنجا که ما به طرف مقابل بی اعتماد هستیم گفت: براین اساس بنده پیشنهادی را مطرح کردم که براساس جدولی که تهیه خواهد شد به صورت گام به گام ما تعهداتی را عمل کنیم و آن ها نیز براساس تعهدات عمل شده ما تحریم ها را حذف کنند اما پیشنهاد ما تاکنون به جایی نرسیده و آقای ظریف عنوان کردند که این پیشنهاد عملا مشکلاتی را دارد. لذا تاکید ما نیز بر اجرای همزمان توافق و لغو تحریم هاست.

در ادامه این گفت‌وگو، منصوری آرانی نیز در این رابطه گفت: با توجه به این که فرمایشات رهبری به عنوان خطوط قرمز محسوب می شود و با توجه به این که ایشان می فرماید اتفاق باید همزمان رخ دهد لذا ما باید مکانیزمی را به کار ببریم که در زمان اجرایی شدن توافق نامه هر دو طرف به تعهدات خود عمل کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارخانه ای نیز در این راستا اظهار داشت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و اظهارات رئیس جمهور و ظریف تحریم ها باید به صورت یکجا و در روز توافق برداشته شود ضمن این که ما در توافق نامه ژنو حسن نظر و عمل خود را نشان دادیم و تمامی تعهدات خود را اجرا کردیم ولی آمریکایی ها آن مقدار تعهداتی را که داشتند انجام ندادند و در ۵ مورد کلی حدود یکصد تحریم را علیه کشور ما اعمال کردند لذا ما به آمریکایی ها هیچ اعتمادی نداریم.  

** جنس تحریم ها با جنس تعهدات ایران متفاوت است

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جنس تحریم ها با جنس تعهدات ایران متفاوت است، تعهدات ما تخصصی، فنی و زمان بر است اما آن ها می توانند با یک تصمیم ظرف یک ساعت همه چیز را به حالت قبل برگردانند لذا الان نوبت آمریکا و ۱+۵ است که حسن نیت خود را نشان دهند.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب بروجردی در خصوص مطالبه بازرسی ها و دسترسی های خارج از عرف از افراد، اماکن حساس ما گفت: این موضوع بسیار مهم و جدی است، ما در دوره ای که داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کردیم آن ها از برخی از مناطق نظامی ما بازدید کردند اما علی رغم این که براساس مقررات آژانس گزارش تنها می بایست به دست مدیر کل آژانس می رسید سر از نشریات غربی درآورد و آن ها اطلاعات را پخش عام کردند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: همین که ما عضو npt هستیم یعنی محدودیت ها را قبول کرده ایم علی رغم این که کشورهای دیگری نیز عضو npt و بمب ساز هستند ولی تعهدات خود را عمل نمی کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: موضع صریح مقام معظم رهبری در این خصوص روز گذشته اتفاق افتاد و با توجه به این که تیم مذاکره کننده ما در حال مذاکره هستند مکلفند به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنند چرا که فرمایشات ایشان فصل الخطاب است.

**به هیچ وجه اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را نخواهیم داد

بروجردی تصریح کرد: علاوه بر این موضوع پروتکل الحاقی باید در مجلس بررسی و تصویب شود و اگر هم روزی شرایط ایجاد شد که پروتکل در مجلس بررسی شود باید استثنایی بر این قاعده بگذاریم.

در ادامه این گفتگو منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: به هیچ وجه نباید اجازه بازدید از مراکز حساس خود را دهیم چرا که آن ها بیشتر به دنبال ایجاد جنگ روانی هستند.  

وی ادامه داد: مراکز نظامی مجموعه ای است که امنیت نظام را تامین می کند و نباید به محل های نظامی و حاکمیتی ما خدشه ای وارد شود.

**به هیچ عنوان زیر بار بازرسی هایی که حریم امنیتی و دفاعی ما را هدف قرار می دهند نخواهیم رفت

کارخانه ای نیز در این راستا اظهار داشت: هیچ کشوری اجازه نمی دهد که حریم امنیتی و دفاعی او توسط کسانی که محکوم به دشمنی با آن ها هستند مورد بازرسی قرار گیرد لذا در این رابطه هر نوع بازرسی و نظارت غیرمتعارف و اقدام خارج از چارچوب موافقت نامه پادمان به کلی ممنوع است و مجلس شورای اسلامی به هیچ عنوان زیر بار بازرسی های حریم امنیتی و دفاعی و شخصیت های حقیقی و حقوقی که کشور ما را مورد هدف قرار می دهد نخواهد رفت.

وی در خصوص پروتکل الحاقی نیز اظهار داشت: مطرح شده بود که ۱۹۳ کشور جهان ۱۲۰ کشور پروتکل الحاقی را امضا کردند اما باید گفت که آیا این ۱۲۰ کشوری که این پروتکل را امضا کرده اند اصلا تاسیسات هسته ای دارند یا نه ضمن این که حساسیتی که روی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد به هیچ عنوان قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری در این رابطه نیست.

وی تاکید کرد: هم چنین مطرح شده که مجلس شورای اسلامی باید پروتکل الحاقی را تصویب کند اما  به هیچ عنوان اروپایی ها و آمریکایی ها نخواهند توانست برای مجلس ما تصمیم بگیرند و پذیرش و عدم پذیرش پروتکل برعهده مجلس شورای اسلامی است ضمن این که خیلی از کشورهای الحاقی به پروتکل به صورت مشروط این پروتکل را پذیرفتند.

بروجردی نیز در راستای اظهارات کارخانه ای اظهار داشت: از آنجا که پروتکل بازرسی سرزده از حریم امنیت ملی ما باید محفوظ باشد.

در ادامه بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می توانیم از این ظرفیت بسیار ارزشمند که نماد عزت ملی و اقتدار ملی ماست محافظت کنیم گفت: ما حتما باید از ظرفیت بسیار مهم توانمندی های فکری خود استفاده کنیم لذا براین اساس تیم مذاکره کننده ما توانست امتیاز تحقیق و توسعه در امر تاسیسات هسته ای را از طرف مقابل بگیرد.

وی ادامه داد: ما یک مصاف جدی در موضوع آب سنگین اراک داشتیم که براساس آن راکتور اراک طراحی شده بود و آن ها اصرار داشتند که راکتور آب سنگین اراک کار خود را متوقف کند که در این موضوع نیز برنده این مساف ما بودیم.

نظر شما