شناسهٔ خبر: 93917 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده گزارش می دهد؛

بازگشایی پرحاشیه خانه احزاب/از تذکر وزیر کشور به رسانه های زنجیره ای تا تنش سیاسی

مجمع عمومی خانه احزاب مجمع عمومی و فوق العاده خانه احزاب با حاشیه های فراوانی همراه بود.

گروه سیاسی  نماینده- مجع عمومی و فوق العاده خانه احزاب که امروز"پنج شنبه" در سالن همایش های وزارت کشور برگزار شد با حاشیه های جالبی همراه بود.

** براساس دعوت نامه هیئت اجرایی مجمع عمومی، فعالان سیاسی و دبیران کل احزاب ساعت ۸:۲۰ وارد ساختمان فاطمی شدند و در سالن انتظارات، هماهنگی اولیه را برای ورد به سالن همایش انجام دادند.

** حجت الاسلام موسوی تبریزی"دبیرکل مجمع مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس اسبق خانه احزاب" با پراید مشکی، خود را به وزارت کشور رساند تا قبل از آغاز رسمی مراسم در برنامه حضور داشته باشد.

** در مجمع عمومی خانه احزاب، موسوی تبریزی، حکیمی پور، فومنی، کاشفی، کریمی اصفهانی، محسن کوهکن، مصطفی کواکبیان، حسن بیادی، حسن غفوری فرد، محمد رضا راه چمنی، سید محمد حسینی، یدالله طاهرنژاد، نجفقلی حبیبی، محمد جواد حق شناس، فاطمه راکعی، سید کمال سجادی، ابوالقاسم رئوفیان، علی شکوری راد، ژاله فرامرزیان، حمید قزوینی، سید شهاب صدر،  عبدالحسین روح‌الامینی، محمد مقدم"عضو مجمع روحانیون مبارز"، حشمتیان"دبیرکل جمعیت مستقل"، محمد نبی حبیبی، حسین کمالی، غلامعلی دهقان، علی محمد  غریبانی، کمیجانی"رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" و تعداد دیگری از فعالان حزبی شرکت کرده بودند.

** چهره ها و تشکل های شاخصی همچون محمد رضا باهنر"رئیس جبهه پیروان و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین"، سید صادق خرازی"رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان"، جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان در فهرست غایبان مجمع عمومی قرار گرفتند، البته نماینده جامعه اسلامی مهندسین در این مراسم حضور داشت.

** ژاله فرامرزیان از مدیران وزارت کشور و فعال سیاسی اصلاح طلب که در همایش سراسری اصلاح طلبان پیام یکی از سران فتنه را قرائت کرده بودt هنگام ورود به سالن درکنار علی شکوری راد"دبیرکل انجمن پزشکان و عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت" نشست و دقایقی با او خوش و بش کرد.

** از کارگزرانی ها، یدالله طاهر نژاد شرکت کرده بود. البته او عضو کمیته اجرایی خانه احزاب است و باید در این مراسم شرکت می کرد، دبیرکل و چهره های شاخص حزب کارگزاران ترجیح دادند به فهرست غایبان مجمع خانه احزاب بپیوندند.

** قبل از آغاز رسمی مجمع قوف العاده، بازار گعده های تشکیلاتی و گفتگوی فعالان حزبی داغ بود، محسن کوهکن"نایب رئیس جبهه پیروان با موسوی تبریزی، کمیجانی با حکیمی پور در حال مذاکره و رایزنی بودند ، غفوری فرد و کاشفی"روئسای سابق خانه احزاب" نیز با هم مصافحه کردند.

** ساعت ۸:۴۵، حجت الاسلام کیاسری، یدالله طاهرنژاد و میرمحمدی در جایگاه هیئت رئیسه قرار گرفتند، سپس کیاسری خطاب به کنشگران سیاسی، گفت: قاری در مسیر، گیر کرده است! از این رو به بنده دستور دادند قرآن تلاوت کنم. پس از قرائت قرآن و نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران، مجمع عمومی و فوق العاده خانه احزاب آغاز به کار کرد.

از تذکر وزیر کشور به رسانه های زنجیره ای تا تنش سیاسی در خانه احزاب

** عبدالرضا رحمانی فضلی که به همراه معاون سیاسی خود در مجمع عمومی خانه احزاب شرکت کرده بود طی سخنانی از تاخیر در برگزاری این مجمع انتقاد کرد و گفت: انتظار داشتیم این مراسم زودتر از این برگزار میشد اما با این حال وزارت کشور از فعالیت حزبی و خانه احزاب حمایت می کند و بنده به شما تعهد می دهم آنچه در توان دارم در حمایت از احزاب به کار گیرم بنابراین به فکر مکان برای خانه احزاب خواهم بود.

