شناسهٔ خبر: 93737 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

در نشست هفتگی با خبرنگاران مطرح شد

افخم: با درخواست آژانس برای بازدید از پارچین موافقت نکرده‌ایم/در جریان سفر هیات طالبانی به ایران نیستیم

مرضیه افخم/2 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی سفر هیئتی از طالبان افغانستان به ایران گفت: ما در جریان چنین سفری نیستیم من خبر را دیدم باید دید منابع با چه اطلاعاتی این خبر را منتشر کردند.

به گزارش  نماینده مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه امروز چهارشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به سؤالات آنها پیرامون روند مذاکرات هسته‌ای، اوضاع یمن ... پاسخ داد.

* در جریان سفر هیأت طالبان نیستم

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر سفر هیأتی از طالبان به ایران و بیان اینکه در جریان چنین سفری نیستم، عنوان کرد: خبر را دیده‌ام و باید پیگیری شود که منابعی که این خبر را منتشر کرده‌اند با چه اطلاعات و مسئولیتی اقدام به انتشار آن کرده‌اند.

* اظهارنظرهای پوشالی و تو خالی آمریکایی‌ها

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات تهدیدآمیز اخیر مقامات آمریکایی و اینکه عنوان می‌شود پاسخ‌های ایران هم تراز با این اظهارات نیست، عنوان کرد:‌ پاسخ‌های مناسب، قوی و قاطعی به این تهدیدات داده شد و این باور در بین همه کشورها وجود دارد که جمهوری اسلامی کشوری مقتدر، قاطع و صریح و دارای عقلانیت است.

وی ادامه داد: اظهارات این چنینی گزینه‌هایی صرفاً ناکارآمد و در راستای خبرسازی و توخالی و پوشالی بودن آن مشخص است و ما در سطوح مختلف کشور به این اظهار نظرهای پوشالی و توخالی واکنش نشان داده و طرف‌های مقابل نیز پاسخ خود را دریافت کرده‌اند.

افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی متکی به مردم است و پشتوانه مردمی قوی‌ترین ابزار هر کشوری می‌باشد که می‌تواند در همه عرصه‌ها با آن قدرت‌نمایی کند، خاطرنشان کرد: این قدرت اول جمهوری اسلامی است و عقلانیت و منطق ما در مباحث منطقه‌ای و در کار با همسایگان در کمک به حل معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی بخش دیگری از قدرت دیپلماسی ما است که در جهان با استقبال مواجه شده است.

*تیم ایرانی قاطعانه در مقابل همه گونه زیاده‌خواهی‌ها ایستاده

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات اخیر صالحی و ولایتی مبنی بر «دبه» در آوردن طرف مقابل در مذاکرات عنوان کرد: روش و رفتار مذاکراتی آمریکایی‌ها برای تیم مذاکراتی ما کاملاً روشن و واضح است و تیم ایرانی به طور قاطع در مقابل همه گونه زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کرده و با تکیه بر روشی که بر پایه منطق و عقل است، کار مذاکرات را دنبال می‌کند.

افخم با بیان اینکه تکرار این روش‌ها و بی‌اثر بودن آن برای تیم مذاکراتی ایرانی روشن است، خاطرنشان کرد: ما در مقابل هر گونه زیاده‌خواهی ایستاده‌ایم و حقوق ملت ایران به طور جدی دنبال می‌شود و تیم مذاکره‌کننده به طور قاطع در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها ایستاده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما در مورد همه رفتارهای طرف مقابل، طراحی‌ها و سناریوهای احتمالی خود را داریم و تیم مذاکره‌ کننده متناسب با شرایط و روندها هوشیارانه عمل می‌کند.

* امیدواری به ارسال کمک‌ها به مردم یمن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تهدیدات مداوم عربستان مبنی بر برخورد با کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستان ایران به یمن اظهار داشت:‌ ما  تحولات منطقه و یمن را دنبال می‌کنیم و اجازه دهید که بر روی احتمالات صحبت نکنم. کشتی حامل کمک های انسان‌دوستانه عازم منطقه است و در هماهنگی کامل با سازمان ملل، صلیب سرخ، برنامه جهانی غذا و نهادهای تخصصی در این ارتباط هستیم.

وی با بیان اینکه کمک‌های ما در هماهنگی‌ کامل با سازمان ملل ارسال شده، عنوان کرد: اگر رفتاری خلاف روند هماهنگی رخ دهد نه واکنش ما بلکه واکنش همه نهادهای مرتبط بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت و امیدواریم این کمک‌ها به دست مردم یمن برسد و کمک‌های دیگر کشورها نیز وارد یمن شود.

وی در این خصوص با اشاره به گفت‌وگوهای نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن با مقامات ایرانی خاطرنشان کرد: راهکارهای سیاسی برای حل بحران‌های جاری در حال انجام است و اگر تغییری صورت نگیرد نماینده ویژه دبیرکل در امور یمن فردا وارد ایران می‌شود و با مقامات ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده آماده ارائه هرگونه کمک در مسیر حل سیاسی بحران یمن است و از هیچ مساعدتی در این زمینه دریغ نمی‌کنیم و برای شکل‌گیری گفت‌وگوهای - یمنی - مساعدت خواهیم کردم.

وی درباره حضور ایران در مذاکرات ژنو برای حل بحران یمن نیز عنوان کرد: اینکه به طور مستقیم درگیر مذاکرات شویم، مطرح نیست. ما جزو اولین کشورهایی بودیم که راه‌حل سیاسی را برای یمن اعلام کردیم و نقش ما در این خصوص نظارتی و مساعدتی خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص هماهنگی‌های صورت گرفته با نهادهای سازمان ملل برای اعزام کشتی ایرانی به یمن و اینکه به نظر می‌رسد این نهادها قدرت اجرایی ندارند، عنوان کرد: ما با سازمان‌هایی که مرجع همه آنها سازمان ملل است برای برقراری مسیر امنی برای رساندن کمک‌ها به مردم یمن کار را دنبال می‌کنیم و متناسب با هماهنگی یا اعلامی که از سوی سازمان ملل می‌شود زمینه برای ارائه کمک‌ها فراهم می‌شود.

افخم ادامه داد:‌ منطقه بسیار حساس است، لذا کاملاً باید با هماهنگی نهاد بین‌المللی این کمک‌ها ارسال شود و این کار دنبال می‌شود و به محض فراهم شدن مسیر امن این کمک‌ها ارسال خواهد شد.

وی همچنین گفت: ارسال کمک‌های هوایی به جیبوتی دنبال می‌شود و هماهنگی‌های ما با سازمان ملل در همین زمینه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر امروز آموس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه به تهران خاطرنشان کرد: ما همه اقدامات را صورت می‌دهیم تا کمک‌های جمهوری اسلامی در اسرع وقت به دست مردم یمن برسد. ما بسیار نگران اوضاع انسانی و فاجعه‌ای هستیم که در یمن رخ می‌دهد.

افخم ادامه داد: مسائل یمن بایستی به طور جدی از سوی نهادهای بین‌المللی دنبال و کمک‌ها هرچه زودتر به دست مردم یمن برسد و درحال گفت‌وگو با سازمان ملل درباره شرایط ارسال کمک‌ها هستیم.

وی گفت:‌ قرار است محموله‌ای از طریق هوایی به جیبوتی و بندری در عمان ارسال شود.

*دادسرای مربوطه پرونده دو معترض سعودی را به شعبه اجرای حکم ارجاع داده

به گزارش خبرنگار  فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه نشست هفتگی امروز (چهارشنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، در خصوص آخرین وضعیت حادثه جده و اجرای حکم دو متعرض سعودی به دو نوجوان ایرانی اظهار داشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده این موضوع را پیگیری می‌کنند و به طور رسمی به نمایندگی‌های ما اعلام شده که دادسرای مربوطه این پرونده را به شعبه اجرای حکم ارجاع داده و انتظار می‌رود در زمان مناسبی نتیجه رسیدگی و احکامی که صادر شده مشخص شود.

وی با بیان اینکه کار دنبال می‌شود، اظهار داشت: از آن سمت در پاسخ به مکاتبات و پیگیری‌هایی که شده، پاسخ‌هایی داده شده و در آن سمت نیز حرکت‌هایی رخ داده و منتظر هستیم طبق زمان‌بندی اعلام‌ شده، کار به نتیجه برسد، موضوع تحت پیگیری است و امیدواریم به صدور احکام مورد نظر بینجامد. 

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات کارشناسان در خصوص روند حصول توافق عنوان کرد: در روند مذاکرات و پروتکل کار بایستی اظهارنظر اعضای تیم به ویژه رئیس تیم مورد توجه و استناد قرار گیرد. 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ملاک کار حتماً اظهار نظر اعضای اصلی تیم باید باشد تا احیاناً هیچگونه سوءبرداشت و سوءتفاهمی پیش نیاید.

افخم در خصوص نقض عهدهای طرف مقابل نیز گفت: یکی از رفتارهای مذاکراتی طرف مقابل زیاده‌خواهی‌های آنهاست که در دوره‌های مختلف مذاکرات صورت گرفته و تیم ایرانی مصمم و جدی در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستاده است.

وی با بیان اینکه پرانتزهایی که از آن سخن گفته می‌شود بخش‌های اصلی کار را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: طرف مقابل به این نکته رسیده که تیم مذاکره‌ کننده ایرانی کاملاً مصمم است و ذره‌ای از حقوق هسته‌ای ایران عدول نمی‌کند. این اظهارات طرف مقابل را به عنوان موانعی موقت در مذاکرات طی کرده‌ایم و پشت سر گذاشته‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور تیم مذاکره‌ کننده ایرانی در سطح معاونان از امروز در وین عنوان کرد: از امروز ادامه نگارش متن صورت می‌گیرد. از پرانتزها صحبت می‌شود که مواردی است که هنوز نیازمند گفت‌وگو است و حتی نیازمند تصمیم در سطح سیاسی است و ممکن است طول بکشد و نیازمند سطوح بالاتر هم باشد.

افخم اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده با عزمی که داشته با تدبیر این مراحل را طی کرده و تا زمان تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی این کار را ادامه می‌دهیم. وی در خصوص روند حصول توافق نیز گفت: هنوز کار نگارش متن قطعی نشده است. آنچه تا الآن اعلام شده این است که یک روز، روز امضاء خواهد بود و بعد از آن قطعنامه شورای امنیت برای باطل کردن قطعنامه‌های قبلی صادر می‌شود و پس از آن فاصله‌ای را خواهیم داشت که این توافق اجرایی شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای اجرای همزمان توافق را دنبال می‌کند که اجرای تعهدات همه طرف‌ها در یک روز و در یک زمان صورت گیرد.

* احتمال طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای

خبرنگاری در خصوص اینکه گفته شده نگارش پیش‌نویس توافق جامع دو هفته به طول خواهد انجامید از افخم پرسید که آیا بعد از دو هفته شاهد حصول توافق خواهیم بود؟ که وی پاسخ داد: گروه کارشناسی و معاونان، تنظیم متن را دنبال می‌کنند و پیش‌بینی شده که در جلسات فشرده‌ای به پیش‌نویس متن واحدی برسند که این متن دارای پرانتزهایی است که نیازمند مذاکره و تصمیم‌گیری می‌باشد.

وی ادامه داد: این متن ممکن است تا پایان ژوئن (10 تیرماه) و یا اگر طولانی‌تر هم شود، تغییراتی داشته باشد. ممکن است پیش‌نویس‌های دوم و سومی نیز به نگارش در آید، ولی در حال حاضر همه تلاش‌ها این است که متن واحدی باشد که طرف‌های مذاکره‌کننده آن را به عنوان متن اول پیش‌نویس ملاک گفت‌وگوهای بعدی قرار دهند. وضعیت همه پرانتزها باید مشخص شود و ممکن است بخشی از آن نیازمند تصمیم سیاسی و حضور وزرا باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال گفت: کار به صورت تدریجی در حال پیش رفتن است.

* مشکلی با تمدید مذاکرات نداریم

خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات افخم درباره ادامه مذاکرات برای حصول توافق پس از دهم تیرماه از وی پرسید که در صورت ادامه مذاکرات وضعیت تمدید توافق ژنو به چه صورت خواهد بود؟ که او پاسخ داد: باید همراه با مسیر این مذاکرات و روندی که هست، پیش برویم. پیش‌بینی دقیقی در این زمینه نمی‌توان داشت. 

