شناسهٔ خبر: 93712 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مدیرکل سیاسی وزارت کشور مطرح کرد؛

صدور پروانه فعالیت برای ۱۰ حزب/ عده روحانی در حوزه احزاب محقق شد

وزارت کشور مدیرکل سیاسی وزارت کشور می گوید: طی ۲۰ ماهی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد بر اساس مصوبات کمیسیون یادشده بیش از ۲۴ حزب و تشکل سیاسی مجوز تاسیس اخذ کردند و برای ۱۰ حزب هم پروانه فعالیت صادر شده است.

به گزارش نماینده محمدامین رضازاده مدیرکل سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با فارس، درباره تعداد مجوزهای صادره برای احزاب و اصناف در دوره دولت یازدهم اظهارداشت: مرجع قانونی صدور مجوز تاسیس و صدور پروانه احزاب مطابق قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب با ترکیب دو نماینده از قوه قضاییه، دو نماینده از قوه مقننه و نماینده وزارت کشور معاون سیاسی است.

وی افزود: البته وزارت کشور (حوزه سیاسی) در خصوص گشایش فضای مناسب و تسهیل و تمهید شرایط تأسیس و صدور پروانه احزاب و تشکل‌های صنفی اهتمام و پیگیری لازم را معمول کرد.

تاسیس ۲۰ حزب و تشکل سیاسی/ صدور پروانه فعالیت برای ۱۰ حزب

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: مزید اطلاع برابر قانون فوق الذکر سه نوع تشکل موضوع رسیدگی کمیسیون مورد اشاره است شامل احزاب و تشکل‌های سیاسی، انجمن های صنفی و تخصصی و انجمن های اقلیت های دینی که طی ۲۰ ماهی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد بر اساس مصوبات کمیسیون یادشده بیش از ۲۴ حزب و تشکل سیاسی مجوز تاسیس اخذ کردند و برای ۱۰ حزب هم پروانه فعالیت صادر شده است.

رضازاده با اشاره به مجوزهای صادر شده برای انجمن‌های صنفی گفت: در خصوص انجمن‌های صنفی و تخصصی هم ۵۴ مورد مجوز تاسیس، ۳۹ مورد صدور پروانه و ۱۱۱ مورد تمدید پروانه توسط  کمیسیون صورت گرفته است؛ همچنین در این مدت ۱۸ مورد تمدید پروانه فعالیت انجمن‌های اقلیت‌های دینی توسط کمیسیون به‌عمل آمد.

در رسیدگی تقاضای تاسیس و صدور احزاب سلیقه شاخصی را دخالت ندادیم

وی تاکید کرد: حقیقت امر این است که وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ فارغ از گرایش و سلیقه سیاسی متقاضیان و صرفا در چارچوب قانون و مقررات مربوطه به تقاضاهای تاسیس و صدور پروانه فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی رسیدگی می کند.

ضرورت تقویت توسعه فرهنگ حزبی در کشور

مدیرکل سیاسی وزارت کشور افزود: البته نکته قابل توجه آن است که صرف افزایش کمی احزاب و تشکل‌های سیاسی مطلوب نهایی توسعه فرهنگ حزبی در کشور قلمداد نمی‌شود و به نظر می‌رسد پا به پای رشد کمی می‌بایست توسعه کیفی و واقعی شدن فعالیت‌های حزبی پیگیری شود.

فعالیت احزاب تضمین کننده مردم‌سالاری است

رضازاده در خصوص اقدامات وزارت کشور در راستای تسهیل فعالیت احزاب اظهارداشت: وزارت کشور در راستای برنامه‌ها و رویکرد کلی دولت تدبیر و امید مجموعه‌ای از اقدامات در حوزه احزاب انجام داده است.

وی ادامه داد: در واقع امر توسعه و تقویت نهادهای مدنی و پشتیبانی از فعالیت احزاب قانونی در چارچوب افزایش نقش آنان در اداره جامعه مورد تاکید بوده و فعالیت‌های احزاب بخشی از سازوکارهای گریزناپذیر مشارکت و تضمین مردمسالاری است، لذا شفاف‌سازی در فعالیت‌های سیاسی، قاعده‌مند کردن و مسئولیت پذیر ساختن نیروهای سیاسی و توانمندسازی احزاب و فراهم کردن فضای لازم برای فعالیت احزاب از اولویت های این دولت بوده است.

برگزاری ۵ جلسه مشترک احزاب با رحمانی‌فضلی و مقیمی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه احزاب وزارت کشور در طول ۲۰ ماه گذشته گفت: در راستای گفتمان دولت یازدهم و ضرورت تعامل و بهره‌گیری از دیدگاه‌های مسئولان احزاب، دو همایش بزرگ دبیران و مسئولان احزاب با وزیر کشور، سه همایش با معاون سیاسی و ده‌ها همایش و نشست تخصصی توسط استانداران و فرمانداران با احزاب برگزار شده است.

تدوین لایحه جدید قانون احزاب در وزارت کشور

مدیرکل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: با عنایت به ایرادات و کاستی‌های قانون فعلی احزاب، پیش‌نویس لایحه قانون جدید احزاب با آسیب شناسی قانون فعلی و بهره گیری از دیدگاه‌ها و پیشنهادات احزاب و صاحب نظران ذیربط تدوین و ارائه شد.

تسهیل فرایند صدور مجوز دفاتر فرعی احزاب در شهرستان‌ها

رضازاده با بیان اینکه وزارت کشور تلاش زیادی برای کاهش مدت زمان صدور مجوزها انجام داده است، تصریح‌کرد: همچنین اقدامات مناسبی در جهت تسهیل فرایند صدور مجوز دفاتر فرعی احزاب در شهرستان‌ها بعمل آمد.

وی افزود: همچنین در جهت دانش افزایی و آموزش همکاران استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تشکیل کارگاه های آموزشی احزاب و تشکل های سیاسی در استان ها در برنامه حوزه سیاسی قرار دارد.

رضازاده تمهید و تسهیل شرایط قانونی جهت برگزاری مجامع عمومی(کنگره های سالیانه) و برنامه‌ها و مراسمات احزاب در این مدت توسط حوزه سیاسی از دیگر اقدامات وزارت کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به انجام این اقدامات طی مدت زمان مذکور، به صورت میانگین سالیانه حدود ۱۵ مجمع عمومی احزاب مختلف برگزار شده است.

نظارت بر فعالیت قانونمند احزاب و تشکل‌های سیاسی سرفصل برنامه وزارت کشور

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره اولویت وزارت کشور در حوزه احزاب گفت: نظارت بر ادامه فعالیت قانونمند احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌‌های تخصصی و آموزش لازم برای اعضای تشکل ها توسط خود تشکل ها از اولویت های حوزه سیاسی در سال جاری خواهد بود.

برگزاری انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب با حضور وزیر کشور

رضازاده همچنین درباره زمان برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب و راه اندازی مجدد آن اظهارداشت: همانگونه که مطلعید خانه احزاب تشکلی صنفی است و در مقاطعی هم کارکرد مفید و مثبتی در گسترش تعامل و هماهنگی احزاب کشور ایفاء کرد.

وی افزود: در دوره دولت یازدهم یکی از مطالبات جدی احزاب کشور برگزاری مجمع عمومی و انجام انتخابات شورای مرکزی نهاد صنفی مذکور بود که در همین راستا همکاری و اهتمام لازم نیز توسط حوزه سیاسی و مرکز مطالعات وزارت کشور معمول که برابر برنامه اعلامی احزاب ان‌شاءالله در تاریخ ۳۱/۲/۱۳۹۴ مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی آن برگزار خواهد شد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: قاعدتاً احزابی که طبق اساسنامه این تشکل شرایط قانونی حضور در مجمع عمومی داشته باشند و از قبل عضو خانه احزاب می باشند. در جلسه مذکور حضور خواهند یافت. با درخواست و دعوت احزاب و موافقت و اعلام وزیر کشور نیز در جمع دبیران کل احزاب حضور خواهد یافت.

نظر شما