** وزیر کشور پس از ترک مجمع عمومی خانه احزاب در حلقه خبرنگاران قرار گرفت، برخی از رسانه ها که نزدیک به جریان سیاسی خاص بودند پرسش های جهت داری مبنی بر لغو سخنرانی علی مطهری و حسین مرعشی مطرح کردند که باتذکر رحمانی فضلی مواجه شدند.  وی از این رسانه ها خواست اخبار صحیح و درست منتشر کنند.

** حاشیه ها،  پس از خروج «رحمانی فضلی»  از مجمع عمومی خانه احزاب کلید خورد، حسین کاشفی و شیخانی پشت تریبون قرار گرفتند و سخنرانی آنها با حاشیه های زیادی روبه رو شد.

** شیخیانی در حال سخنرانی بود که تعدادی از فعالان حزبی نسبت به سخنان او اعتراض کردند و کیاسری به عنوان رئیس مجمع از این فعال سیاسی خواست صحبت های خارج از دستور نداشته باشد اما شیخیانی بدون توجه به تذکر هیئت رئیسه به صحبت های خود ادامه داد و به آنها گفت: من باید صحبت کنم، صحبت نکنم پایین نمی آیم، اگر من را به عنوان کارشناس سیاسی قبول ندارید اعلام کنید تا برنامه را ترک کنم.

** کریمی اصفهانی دبیرکل جامع اسلامی اصناف و بازار در حین سخنان شیخیانی تأکید کرد که ما هیأت رئیسه ی فرمایشی نمی‌خواهیم. به همین رسمی بودن مجمع عمومی تردیدها وارد است. 

** با تذکرهای پی در پی هیئت رئیسه، شیخیانی سخنان خود را تمام کرد و پس از وی حشمتیان درخواست سخنرانی کرد اما طاهرنژاد به او گفت: شیخیانی به نمایندگی از شما صحبت کرد. این گفته عضو کمیته اجرایی برای حشمتیان سنگین تمام شد و با صدای بلند خطاب به فعالان سیاسی و حزبی پاسخ داد: «شیخیانی نماینده ما نیست».

** فعالان حزبی در حال تنش و داد و بیداد بودند که مقیمی از دفتر خود به سالن همایش ها آمد تا خبر جدیدی به دبیران کل احزاب اعلام کند. خبر تماس وزیر کشور پس از ترک مجمع عمومی خانه اخزاب با شهردار تهران و موافقت قالیباف برای در اختیار قرار دادن مکان مناسب به خانه احزاب بود.

**تنش ها از زمانی آغاز شد که شجاعی کیاسری به فومنی گفت: شما عضو مجمع نیستند، فومنی هم با صدای بلند اعتراض کرد و هنگامی که دید به اعتراضش توجه نمی شود بدون هماهنگی پشت تریبون رفت و با صدای بلند به عملکرد هیئت رئیسه مجمع واکنش نشان داد و تصریح کرد: «چرا چوب می زنید؟ به خاطر اینکه من از نظام دفاع می کنم، بنده عضو مجمع هستم و باید در انتخابات شرکت کنم، حرفتان ظلم است، حقم را بدهید.»

مجمع خانه احزاب

** طاهرنژاد نیز به دبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفت: خانه احزاب وقتی فعال بود مجوز برخی از احزاب صادر نشده بود، شما(فومنی) می توانید پس از ترکیب جدید خانه درخواست خود را مطرح و عضو شوید با این حال مواضع عضو کمیته اجرایی، فومنی را قانع نکرد و به اعتراض خود با صدای بلند ادامه داد. محسن کوهکن فعال سیاسی اصولگرا وقتی با این فضا مواجه شد وساطت کرد و خطاب به فعالان حزبی یادآوردشد: شکل گفتگو و گفتمان ما باید براساس همدلی و همزبانی باشد، سال همدلی و همزبانی است و شما در این جلسه این گونه به جان هم افتاده‌اید بهاری که نکوست از بهارش پیداست. ما باید به فرمایشات مقام معظم نگاه شعارگونه نداشته باشیم و فرمایشات معظم‌له را در دستور کار خود قرار دهیم. سرانجام کیاسری ترجیح داد به خاطر اینکه آرامش در جلسه حاکم شود اعضا نظرشان را پیرامون  عضویت حزب مردمی اصلاحات اعلام کنند، با رای اعضا این تنتش ختم شد.