وی ادامه داد: ما عنوان کردیم که اگر مسیر تنظیم متون و رسیدن به توافق احتمالی نیازمند آن باشد که گفت‌وگوها طولانی‌تر شود، ما مشکلی نداریم و برای این کار آماده‌ایم.

افخم یادآور شد: روند گفت‌وگوها و تنظیم متون را پیشرفت کار نشان خواهد داد. اگر روند کار به این برسد که طولانی‌تر از پایان ژوئن شود، باید کار انجام شود. اصل کار و توافق جامع که مسیر کار است، بسیار مهمتر از جدول زمانی است که خیلی‌ها روی آن تأکید دارند و مهم آن است که به توافق خوب برسیم.

* از هیچ مساعدتی برای پیشرفت راه‌حل سیاسی در بحران یمن دریغ نمی‌کنیم

افخم در پاسخ به سؤالی در خصوص حل سیاسی بحران یمن با بیان اینکه ما اولین کشوری بودیم که بر حصول راه‌حل سیاسی برای بحران یمن تأکید کرده و عنوان کردیم که راه‌حل یمن، تجاوز نظامی و جنگی نیست، خاطرنشان کرد: راهکار سیاسی و گفت‌وگو باید مورد توجه قرار گیرد و این گفت‌وگوها حتماً باید یمنی - یمنی باشد و هیچ طرف خارجی در آن دخالتی نداشته باشد تا زمینه برای شکل‌گیری یک دولت فراگیر فراهم شود. 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ مساعدتی برای پیشرفت راه حل سیاسی در این زمینه دریغ نمی‌کند و البته این به معنای حضور ما در مذاکرات نیست.

افخم تصریح کرد: ما مشوق راهکار سیاسی و زمینه‌سازی برای گفت‌وگوهای یمنی-یمنی هستیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که صادقانه وارد چنین پروسه‌ای شوند و کمک کنند که راهکار سیاسی برای یمن شکل بگیرد.

*سفر وزیر دفاع به عراق/بغداد درخواست کمک کند، آماده‌ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزیر دفاع ایران به عراق و اینکه آیا درباره همکاری‌های امنیتی دو کشور گفت‌وگویی شده؟ اظهار داشت: همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار نزدیک و راهبردی است. دو کشور همسایه در حوزه‌های متعددی کار می‌کنند و سطح مبادلات و هیأت‌های سیاسی در بالاترین سطوح انجام می‌شود.

افخم ادامه داد: ایران موضوع تروریسم و افراطی‌گری در عراق را به طور جدی مورد توجه دارد و اعلام کرده که در این زمینه آماده ارائه هرگونه کمک است. در این سفر شرایط جاری در عراق نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه توان ارتش و نیروهای مردمی عراق توان بالایی است، اظهار داشت: چنانچه دولت عراق از ایران درخواست کمک کند، از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم و آماده کمک هستیم.

افخم اضافه کرد: مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و کمک به عراق فارغ از نگاه شیعی، کردی و اهل سنت صورت می‌گیرد و عراق یکپارچه و واحد برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و تقویت حاکمیت عراق و حفظ یکپارچگی آن برای ما بسیار مهم می‌باشد.

* مشوق راهکار سیاسی هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه ضد ایرانی در نشست ریاض که سؤال خبرنگاری بود، خاطرنشان کرد: هرگونه اظهارنظر یا متن تحریک‌آمیزی که مسیر موضوعات منطقه را به دور از واقعیات نگاه کند، قابل پذیرش نیست و فرافکنی است.

وی ادامه داد: مسائل یمن باید واقع‌بینانه و مبتنی بر خواست و اراده مردم این کشور نگاه شود و راهکارها باید منطقی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی و قابل اجرا باشد. ما اعلام کرده‌ایم که مشوق هر راهکار سیاسی که از این تحریکات دور باشد و زمینه منطقی و مساعدی برای گفت‌وگو فراهم کند، هستیم.

به گفته افخم فرافکنی در این زمینه کمکی نمی‌کند و تکرار آن نیز کمک کننده نیست و فقط موضوع یمن را به پیچ و تاپ‌های غیر واقعی و غیر قابل قبول می‌اندازد.

* کمیته فعال پیگیری سرنوشت اسرا و مفقودان جنگ

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (چهارشنبه) در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت اسرای ایرانی جنگ تحمیلی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در این زمینه در سال‌های قبل، عنوان کرد: این کمیته بسیار فعال است و اگر اطلاعاتی موثقی به آنها برسد، بر اساس آن مذاکره می‌‌کنند و اینکه چه تعداد هستند و آیا هستند یا نیستند، نیازمند اطلاعات دقیق است.

*سفر ولایتی به سوریه و لبنان

خبرنگاری درباره سفر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری به سوریه و لبنان و اینکه آیا ایران با این سفر خواسته این پیام را بدهد که محور مقاومت را همواره مورد پیگیری قرار می‌دهد و تحولات یمن مانع از این پیگیری‌ها نشده؟ که افخم گفت: بحث محور مقاومت بحثی نیست که تضعیف یا فراموش شود. جمهوری اسلامی ایران ارتباطات خوبی با لبنان، گروه‌های مقاومت و همچنین سوریه دارد و این ارتباطات پیوسته بوده و در سطوح مختلف، تماس‌ها و گفت‌وگوها برقرار بوده و این سفر نیز در همان چارچوب صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: موضوع مقاومت موضوعی زنده در منطقه است. اگر فرافکنی‌هایی صورت می‌گیرد که موضوع مقاومت و فلسطین به فراموشی سپرده شود، کشورهای منطقه و کشورهایی که در خط مقاومت هستند باید تلاش بیشتری را صورت دهند که این موضوعات به فراموشی سپرده نشود.

افخم ادامه داد: سفر آقای ولایتی در چارچوب همه ارتباطات و مناسباتی است که با این کشورها داریم. محور مقاومت محوری زنده، پویا و دارای حرکت‌های خوبی است که ملت‌های منطقه آن را دنبال می‌کنند و همه باید تلاش کنیم که نگذاریم این محور به فراموشی سپرده شود و از اولویت جهان اسلام خارج گردد، چرا که اولین سوءاستفاده از آن توسط رژیم صهیونیستی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین اخبار از نشستی که اکنون در ژنو در خصوص حل موضوع سوریه در جریان است، نیز گفت:‌ ژنو یک پروسه است که چندین هفته پیش شروع شده و ممکن است تا بیش از یک ماه نیز ادامه یابد و مراحل مختلفی دارد. گفت‌وگوهای آقای دمیستورا با مسئولان سوری، معارضان و کشورهای کمک کننده خواهد بود و اولین مرحله گفت‌وگوها با گروه‌های معارض سوری انجام شد.

وی ادامه داد: ما به عنوان کشوری که مرتبط با این بحث و علاقه‌مند به تنظیم راهکار سیاسی و حل بحران سوریه هستیم، گفت‌وگوهایی را با آقای دمیستورا داریم و اگر زمان آن برسد مسئولان ایرانی با آقای دمیستورا در ژنو گفت‌وگو خواهند داشت.

* طرف مقابل نیز به مسئولیتش عمل کند

خبرنگاری با اشاره به سفر وزیر امور مرزی پاکستان به تهران برای شرکت در اجلاس چهارجانبه و اظهارات او مبنی بر بزرگنمایی ایران در خصوص گروه‌های تروریستی در مرز نظر افخم را در این خصوص جویا شد که وی با بیان اینکه بحث‌های مرزی حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، عنوان کرد: ما روابط خوبی با پاکستان داریم و همکاری‌ها رو به پیشرفت است. و سطح گفت‌وگوها و تماس‌ها برای حل مسائل مرزی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ما اعلام کرده‌ایم که آماده کمک هستیم و مسئولانه به وظایف خود عمل می‌کنیم و خواهان این نیز هستیم که طرف مقابل به مسئولیت خود عمل کند.

* ریاض به حساسیت‌ها توجه کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص حکم اعدام شیخ نمر در عربستان که سؤال یکی از خبرنگاران بود،‌ گفت: خبرهایی از منابع غیرموثق و غیر مسئول منتشر شد، در عین حال ما نسبت به این موضوع بسیار حساس هستیم و امیدواریم چنین مسئله‌ای رخ ندهد و خبر درست نباشد، چرا که واکنش تمامی جهان اسلام را به همراه خواهد داشت و اقدامی است که کاملاً تحریک‌آمیز است.

وی ادامه داد: بنا به حساسیت‌های موجود و مسئولیت‌های خود، ارتباطاتی را با جهات ذیربط و منابع مؤثر و نهادهایی که امکان کمک دارند برای جلوگیری از اجرای حکم به عمل آورده‌ایم و نمایندگی‌های ما در این زمینه فعال شده‌اند تا در صورتی که چنین موضوعی صحت داشته باشد مانع از اجرای آن شوند.

افخم اضافه کرد: امیدواریم مسئولان ذیربط در عربستان نسبت به این موضوع و حساسیت‌ها و واکنش‌هایی که می‌تواند در سطح جهان اسلام داشته باشد توجه کنند.

* انصارالله بخشی از مردم یمن

وی در پاسخ به این سؤال که چرا انصارالله پاسخ جدی به عربستان نمی‌دهد؟ گفت:‌ انصارالله بایستی مواضع خود را اعلام کند و من در موضعی نیستم که در این زمینه صحبت کنم. خواست مردم یمن و حق آنها برای تعیین سرنوشتشان باید در نظر گرفته شود. محدود کردن موضوع و مواضع به یک گروه می‌تواند موضوعات یمن را به بیراهه بکشاند.

سخنگوی وزارت خارجه انصارالله را بخشی از مردم یمن خواند و افزود: آنچه ما از اظهارنظرها و بیانیه‌های آنها داریم این است که موازین و اصولی را برای کار خود دارند.

* سرنوشت 14 ماهیگیر ایرانی

افخم در پاسخ به سؤالی در خصوص 14 ماهیگیر ایرانی که گفته می‌شود توسط الشباب در آب‌های سومالی ربوده شده‌اند، عنوان کرد: با سفارت ایران در سومالی و کنیا موضوع را پیگیری کرده‌ایم و نیازمند کسب اطلاعات دقیق و موثق در این خصوص هستیم. خبرهایی مبنی بر ربوده شدن آنها منتشر شده ولی تا این خبرها از سوی منابع رسمی تأئید نشود نمی‌توان آن را تأئید کرد.

وی ادامه داد: البته پیگیری ما از طریق سفارتخانه‌هایمان و مراجع رسمی ادامه دارد و امیدواریم اطلاعات بیشتری را در مورد سرنوشت این 14 ماهیگیر کسب کرده و در اختیارتان قرار دهیم.

* شکایت کشتی نروژی با پرچم سنگاپور

افخم در پاسخ به سؤال دیگری درباره شکایت کشتی نروژی با پرچم سنگاپور که مدعی شده ایران به سمت آن شلیک کرده، خاطرنشان کرد: این کشتی دوم فروردین به یکی از سکوهای ایرانی خسارت وارد کرده و روایت طرف ایرانی در این زمینه متفاوت است. لازم است اطلاعات دقیق‌تر را دریافت کنیم و با وزارت نفت و حوزه‌های ذیربط کار دنبال می‌شود.

*تا الآن با چنین درخواستی موافقت نکردیم

خبرنگاری همچنین از افخم درباره دسترسی بازرسان آژانس به سایت نظامی پارچین سؤال کرد که وی تصریح کرد: تا الآن با چنین درخواستی موافقت نکردیم و جمهوری اسلامی مواضع خود را درباره این موضوع صریح و شفاف اعلام کرده و تغییری در این سیاست ما رخ نداده است.

وی در خصوص صدور حکم اعدام برای اخوانی‌ها در مصر ضمن ابراز تأسف و نگرانی از صدور چنین حکمی گفت: امیدواریم کشور کهن و تاریخی مصر بتواند مسیر تاریخی خود را از طریق گفت‌وگوی سیاسی و راه‌های مسالمت‌جویانه برای رسیدن به توافق حفظ کند و معتقدیم که راه‌های خشونت‌آمیز کمک‌کننده نیست.

افخم در پاسخ به این پرسش که آیا درباره جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن‌ پست در مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو شده، عنوان کرد: در این خصوص مذاکره‌ای صورت نگرفته و در مذاکرات آینده نیز چنین چیزی در دستور کار نیست.

 

منبع: فارس

نظر شما