شناسهٔ خبر: 93674 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

موانع فقهی کپی‌رایت برطرف شده است

جعفرپور43 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه موانع فقهی رعایت حق کپی رایت برطرف شده است، گفت: مباحث فقهی یکی از عوامل اصلی بود که پس از انقلاب اسلامی، تاخیر در ثبت حق مالکیت فکری و یا معنوی آثار هنری را موجب شد.

 به گزارش نماینده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه موانع فقهی رعایت حق کپی رایت برطرف شده است، گفت: مباحث فقهی یکی از عوامل اصلی بود که پس از انقلاب اسلامی، تاخیر در ثبت حق مالکیت فکری و یا معنوی آثار هنری را موجب شد.

جمشید جعفرپور  با بیان اینکه رعایت حق کپی‌رایت خواسته همیشگی همه هنرمندان و خالقان آثار هنری است، گفت: زمانی دیدگاهی میان مراجع وجود داشت که حق کپی رایت و حقوق معنوی آثار، جزء مایملک هنرمند تعلق نمی‌گرفت اما در شرایط فعلی و با توجه به نگاه رهبری و مراجع به این موضوع، دیگر هیچ مانع فقهی در این رابطه وجود ندارد.

نماینده  مردم لار، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با عنایت‌های مقام معظم رهبری رعایت حقوق معنوی آثار هنری به‌عنوان یک امر عقلانی پذیرفته شده است و هر فرد می‌تواند مالک شخصی اثر خود باشد.

وی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی این مطالبه هنرمندان را به‌حق می‌داند و تحقق آن نیازمند برخی از فعالیت‌های اجرایی است، ادامه داد: وزارت ارشاد باید این درخواست را پیگیری کند و البته بخشی از آن نیز به کمیسیون فرهنگی و صحن مجلس مربوط می‌شود.

به گزارش  خانه ملت، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اگر وزارت ارشاد پیشنهادات خود درباره کپی رایت را در قالب یک لایحه به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دهد، کمیسیون آن را به صحن علنی مجلس خواهد برد و به احتمال زیاد از آن حمایت می‌شود و خواسته به حق هنرمندان محقق خواهد شد.

جعفرپور با بیان اینکه دلیل و مانع خاصی برای عدم عضویت در کنوانسیون برن وجود ندارد، گفت:‌ مجلس آمادگی کامل رسیدگی به لایحه کپی رایت را دارد؛ زیرا این حق، موضوعی کاملا عقلایی و قابل دفاع است و هنرمندان توقع دارند حق معنوی آثار هنری به فرد هنرمند تعلق داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه هر فردی بخواهد از آثار و نتایج محصولات فکری و نتایج تلاش‌های خودش بهرمند شود، خواسته بجا و مطالبه به‌حقی است، اما اینکه چرا تاکنون هنرمندان ایران عضو کنوانسیون برن نشده‌اند سوالی است که باید از متولیان فرهنگ و هنر طی سال‌های گذشته پرسید.

نظر شما