** انتخاب اعضای موقت هیئت رئیسه نیز در دستور کار مجمع عمومی موقت قرار گرفت، انتخاباتی که باز با حاشیه هایی همراه بود.

**در ابتدا مقرر شد فعالان حزبی، در برگ رای به رئیس و نایب رئیس رای دهند، یدالله طاهر نژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران پیشنهاد داد نفر اول با رای اکثریت، رئیس و نفر دوم به عنوان نایب رئیس انتخاب شود تا دیگر برای نایب رئیس رای گیری صورت نگیرد که پیشنهاد وی با استقبال فعالان حزبی مواجه شد.

** بی نظمی و آشفتگی در انتخاب اعضای هیئت رئیسه موقت خانه احزاب باعث شد بار دیگر حاشیه در این مراسم غلبه کند به طوری که کیهانیان"دبیرکل حزب حامیان انقلاب" بدون هماهنگی پشت تریبون رفت و مدعی شد: این نوع رویه فرمایشی است، همچنین اکثر چهره های حزبی در جایگاه هئیت رئیسه قرار گرفته بودند و دقایقی نظم برنامه نادیده گرفته شد.

مجمع خانه احزاب

** حاشیه های پی در پی منجر به عدم برگزاری انتخابات در دور اول شد، کیاسری وقتی با این بی نظمی در جلسه روبه رو شد از روئسای سابق خانه احزاب یعنی موسوی تبریزی و غفوری فرد خواست جهت هماهنگی و برقراری آرامش سخنرانی کنند.

** موسوی تبریزی به صراحت از بی نظمی ها در مجمع خانه احزاب انتقاد کرد و گفت: شما ابتدا هیئت رئیسه تشکیل دهید سپس می توانید اساسنامه را تغییر دهید، من در دوره ای رئیس خانه احزاب بودم و دوره ای آقای غفوری فرد رئیس شد در هر دو دوره همکاری خوبی با هم برقرار کرده بودیم.

** وقتی نوبت به غفوری فرد رسید، وی به تاریخچه ای از عملکرد خانه احزاب اشاره کرد و در نهایت نتیجه گرفت: خانه احزاب نباید در اختیار یک جریان قرار گیرد و کار سیاسی هم انجام ندهد بلکه به تحزب کمک کند.

** در دور اول انتخابات به هویت برخی از شرکت کنندگان تشکیک وارد شد از این رو، ورود نمایندگان احزاب به مجمع عمومی باردیگر مورد بررسی قرار گرفت و سپس نامزدهای هیئت رئیسه اعلام کاندیداتوری کردند.

** کواکبیان، غفوری فرد، کیهانیان، مرتضوی کیاسری، یاری، رئوفیان، فومنی، طاهره نقیعی، دیوسالار، عزیز آبادی، و نیک فرد کاندیدای ریاست خانه احزاب شدند. البته رئوفیان به نفع کیاسری، یاری به نفع کواکبیان و دیوسالار و عزیز آبادی به نفع غفوری فرد انصراف دادند.

** فعالان حزبی در حال رای گیری بودند که یکی از اعضای سابق حزب اراده ملت بدون وقت تعیین شده تریبون را در اختیار گرفت و خطاب به کیاسری گفت: حقوق ما در این حزب نادیده گرفته شده و حکیمی پور دبیرکل معزول شده ی حزب اراده ملت است، کیاسری هم پاسخ داد: این مطلب هیچ ربطی به ما ندارد ضمن اینکه وزارت کشور دبیرکلی حکیمی پور را تائید کرده است.

** رای گیری به پایان رسید و طاهرنژاد از حسین کمالی فعال سیاسی اصلاح طلب و محسن کوهکن فعال سیاسی اصولگرا دعوت کرد در جایگاه قرار گیرند تا در شمارش آرا نظارت داشته باشند.

** کواکبیان با ۷۱ رای و غفوری فرد با ۳۳ رای به عنوان رئیس و نایب رئیس موقت خانه احزاب انتخاب شدند، کیاسری که ریاست موقت مجمع عمومی را برعهده داشت از طاهرنژاد خواست آرای او را هم اعلام کند، کیاسری ۲۹ رای را از آن خود کرده بود.

** در نهایت مصطفی کواکبیان"دبیرکل حزب مردم سالاری و فعال سیاسی اصلاح طلب" در جلسه پرحاشیه، ریاست موقت خانه احزاب شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما